Dtsch Med Wochenschr 2018; 143(07): 472-475
DOI: 10.1055/s-0044-100818
Klinischer Fortschritt
Infektiologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Prophylaxe und Therapie der Malaria: aktuelle Empfehlungen

Prophylaxis and Therapy of Malaria: Current Recommendations
Christof D. Vinnemeier
I. Medizinische Klinik und Poliklinik, Sektionen Infektiologie und Tropenmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf;
Bernhard-Nocht-Institut für Tropenmedizin, Hamburg
,
Thierry Rolling
I. Medizinische Klinik und Poliklinik, Sektionen Infektiologie und Tropenmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf;
Bernhard-Nocht-Institut für Tropenmedizin, Hamburg
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Publication Date:
03 April 2018 (online)

Was ist neu?

Epidemiologie Weltweit sind die Malaria-Inzidenzen rückläufig. Die Zahl der nach Deutschland importierten Fälle blieb zuletzt auf hohem Niveau stabil. Von größter Bedeutung ist es gut bekannte Risikogruppen mit Beratungsangeboten zu erreichen, z. B. Reisende auf Verwandtenbesuch in Endemiegebieten.

Prophylaxe Mefloquin steht seit 2013 in Deutschland nur noch als Einzelimport zur Verfügung, bleibt jedoch für bestimmte Personengruppen weiter ein wichtiges Prophylaktikum. Die notfallmäßige Selbsttherapie der Malaria, die gängige Praxis für Reisende in Länder mit niedrigem und mittlerem Übertragungsrisiko ist, wird in der Reisemedizin zunehmend kritisiert und sollte zielgerichteter eingesetzt werden.

Therapie der Malaria tropica Patienten mit einem höheren Körpergewicht müssen nach einer Therapie engmaschig nachbeobachtet werden, da sie ein höheres Risiko einer Rekrudeszenz haben. Artesunat ist Mittel der Wahl zur Therapie der komplizierten Malaria tropica. Auch hier ist eine konsequente Kontrolle nach Therapieende notwendig, um eine mit Artesunat assoziierte hämolytische Anämie frühzeitig zu erfassen.

Malaria tertiana Seit 2014 gab es in Deutschland eine Zunahme von Patienten mit einer Malaria tertiana, insbesondere bei Migranten aus Eritrea. Aufgrund der unzureichenden Gesundheitsversorgung der Flüchtenden haben nicht alle Patienten die bei Plasmodium vivax notwendige Rezidivprophylaxe mit Primaquin erhalten.

Abstract

Malaria incidence is decreasing on a global scale, while the number of imported cases has remained at a high level in Germany. To decrease this number, counselling of travellers to malaria-endemic regions is important. Patients to high risk countries need regular chemoprophylaxis. The alternative of stand-by emergency treatment for travellers to regions with low or medium risk has been met with growing criticism. For the treatment of all malaria cases, artemisinins are a mainstay of treatment. Regular follow-up is warranted to prevent relapses. After treatment with intravenous artesunate for complicated malaria, delayed haemolysis must be kept in mind. A special situation has risen in Germany since 2014 with a growing number of Eritrean migrants presenting with Plasmodium vivax malaria. These patients need an additional course of primaquine to prevent relapses.

 
  • Literatur

  • 1 World Health Organization. World malaria report 2017. Geneva: World Health Organization; 2017
  • 2 Robert Koch-Institut. Infektionsepidemiologisches Jahrbuch meldepflichtiger Krankheiten für 2016. Berlin: 2017
  • 3 Behrens RH, Neave PE, Jones CO. Imported malaria among people who travel to visit friends and relatives: is current UK policy effective or does it need a strategic change?. Malar J 2015; 14: 149
  • 4 Robert Koch-Institut. Epidemiologisches Bulletin 39/2016: Reiseassoziierte Krankheiten 2015.
  • 5 Rolling T, Muhlenpfordt M, Addo MM. et al. Pre-travel advice at a crossroad: Medical preparedness of travellers to South and Southeast-Asia – The Hamburg Airport Survey. Travel Med Infect Dis 2017; 18: 41-45
  • 6 Vinnemeier CD, Rothe C, Kreuels B. et al. Response to fever and utilization of standby emergency treatment (SBET) for malaria in travellers to Southeast Asia: a questionnaire-based cohort study. Malar J 2017; 16: 44
  • 7 Deutsche Gesellschaft für Tropenmedizin und Internationale Gesundheit (DTG). Empfehlungen zur Malariavorbeugung. Stand Mai 2017
  • 8 Nevin RL, Byrd AM. Neuropsychiatric Adverse Reactions to Mefloquine: a Systematic Comparison of Prescribing and Patient Safety Guidance in the US, UK, Ireland, Australia, New Zealand, and Canada. Neurol Ther 2016; 5: 69-83
  • 9 Behrens R. Standby emergency treatment of malaria for travellers to low transmission destinations. Does it make sense or save lives?. J Travel Med; 2017 24.
  • 10 Berthod D, Rochat J, Voumard R. et al. Self-diagnosis of malaria by travellers: a cohort study on the use of malaria rapid diagnostic tests provided by a Swiss travel clinic. Malaria journal 2017; 16: 436
  • 11 Olotu A, Fegan G, Wambua J. et al. Seven-Year Efficacy of RTS,S/AS01 Malaria Vaccine among Young African Children. N Engl J Med 2016; 374: 2519-2529
  • 12 Deutsche Gesellschaft für Tropenmedizin und Internationale Gesundheit (DTG). S1-Leitlinie 042–001: Diagnostik und Therapie der Malaria. AWMF Stand 2015
  • 13 World Health Organization (WHO). Guidelines for the treatment of malaria, third edition. Geneva, Switzerland: 2015
  • 14 Sonden K, Wyss K, Jovel I. et al. High Rate of Treatment Failures in Nonimmune Travelers Treated With Artemether-Lumefantrine for Uncomplicated Plasmodium falciparum Malaria in Sweden: Retrospective Comparative Analysis of Effectiveness and Case Series. Clin Infect Dis 2017; 64: 199-206
  • 15 Kurth F, Develoux M, Mechain M. et al. Severe malaria in Europe: an 8-year multi-centre observational study. Malar J 2017; 16: 57
  • 16 Kurth F, Develoux M, Mechain M. et al. Intravenous Artesunate Reduces Parasite Clearance Time, Duration of Intensive Care, and Hospital Treatment in Patients With Severe Malaria in Europe: The TropNet Severe Malaria Study. Clin Infect Dis 2015; 61: 1441-1444
  • 17 Rolling T, Agbenyega T, Krishna S. et al. Delayed haemolysis after artesunate treatment of severe malaria – review of the literature and perspective. Travel Med Infect Dis 2015; 13: 143-149
  • 18 Roggelin L, Tappe D, Noack B. et al. Sharp increase of imported Plasmodium vivax malaria seen in migrants from Eritrea in Hamburg, Germany. Malar J 2016; 15: 325
  • 19 Sonden K, Castro E, Tornnberg L. et al. High incidence of Plasmodium vivax malaria in newly arrived Eritrean refugees in Sweden since May 2014. Euro Surveill 2014; 19 (35) pii: 20890
  • 20 Gogtay N, Kannan S, Thatte UM. et al. Artemisinin-based combination therapy for treating uncomplicated Plasmodium vivax malaria. The Cochrane database of systematic reviews 2013; (10) CD008492