Z Geburtshilfe Neonatol 2016; 220(04): 179-182
DOI: 10.1055/s-0042-101772
Case Report
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Fetal Monitoring of Patients Diagnosed with Systemic Lupus Erythematosus – A Case Report

Fetales Monitoring bei einer Patientin mit Lupus Erythematosus – Ein Fallbericht
F. Sierra
1   Department of experimental perinatal medicine, Philipps University of Marburg, Marburg, Germany
,
D. Reitz
1   Department of experimental perinatal medicine, Philipps University of Marburg, Marburg, Germany
,
S. Ermisch
1   Department of experimental perinatal medicine, Philipps University of Marburg, Marburg, Germany
,
G. Heller
1   Department of experimental perinatal medicine, Philipps University of Marburg, Marburg, Germany
,
S. Schmidt
2   Departement of Obstetrics & Gynecology, Philipps University of Marburg, Marburg, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 23 September 2015

accepted after revision22 December 2015

Publication Date:
13 June 2016 (online)

Abstract

We report a case of pathological foetal Doppler velocity, specifically the absence of end diastolic flow in the umbilical artery (AEDV/REDV), suspected diabetic pregnancy and mesangioproliferative glomerulonephritis, at 32 weeks of gestation. The foetal heart rate tracings were evaluated using a computerised cardiotocogram (Oxford Sonicaid system 8002 Chichester, England) 1 for 20–30 min parallel to the routine cardiotocogram. The ultrasound control at 33 weeks of gestation showed oligohydramnion, foetal centralisation and reduced interval foetal growth. Due to small gestational age (SGA) and oligohydramnion, labour was induced at 36 weeks gestation with vaginal prostaglandin and an amniotomy. Due to cephalopelvic disproportion, a Caesarean section was performed. Signs and symptoms of neonatal lupus were not found.

Zusammenfassung

Wir berichten über eine Risikoschwangerschaft in der 32. SSW. Bei der Schwangeren lag ein Lupus erythematodes vor. Zusätzlich bestand der Verdacht auf einen Gestationsdiabetes sowie eine mesangioproliferativen Glomerulonephritis. Im Verlauf entwickelten sich pathologische fetale Dopplerparameter (fehlender oder reverser Fluß in der Arteria umbilicalis (AEDV/REDV). Die Überwachung erfolgte mittels Oxford- Computer CTGS sowie Routine-CTGS über 20–30 min. In der 33. SSW zeigte sich ein Oligohydramnion, ein fehlendes Intervallwachstum und ein fetale Kreislaufzentralisation. Daraufhin wurde der Entschluss zur Einleitung mittels Prostaglandinen in der 36. SSW gestellt. Aufgrund eines cephalopelvinen Missverhältnisses wurde eine Sectio durchgeführt. Anzeichen oder Symptome eines neonatalen Lupus wurde nicht gefunden.

 
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