Der Klinikarzt 2017; 46(03): 64-66
DOI: 10.1055/s-0043-104683
Schwerpunkt
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Neuerungen in der Darmkrebsvorsorge

Screening erzielt Reduktion von Neuerkrankungen und SterblichkeitNew findings in colon cancer prevention – screening achieves a reduction of new incidences and fatalities
Jürgen F Riemann
1   Vorstandsvorsitzender der Stiftung LebensBlicke, Ludwigshafen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 April 2017 (online)

Darmkrebs gehört zu den häufigsten Krebserkrankungen des Menschen. Bei 20–25 % der Betroffenen liegt eine familiäre Belastung vor. Neueren Erkenntnissen zufolge gehören die massive Fettleibigkeit sowie das metabolische Syndrom ebenfalls zu Risikokonstellationen, bei denen mit einem gehäuften Auftreten von Darmkrebs zu rechnen ist. Seit 2002 bieten Krankenkassen in Deutschland Stuhltests und Vorsorgedarmspiegelungen zur Darmkrebsvorsorge und -früherkennung an. Anstatt des derzeit gebräuchlichen Guajak- basierten Stuhltests g-FOBT stehen ab April 2017 immunologische Tests (i-FOBT, FIT) in der Regelversorgung zur Verfügung. Diese Tests sind bei gleicher Spezifität deutlich empfindlicher. In einem Modell projekt erzielte der Einsatz einer Kolonkapsel bei Patienten große Akzeptanz für eine Darmspiegelung.

Colon cancer is among the most frequent cancers afflicting humans. There is a family history of the disease in 20 to 25 % of those affected. Morbid obesity and the metabolic syndrome likewise lead to risk configurations in which there is a higher occurrence of colon cancer, according to new findings. Since 2002, health insurance companies in Germany have offered stool tests and preventative colonoscopies to prevent colon cancer or detect it at an early stage. Instead of the guaiac-based g-FOBT stool test currently normally used, as of April 2017, immunological tests (i-FOBT, FIT) will be available as part of standard care. These tests are significantly more sensitive at the same level of specificity. In a model project, significantly more patients were able to be given a colonoscopy as a result of replacing a colon capsule.

 
  • Literatur

  • 1 Bericht zum Krebsgeschehen in Deutschland. Robert Koch-Institut. 2016 (ISBN: 978-3-89606-279-6)
  • 2 Ferlitsch M, Reinhard TK, Brahmas S et al Sex-specific prevalence of adenomas, advanced adenomas and colorectal cancer in individuals undergoing screening colonoscopy. JAMA 2011; 306: 1352-1358
  • 3 Pox CP, Altenhofen L, Brenner H et al Efficacy of a nation wide Screening colonoscopy program for colorectal cancer. Gastroenterology 2012; 142: 1460-1467
  • 4 Leitlinienprogramm Onkologie (Deutsche Krebsgesellschaft, Deutsche Krebshilfe, AWMF). S3-Leitlinie Kolorektales Karzinom, Langversion 1.1, 2014, AWMF Registrierungsnummer. 021-007OL http://leitlinienprogramm-onkologie.de/Leitlinien.7.0.html
  • 5 Ma Y, Yang Y, Wang F et al Obesity and Risk of Colorectal Cancer: A Systematic Review of Prospective Studies. PLoS ONE 2013; 8: e53916 DOI: 10.1371/journal.pone.0053916.
  • 6 Shaukat Aasma, Mongin St J, Geisser MindyS et al Long-Term Mortality after Screening for Colorectal Cancer. N Engl J Med 2013; 369: 1106-1114
  • 7 Riemann JF, Betzler M. Was gibt es Neues zum Nationalen Krebsplan? Zeller, zur Hausen - Onkologie. 2015; 39 Ergänzungslieferung 1-5
  • 8 Hol L, van Leerdam ME, van Ballegooijen M et al Screening for colorectal cancer: Randomized trial comparing Guaiac-based and immunochemical fecal occult blood testing and flexible sigmoidoscopy. GUT 2010; 59: 62-68
  • 9 Brenner H, Tao S. Superior diagnostic performance of fecal immunochemical tests for hemoglobin in a head-to-head comparison with Guaiac-based fecal occult blood test among 2235 participants of screening colonoscopy. European Journal of Cancer 2013; 49: 3049-3054
  • 10 Spada CR, Barbaro F, Andrisani G et al Colon capsule endoscopy: What we know and what we would like to know. World J Gastroenterol 2014; 20: 16948-16955
  • 11 Riemann JF, Tannapfel A, Baretton G et al „Das kleine (vorgewölbte) Adenom - Fortschritte in der Diagnostik zu welchem Preis?“ Positionspapier der Stiftung LebensBlicke. Z Gastroenterol 2015; 53: 339
  • 12 Herzog J, Eickhoff A, Riemann JF. Neue Testverfahren in der Präventionsstrategie des kolorektalen Karzinoms. Dtsch Med Wochenschr 2012; 137: 1814-1817
  • 13 Imperiale Th F, Ransohoff DF, Itzkowitz St H et al Multitarget Stool DNA Testing for Colorectal-Cancer Screening. N Engl J Med 2014; 370: 1287-1297
  • 14 Johnson DA, Barclay RL, Mergener K et al Plasma Septin9 versus Fecal Immunochemical Testing for Colorectal Cancer Screening: A Prospective Multicenter Study. PLoS ONE 2014; 9: e98238 DOI: 10.1371/journal.pone.0098238.
  • 15 Inadomi JM. Screening for Colorectal Neoplasia. N Engl J Med 2017; 376: 149-156
  • 16 Nishihara R, Wu K, Lochhead P et al Long-term colorectal-cancer incidence and mortality after lower endoscopy. N Engl J Med 2013; 369: 1095-1105
  • 17 Brenner H, Altenhofen L, Stock C, Hoffmeister M. Prevention, early detection, and overdiagnosis of colorectal cancer within 10 years of screening colonoscopy in Germany. Clin Gastroenterol Hepatol 2015; 13: 717-723
  • 18 Brenner H, Schrotz-King P, Holleczek H et al Declining bowel cancer incidence and mortality in Germany—an analysis of time trends in the first ten years after the introduction of screening colonoscopy. Dtsch Arztebl Int 2016; 113: 101-106