Dtsch Med Wochenschr 2016; 141(20): 1441-1444
DOI: 10.1055/s-0042-112082
Klinischer Fortschritt
Geriatrie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Gang- und Gleichgewichtsstörungen bei häufigen Alters-assoziierten neurologischen Erkrankungen

Gait and balance disturbances of common age-associated neurologic diseases
Christian Schlenstedt
1   Klinik für Neurologie, UKSH, Campus Kiel, Christian-Albrechts-Universität, Kiel
,
Walter Maetzler
2   Neurologie mit Schwerpunkt Neurodegeneration, Hertie Institut für klinische Hirnforschung, Universitätsklinikum Tübingen
3   Deutsches Zentrum für Neurodegenerative Erkrankungen (DZNE), Tübingen
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
04. Oktober 2016 (online)

Zusammenfassung

Kontrolliertes und sicheres Gehen ist die wohl wichtigste Fähigkeit für den Erhalt eines selbstständigen und unabhängigen Lebensstils. Es ist durch eine Vielzahl von Alters-assoziierten Erkrankungen eingeschränkt. Diese Übersicht beschreibt etablierte und neue diagnostische Aspekte der klinischen Untersuchung und pathophysiologische Hintergründe von Gang- und Gleichgewichtsstörungen häufiger Alters-assoziierter neurologischer Erkrankungen.

Abstract

Gait and balance disturbances are age-related and lead to injuries, reduced mobility and loss of independence. This overview discusses established and new clinical features and pathophysiological aspects of common age-related neurological gait and balance disorders.

 
  • Literatur

  • 1 Schönenberger AW, Exadaktylos AK. Can geriatric approaches support the care of old patients in emergency departments? A review from a Swiss ED. Swiss Med Wkly 2014; 144: w14040
  • 2 Maetzler W, Nieuwhof F, Hasmann SE et al. Emerging therapies for gait disability and balance impairment: Promises and pitfalls. Mov Disord 2013; 28: 1576-1586
  • 3 Snijders AH, van de Warrenburg BP, Giladi N et al. Neurological gait disorders in elderly people: clinical approach and classification. Lancet Neurol 2007; 6: 63-74
  • 4 Moon Y, Sung J, An R et al. Gait variability in people with neurological disorders: A systematic review and meta-analysis. Hum Mov Sci 2016; 47: 197-208
  • 5 Fasano A, Bloem BR. Gait disorders. Continuum (Minneap Minn) 2013; 19: 1344-1382
  • 6 Kafri M, Sasson E, Assaf Y et al. High-level gait disorder: associations with specific white matter changes observed on advanced diffusion imaging. J Neuroimaging 2013; 23: 39-46
  • 7 Nutt JG. Higher-level gait disorders: an open frontier. Mov Disord 2013; 28: 1560-1565
  • 8 Espay AJ, Lang AE. Phenotype-specific diagnosis of functional (psychogenic) movement disorders. Curr Neurol Neurosci Rep 2015; 15: 32
  • 9 Rocchi L, Chiari L, Mancini M et al. Step initiation in Parkinson’s disease: influence of initial stance conditions. Neurosci Lett 2006; 406: 128-132
  • 10 Heinzel S, Maechtel M, Hasmann SE et al. Motor dual-tasking deficits predict falls in Parkinson’s disease: A prospective study. Parkinsonism Relat Disord 2016; 26: 73-77
  • 11 Takakusaki K. Neurophysiology of gait: from the spinal cord to the frontal lobe. Mov Disord 2013; 28: 1483-1491