Der Klinikarzt 2017; 46(03): 104-110
DOI: 10.1055/s-0043-105184
Serie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Schlaganfallprävention im Praxisalltag mit Rivaroxaban

Aktuelle Studiendaten zur Schlaganfallprophylaxe bei nicht valvulärem Vorhofflimmern in DeutschlandStroke prevention with rivaroxaban in routine clinical practice – current study data concerning stroke prophylaxis in patients with non-valvular atrial fibrillation in Germany
Matthias Leschke
1   Klinik für Kardiologie, Angiologie und Pneumologie, Klinikum Esslingen
,
Susanne Hess
2   Bayer, Pharmaceutical Division, Berlin
,
Evelyn Weber
3   Bayer Vital GmbH, Leverkusen
,
Sylvia Haas
4   ehemals Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
5   für die XANTUS-Studiengruppe in Deutschland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 April 2017 (online)

Hintergrund und Methoden: Patienten mit nicht valvulärem Vorhofflimmern (nv VHF) haben ein erhöhtes Risiko für die Entstehung linksatrialer Thromben und damit für das Auftreten von thromboembolischen Schlaganfällen. XANTUS ist eine internationale, prospektive, nicht interventionelle Phase-IV-Studie mit einjährigem Beobachtungszeitraum, die das Sicherheitsprofil und die Effektivität von Rivaroxaban zur Schlaganfallprävention im Praxisalltag untersucht.

Ergebnisse: Von den 6784 Patienten der XANTUS-Studie wurden in Deutschland (XANTUS-DE) 1445 mit Rivaroxaban behandelt, die im Mittel 72 (24–95) Jahre alt waren und deren mittlerer CHADS2 bzw. CHA2DS2-VASc-Score bei 2,0 bzw. 3,5 lag. Schwere Blutungen, darunter eine tödliche Blutung, traten bei 18 Patienten auf (jährliche Inzidenzrate von 1,4 %). Insgesamt verstarben 23 Patienten (1,8 % pro Jahr). Bei 21 Patienten (1,7 % pro Jahr) traten symptomatische Thromboembolien auf (Schlaganfall, systemische Embolie, transitorische ischämische Attacke oder Myokardinfarkt).

Schlussfolgerung: Die in der deutschen Subanalyse XANTUS-DE ermittelten Raten von Schlaganfällen und schweren Blutungen sind vergleichbar mit den niedrigen Raten der internationalen Gesamtkohorte XANTUS. Dies bestätigt das positive Nutzen-Risiko-Profil von Rivaroxaban in der Schlaganfallprophylaxe bei Patienten mit nv VHF unter Alltags bedingungen in Deutschland.

Background: Patients with non-valvular atrial fibrillation have an increased risk for left atrial thrombi and, consequently, to suffer a thromboembolic stroke.

Objectives: Evaluation of safety and effectiveness of rivaroxaban in stroke prevention in routine clinical practice in Germany.

Material and methods: XANTUS is an international, prospective, non-interventional Phase IV study with a 1-year observation period, enrolling patients having non-valvular atrial fibrillation who were prescribed rivaroxaban for stroke prevention. All adverse events were documented. Major bleeding, death, and symptomatic thromboembolic events were centrally adjudicated. Data of the German XANTUS subgroup (XANTUS-DE) were analyzed.

Results: In Germany 1445 of the total of 6784 XANTUS patients were treated with rivaroxaban. The German XANTUS-DE patients had an average age of 72 (24–95) years with mean CHADS2 and CHA2DS2-VASc-scores of 2.0 and 3.5, respectively. Major bleeding, including one fatal bleeding, was recorded for 18 patients, resulting in an incidence rate of 1.4% per year. All-cause death occurred in 23 patients (1.8% per year). Symptomatic thromboembolic events (stroke, non-central nervous system systemic embolism, transient ischemic attack or myocardial infarction) were recorded for 21 patients (1.7% per year).

Conclusions: Rates of stroke and major bleeding in the German XANTUS-DE subgroup analysis were comparable to the low rates observed in the whole international XANTUS cohort. The positive benefit-risk profile of rivaroxaban in stroke prevention in patients with non-valvular atrial fibrillation was confirmed in daily routine in Germany.

 
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