Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0042-114775
Psychometrische Prüfung einer Hocharabischen Übersetzung des PHQ-4 anhand einer repräsentativen Befragung syrischer Geflüchteter
Psychometric Evaluation of an Arabic Version of the PHQ-4 Based on a Representative Survey of Syrian RefugeesPublication History
eingereicht 23 May 2016
akzeptiert 26 July 2016
Publication Date:
10 October 2016 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund: Diese Studie befasst sich mit der Evaluierung eines Kurzfragebogens zur Diagnostik psychischer Belastung (PHQ-4) in einer Stichprobe syrischer Flüchtlinge.
Methode: Insgesamt 864 syrische Flüchtlinge (68% männlich, Alter: M=31,5 Jahre, SD=9,3 Jahre, Range: 16–93 Jahre) füllten den PHQ-4 aus. Der Fragebogen wurde von einem professionellen Übersetzungsbüro ins Hocharabische übersetzt. Auf Basis bevölkerungsrepräsentativer Daten wurden Prävalenzraten von Depressionen und Angststörungen unter Flüchtlingen geschätzt.
Ergebnisse: Die interne Konsistenz war zufriedenstellend (PHQ-2/GAD-2: α=0,76/0,83; Frauen α=0,76/0,83; Männer: α=0,76/0,83). Konfirmatorische Faktorenanalysen zeigten eine gute bis exzellente Modellanpassung: RMSEA=0,068 [95%-KI: 0,028, 0,117], TLI=0,971, CFI=0,995. Messinvarianz konnte für die Variable Geschlecht gezeigt werden. Die Prävalenz von Depressionen lag bei 20%. Dieser Wert ist vergleichbar mit Daten, die für die deutsche Bevölkerung berichtet wurden. Symptome einer generalisierten Angststörung waren etwas erhöht in der syrischen Stichprobe verglichen mit der deutschen Bevölkerung (19,3 vs. 15,2%).
Diskussion: Die hocharabische Version des PHQ-4 ist ein sehr kurzes und valides Screening-Instrument, das als geeignet für die Untersuchung von Flüchtlingen aus arabischen Ländern angesehen werden kann. Dass die Prävalenz von Depressionen und Angstsymptomen nur etwas höher war als in Studien der deutschen Bevölkerung, mag mit der Zusammensetzung der Stichprobe zusammenhängen, welche hauptsächlich aus jungen männlichen Flüchtlingen bestand. In Anbetracht der häufig traumatischen Erlebnisse, denen Menschen auf der Flucht ausgesetzt sind, kann davon ausgegangen werden, dass die untersuchte Stichprobe noch eine Reihe weiterer Symptome (besonders PTBS) aufweist, die im Rahmen dieser Studie nicht untersucht werden konnten.
Abstract
Background: This study addresses the need for methodologically sound, brief screening procedures (e. g., the PHQ-4) which need to be validated for refugees in their native languages.
Method: A cohort of Syrian refugees in the state of Lower Saxony was investigated with the PHQ-4 translated into Standard Arabic language by a professional translation bureau. Based on representative data, the prevalence of anxiety and depressive disorders was estimated among refugees. N=864 persons of mainly male sex (68%) answered with a mean age of M=31.5 (SD=9.3 years, ranging from 16 to 93 years).
Results: Internal consistency was good (PHQ-2, respectively GAD-2: α=0.76/0.83; women α=0.76/0.83; men: α=0.76/0.83). Confirmatory factor analyses revealed good to excellent fit: RMSEA=0,068 [95%-KI: 0.028, 0.117], TLI=0.971, CFI=0.995. Measurement invariance was demonstrated for sex. The prevalence of depression was 20%, which corresponds to results reported for the German population; generalized anxiety was moderately higher in the Syrian sample (19.3 vs. 15.2%).
Discussion: The Arabic version of the PHQ-4 is an ultra-short and valid screening procedure suitable for refugees from Arabic countries. The finding that the prevalence of depression and anxiety symptoms was moderate may be due to the sample composition, which comprised predominantly young men. Given the often traumatic circumstances of their flight, additional symptoms beyond the scope of this study (esp. PTSD) can be expected.
-
Literatur
- 1 Statistisches Bundesamt . Bevölkerung und Erwerbstätigkeit: Bevölkerung mit Migrationshintergrund – Ergebnisse des Mikrozensus 2014 – (03.08.2015. ) Im Internet: https://www.destatis.de/DE/Publikationen/Thematisch/Bevoelkerung/MigrationIntegration/Migrationshintergrund2010220147004.pdf?__blob=publicationFile Stand: 28.06.2016
- 2 Bundesamt für Migration und Flüchtlinge . Aktuelle Zahlen zu Asyl (11.05.2016). Im Internet: https://www.bamf.de/SharedDocs/Anlagen/DE/Downloads/Infothek/Statistik/Asyl/aktuelle-zahlen-zu-asyl-april-2016.html Stand: 23.05.2016
- 3 Lindert J, Brähler E, Wittig U et al. Depression, anxiety and posttraumatic stress disorders in labor migrants, asylum seekers and refugees. A systematic overview. Psychother Psychosom Med Psychol 2008; 58: 109-122
- 4 Lindert J, Ehrenstein OS, Priebe S et al. Depression and anxiety in labor migrants and refugees – a systematic review and meta-analysis. Sci Med 2009; 69: 246-257
- 5 Kessler RC, Chiu WT, Demler O et al. Prevalence, severity, and comorbidity of 12-month DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Arch Gen Psychiatry 2005; 62: 617-627
- 6 Glaesmer H, Wittig U, Brähler E et al. Sind Migranten häufiger von psychischen Störungen betroffen? Eine Untersuchung an einer repräsentativen Stichprobe der deutschen Allgemeinbevölkerung. Psychiatr Prax 2009; 36: 16-22
- 7 Löwe B, Spitzer RL, Zipfel S et al. Gesundheitsfragebogen für Patienten (PHQ D). Komplettversion und Kurzform. Testmappe mit Manual, Fragebögen, Schablonen. 2. Aufl. Karlsruhe: Pfizer; 2002
- 8 Griesel D, Wessa M, Flor H. Psychometric qualities of the German version of the Posttraumatic Diagnostic Scale (PTDS). Psychol Assess 2006; 18: 262-268
- 9 Wittig U, Lindert J, Merbach M et al. Mental health of patients from different cultures in Germany. Eur Psychiatry 2008; 23: 28-35
- 10 Herrmann C, Buss U, Snaith RP. HADS-D: Hospital Anxiety and Depression Scale – Deutsche Version; Ein Fragebogen zur Erfassung von Angst und Depressivität in der somatischen Medizin. Bern: Hans Huber; 1995
- 11 Mewes R, Rief W, Martin A et al. Somatoform symptoms, anxiety, and depression in migrants from Turkey, East-Europe and the former Soviet-Union. Zeitschrift für Psychiatrie, Psychologie und Psychotherapie 2010; 58: 165-171
- 12 Bermejo I, Mayninger E, Kriston L et al. Psychische Störungen bei Menschen mit Migrationshintergrund im Vergleich zur deutschen Allgemeinbevölkerung. Psychiat Prax 2010; 37: 225-232
- 13 Schouler-Ocak M, Aichberger MC, Penka S et al. Psychische Störungen bei Menschen mit Migrationshintergrund in Deutschland. Bundesgesundheitsbla 2015; 6: 527-532
- 14 Traue HC, Jerg-Bretzke L, Lindert J. Anxiety and trauma symptoms in refugees after displacement from Kosovo. In: Baloch-Kaloianov E, Mikus Kos A. (ed.). Activating psychosocial local resources in territories affected by war and terrorism. Amsterdam: IOS Press Vienna; 2009: 45-50
- 15 Mollica RF, Caspi-Yavin Y, Bollini P et al. The Harvard Trauma Questionnaire. Validating a cross-cultural instrument for measuring torture, trauma, and posttraumatic stress disorder in Indochinese refugees. J Nerv Ment Dis 1992; 180: 111-116
- 16 Gäbel U, Ruf M, Schauer M et al. Prävalenz der Posttraumatischen Belastungsstörung (PTSD) und Möglichkeiten der Ermittlung in der Asylverfahrenspraxis. Z Klin Psychol Psychother 2006; 35: 12-20
- 17 Jung F. Das Bremer Modell – Gesundheitsversorgung Asylsuchender (08/2011). Im Internet: http://www.gesundheitsamt.bremen.de/sixcms/detail.php?gsid=bremen125.c.3093.de Stand: 23.05.2016
- 18 Razum O, Bunte A, Gilsdorf A et al. Gesundheitsversorgung von Geflüchteten: Zu gesicherten Daten kommen. Dtsch Arztebl 2016; 113: 130-133
- 19 Richter K, Lehfeld H, Niklewski G. Warten auf Asyl: Psychiatrische Diagnosen in der zentralen Aufnahmeeinrichtung in Bayern. Gesundheitswesen 2015; 77: 834-838
- 20 Glaesmer H, Brähler E, von Lersner U. Kultursensible Diagnostik in Forschung und Praxis. Stand des Wissens und Entwicklungspotentiale. Psychotherapeut 2012; 57: 22-28
- 21 Kluge U. Sprach- und Kulturmittler in der Psychotherapie. In: Machleidt W, Heinz A. (Hrsg.) Praxis der interkulturellen Psychiatrie und Psychotherapie: Migration und psychische Gesundheit. München: Elsevier, Urban & Fischer; 2011: 145-154
- 22 Kemper CJ, Brähler E, Zenger M. Psychologische und sozialwissenschaftliche Kurzskalen für Wissenschaft und Praxis – Eine Einführung. In: Kemper CJ, Brähler E, Zenger M. (Hrsg.) Psychologische und sozialwissenschaftliche Kurzskalen – Standardisierte Erhebungsinstrumente für Wissenschaft und Praxis. Berlin: Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft; 2013: 1-7
- 23 Siefen G, Glaesmer H, Brähler E. Interkulturelle psychologische Testdiagnostik. In: Machleidt W, Heinz A. (Hrsg.) Praxis der interkulturellen Psychiatrie und Psychotherapie. München: Elsevier GmbH Urban & Fischer; 2011: 199-208
- 24 Kroenke K. Enhancing the clinical utility of depression screening. CMAJ 2012; 184: 281-282
- 25 Spitzer RL, Kroenke K, Williams JBW et al. A brief measure for assessing generalized anxiety disorder: the GAD-7. Arch Intern Med 2006; 166: 1092-1097
- 26 Löwe B, Wahl I, Rose M et al. A 4-item measure of depression and anxiety: validation and standardization of the Patient Health Questionnaire-4 (PHQ-4) in the general population. J Affect Disord 2010; 122: 86-95
- 27 Kroenke K, Spitzer RL, Williams JB et al. Anxiety disorders in primary care: prevalence, impairment, comorbidity, and detection. Ann Intern Med 2007; 146: 317-325
- 28 Löwe B, Kroenke K, Gräfe K. Detecting and monitoring depression with a two-item questionnaire (PHQ-2). J Psychosom Res 2005; 58: 163-171
- 29 Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates; 1988
- 30 Raykov T, Marcoulides GA. A Method for Comparing Completely Standardized Solutions in Multiple Groups. Struct Equ Modeling 2000; 7: 292-308
- 31 Reinecke J. Strukturgleichungsmodelle in den Sozialwissenschaften. Berlin: De Gruyter Oldenbourg; 2005
- 32 Hu L, Bentler PM. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Struct Equ Modeling 1999; 6: 1-55
- 33 Rosseel Y, Oberski D, Byrnes J. Lavaan: Latent variable analysis. R package version 04-11 2011.
- 34 Steenkamp JB, Baumgartner H. Assessing Measurement Invariance in Cross-National Research. J Consum Res 1998; 25: 78-90
- 35 Vandenberg RJ, Lance CE. A review and synthesis of the MI literature: Suggestions, practices, and recommendations for organizational research. Organ Res Methods 2000; 3: 4-69
- 36 Millsap RE, Kwok OM. Evaluating the impact of partial factorial invariance on selection in two populations. Psychol Methods 2004; 9: 93-115
- 37 Chen FF. Sensitivity of goodness of fit indexes to lack of measurement invariance. Struct Equ Modeling 2007; 14: 464-504
- 38 Chen FF, Sousa KH, West SG. Teacher’s corner: Testing measurement invariance of second-order factor models. Struct Equ Modeling 2005; 12: 471-492
- 39 Kliem S, Mößle T, Zenger M et al. The eating disorder examination-questionnaire 8: A brief measure of eating disorder psychopathology (EDE-Q8). Int J Eat Disord 2015; 1-4
- 41 Stekhoven DJ, Bühlmann P. MissForest – non-parametric missing value imputation for mixed-type data. Bioinformatics 2012; 28: 112-118
- 40 Schafer JL, Graham JW. Missing data: Our view of the state of the art. Psychol Methods 2002; 7: 147-177
- 42 Stekhoven DJ. MissForest: Nonparametric missing value imputation using random forest. R package version 1.2.2012.
- 43 Heeren M, Mueller J, Ehlert U et al. Mental health of asylum seekers: A cross-sectional study of psychiatric disorders. BMC Psychiatry 2012; 17: 114
- 44 Siegrist P, Maercker A. Deutsche Fassung der Short Screening Scale for DSM-IV Posttraumatic Stress Disorder. Trauma & Gewalt 2010; 3: 208-213
- 45 Foa EB, Cashman L, Jaycox L et al. The validation of a self-report measure of posttraumatic stress disorder: The Posttraumatic Diagnostic Scale. Psychol Assess 1997; 9: 445-451
- 46 De Jong JTVM, Komproe IH, Van Ommeren M. Common mental disorders in postconflict settings. Lancet 2003; 361: 2128-2130
- 47 Wittchen HU, Wunderlich U, Gruschwitz S et al. Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV (SKID). Göttingen: Beltz-Test; 1996
- 48 Margraf J, Schneider S, Ehlers A et al. DIPS – Diagnostisches Interview bei psychischen Störungen. 2. Aufl Berlin: Springer; 1994
- 49 Baas KD, Cramer AO, Koeter MW et al. Measurement invariance with respect to ethnicity of the Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9). J Affect Disorders 2011; 129: 229-235