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DOI: 10.1055/s-0042-112220
High Spatial Inhomogeneity in the Intima-Media Thickness of the Common Carotid Artery is Associated with a Larger Degree of Stenosis in the Internal Carotid Artery: The PARISK Study
Eine erhöhte räumliche Inhomogenität der Intima-Media Dicke der A.carotis communis ist assoziiert mit einem höheren Stenosegrad der A.carotis interna: Die PARISK StudiePublication History
14 March 2016
20 June 2016
Publication Date:
03 August 2016 (online)
Abstract
Purpose Inhomogeneity of arterial wall thickness may be indicative of distal plaques. This study investigates the intra-subject association between relative spatial intima-media thickness (IMT) inhomogeneity of the common carotid artery (CCA) and the degree of stenosis of plaques in the internal carotid artery (ICA).
Materials and Methods We included 240 patients with a recent ischemic stroke or transient ischemic attack and mild-to-moderate stenosis in the ipsilateral ICA. IMT inhomogeneity was extracted from B-mode ultrasound recordings. The degree of ICA stenosis was assessed on CT angiography according to the European Carotid Surgery Trial method. Patients were divided into groups with a low (≤ 2 %) and a high (> 2 %) IMT inhomogeneity scaled with respect to the local end-diastolic diameter.
Results 182 patients had suitable CT and ultrasound measurements. Relative CCA-IMT inhomogeneity was similar for the symptomatic and asymptomatic side (difference: 0.02 %, p = 0.85). High relative IMT inhomogeneity was associated with a larger IMT (difference: 235 µm, p < 0.001) and larger degree of ICA stenosis (difference: 5 %, p = 0.023) which remained significant (p = 0.016) after adjustment for common risk factors.
Conclusion Regardless of common risk factors, high relative CCA-IMT inhomogeneity is associated with a greater degree of ICA stenosis and is therefore indicative of atherosclerotic disease. The predictive value of CCA-IMT inhomogeneity for plaque progression and recurrence of cerebrovascular symptoms will be determined in the follow-up phase of PARISK.
Zusammenfassung
Ziel Die Inhomogenität der arteriellen Wanddicke ist ein potentieller Indikator für distale Plaques. Diese Studie untersucht beim individuellen Patienten die Assoziation zwischen der relativen räumlichen Inhomogenität der Intima-Media-Dicke (IMT) der A.carotis communis (ACC) und dem Stenosegrad in der A.carotis interna (ACI) auf Grund von Plaquebildung.
Material und Methoden Es wurden 240 Patienten mit akutem Schlaganfall oder einer TIA und einer gering- bis mittelgradigen Stenose der ipsilateralen ACI eingeschlossen. Die IMT-Inhomogenität wurde aus B-Mode Ultraschallmessungen extrahiert. Der Stenosegrad in der ACI wurde mit Hilfe einer CT-Angiografie entsprechend der „European Carotid Surgery Trial“ Methode bestimmt. Die Patienten wurden in zwei Gruppen eingeteilt mit entweder niedriger (≤ 2 %) oder hoher (> 2 %) relativer IMT-Inhomogenität.
Ergebnisse Bei 182 Patienten lagen CT- und Ultraschall-Messungen in ausreichender Qualität vor. Die relative ACC-IMT-Inhomogenität war für die symptomatische und asymptomatische Seite vergleichbar groß (Differenz: 0,02 %, p = 0,85). Eine hohe relative Inhomogenität war mit einer dickeren IMT (Differenz: 235 µm, p < 0,001) und einem höheren Stenosegrad in der ACI assoziiert (Differenz: 5 %, p = 0,023), auch nach Ausschluss klassischer Risikofaktoren (p = 0,016).
Schlussfolgerung Eine hohe ACC-IMT-Inhomogenität ist unabhängig von klassischen vaskulären Risikofaktoren mit einem höheren ACI Stenosegrad assoziiert und daher ein Indikator für Atherosklerose. Der prädiktive Wert der ACC-IMT-Inhomogenität für Plaqueprogression und erneute zerebrovaskuläre Symptome wird in der Follow-up-Phase von PARISK bestimmt werden.
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