Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0042-100472
Regionale Unterschiede in der Versorgung von Patienten mit neovaskulärer altersabhängiger Makuladegeneration in einer nicht interventionellen Beobachtungsstudie (OCEAN)
Regional Differences in the Care of Patients with Neovascular Age-Related Macular Degeneration, Based on the Non-Interventional OCEAN StudyPublication History
eingereicht 27 September 2015
akzeptiert 07 January 2016
Publication Date:
25 July 2016 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund: Die häufigste Ursache der Erblindung älterer Menschen in Deutschland ist die neovaskuläre altersabhängige Makuladegeneration (nAMD). Im Rahmen der nicht interventionellen OCEAN-Studie wurden die Basisdiagnostik, die Behandlung mit Ranibizumab sowie die weiteren Verlaufskontrollen im klinischen Alltag prospektiv dokumentiert.
Patienten: Im Rahmen einer Zwischenanalyse der laufenden Studie (NCT02194803) wurde die regionale Versorgung in den 17 Regionen der Kassenärztlichen Vereinigungen (KV) untersucht. Zusätzlich erfolgte eine stratifizierte Analyse der Daten nach Kreistypen. Es wurden nur Daten von Patienten betrachtet, für welche die 1. Behandlung mit Ranibizumab berichtet wurde.
Ergebnisse: Insgesamt wurden Daten von 5606 Patienten dokumentiert. Davon wurden Daten von 2658 behandlungsnaiven nAMD-Patienten in dieser Analyse berücksichtigt, die durch 324 teilnehmende Augenärzte dokumentiert wurden. Im bundesweiten Mittel war die Mehrheit der Patienten, die eine intravitreale operative Medikamentenapplikation (IVOM) erhielt, weiblich (60 %). Das Durchschnittsalter betrug zu Beginn 77,7 ± 8,2 Jahre. Die deutliche Mehrheit der dokumentierten Patienten war gesetzlich krankenversichert (91 %). Während der Eingangsuntersuchung wurde für 72 % aller Patienten eine Fluoresceinangiografie (FLA) und für 76 % eine optische Kohärenztomografie (OCT) durchgeführt. Eine Kombination beider Untersuchungen fand bei 54 % aller Patienten statt, wobei dies regional zwischen 26 % (Sachsen-Anhalt) und 100 % (Berlin) variierte. Die Wartezeit zwischen der Erstuntersuchung und der 1. Injektion betrug durchschnittlich 20,0 ± 18,5 Tage. Diese Wartezeit war kürzer in Sachsen (11,9 ± 13,9 Tage) und Schleswig-Holstein (8,9 ± 9,4 Tage), länger dagegen in Brandenburg (28,5 ± 22,8 Tage) und Hessen (29,4 ± 19,9 Tage). In verschiedenen Modellen (ANOVA-adjustiert mit/ohne Wechselwirkung) zeigte sich ein signifikanter Zusammenhang zwischen Kreistyp, Bundesland und fachlichem Schwerpunkt des Augenarztes mit der Behandlungsverzögerung.
Schlussfolgerung: Bezüglich der Zusammensetzung des Patientenkollektivs ließen sich keine wesentlichen regionalen Unterschiede bez. Geschlecht, Alter, Größe und Gewicht erkennen. Regionale Unterschiede in der Versorgung der nAMD-Patienten traten überwiegend im Einsatz der diagnostischen Methoden sowie in den Wartezeiten zwischen der Erstuntersuchung und der 1. IVOM-Behandlung auf. Die regionalen Unterschiede haben ein Ausmaß, das angesichts der erheblichen Behandlungsverzögerung Konsequenzen für die funktionellen Ergebnisse erwarten lässt.
Abstract
Background: The main cause of blindness in the elderly in Germany is neovascular age-related macular degeneration (nAMD). In the non-interventional OCEAN study, data were prospectively collected on the routine clinical care of patients treated with the drug ranibizumab.
Patients: As part of an interim analysis within the ongoing study (NCT02194803), stratification was performed by the 17 regions of the German associations of panel physicians and by areas of different population density. Only data were analysed for patients for whom the first treatment with ranibizumab was documented.
Results: A total of 5,606 patients were documented. The present manuscript reviews 2,658 treatment-naive patients with nAMD, documented by 324 ophthalmologists. Most patients receiving an intravitreal injection were female (60 %). The average patient was aged 77.7 ± 8.2 years at study start. The great majority of patients had statutory health insurance (91 %). At baseline, fluorescein angiography (FLA) was performed for 72 % of patients, while optical coherence tomography (OCT) was carried out for 76 %. A combination of both was performed for 54 % of patients, varying regionally from 26 % (Saxony-Anhalt) to 100 % (Berlin). The average waiting time between the first examination and the first injection was 20.0 ± 18.5 days. With different statistical models (ANOVA adjusted, with/without interactions), significant effects on treatment delay were found for district type (population density), federal state and type of specialist.
Conclusion: No major regional differences were observed in the demographic characteristics of the patient population. The main regional disparities in the care of nAMD patients were in the application of diagnostic methods and the waiting times between the first examination and the first drug administration. The regional variations in treatment delays could clearly influence the risk of worse functional outcome.
Schlüsselwörter
altersabhängige Makuladegeneration - Ranibizumab - regionale Versorgung - intravitreale medikamentöse MedikamentenapplikationKey words
age-related macular degeneration - ranibizumab - regional healthcare - intravitreal injection-
Literatur
- 1 Finger RP, Bertram B, Wolfram C et al. Blindness and visual impairment in Germany: a slight fall in prevalence. Dtsch Arztebl Int 2012; 109: 484-489
- 2 Keenan TD, Kelly SP, Sallam A et al. Incidence and baseline clinical characteristics of treated neovascular age-related macular degeneration in a well-defined region of the UK. Br J Ophthalmol 2013; 97: 1168-1172
- 3 Finger RP, Holz FG. [Access to healthcare services for elderly patients with neovascular age-related macular degeneration]. Ophthalmologe 2012; 109: 474-478
- 4 Korb CA, Kottler UB, Wolfram C et al. Prevalence of age-related macular degeneration in a large European cohort: results from the population-based Gutenberg Health Study. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2014; 252: 1403-1411
- 5 Finger RP, Fimmers R, Holz FG et al. Incidence of blindness and severe visual impairment in Germany: projections for 2030. Invest Ophthalmol Vis Sci 2011; 52: 4381-4389
- 6 Borooah S, Jeganathan VS, Ambrecht AM et al. Long-term visual outcomes of intravitreal ranibizumab treatment for wet age-related macular degeneration and effect on blindness rates in south-east Scotland. Eye (Lond) 2015; 29: 1156-1161
- 7 Ziemssen F, Eter N, Fauser S et al. [Retrospective investigation of anti-VEGF treatment reality and effectiveness in patients with neovascular age-related macular degeneration (AMD) in Germany: treatment reality of ranibizumab for neovascular AMD in Germany]. Ophthalmologe 2015; 112: 246-254
- 8 Finger RP, Wiedemann P, Blumhagen F et al. Treatment patterns, visual acuity and quality-of-life outcomes of the WAVE study – a noninterventional study of ranibizumab treatment for neovascular age-related macular degeneration in Germany. Acta Ophthalmol 2013; 91: 540-546
- 9 Ying GS, Huang J, Maguire MG et al. Baseline predictors for one-year visual outcomes with ranibizumab or bevacizumab for neovascular age-related macular degeneration. Ophthalmology 2013; 120: 122-129
- 10 Jager RD, Mieler WF, Miller JW. Age-related macular degeneration. N Engl J Med 2008; 358: 2606-2617
- 11 Ziemssen F, Bertelmann T, Hufenbach U et al. [Delayed treatment initiation of more than 2 weeks : Relevance for possible gain of visual acuity after anti-VEGF therapy under real life conditions (interim analysis of the prospective OCEAN study)]. Ophthalmologe 2015; DOI: 10.1007/s00347-015-0099-2. [Epub ahead of print]
- 12 Lim JH, Wickremasinghe SS, Xie J et al. Delay to treatment and visual outcomes in patients treated with anti-vascular endothelial growth factor for age-related macular degeneration. Am J Ophthalmol 2012; 153: 678-686 686.e1–686.e2
- 13 Butt T, Lee A, Lee C et al. The cost-effectiveness of initiating ranibizumab therapy in eyes with neovascular AMD with good vision: an economic model using real-world outcomes. BMJ Open 2015; 5: e006535
- 14 Muether PS, Hoerster R, Hermann MM et al. Long-term effects of ranibizumab treatment delay in neovascular age-related macular degeneration. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2013; 251: 453-458
- 15 Zarranz-Ventura J, Liew G, Johnston RL et al. The neovascular age-related macular degeneration database: report 2: incidence, management, and visual outcomes of second treated eyes. Ophthalmology 2014; 121: 1966-1975
- 16 Holekamp NM, Liu Y, Yeh WS et al. Clinical utilization of anti-VEGF agents and disease monitoring in neovascular age-related macular degeneration. Am J Ophthalmol 2014; 157: 825-833.e1
- 17 Curtis LH, Hammill BG, Qualls LG et al. Treatment patterns for neovascular age-related macular degeneration: analysis of 284 380 medicare beneficiaries. Am J Ophthalmol 2012; 153: 1116-1124.e1
- 18 Lad EM, Hammill BG, Qualls LG et al. Anti-VEGF treatment patterns for neovascular age-related macular degeneration among medicare beneficiaries. Am J Ophthalmol 2014; 158: 537-543.e2
- 19 Pershing S, Pal Chee C, Asch SM et al. Treating age-related macular degeneration: comparing the use of two drugs among medicare and veterans affairs populations. Health Aff (Millwood) 2015; 34: 229-238
- 20 DOG, Retinologische Gesellschaft, BVA. Die Anti-VEGF-Therapie bei der neovaskulären altersabhängigen Makuladegeneration: Therapeutische Strategien. Stellungnahme von DOG, Retinologischer Gesellschaft und BVA zu therapeutischen Strategien in der Anti-VEGF-Therapie bei der neovaskulären altersabhängigen Makuladegeneration (November 2014). Im Internet: http://www.dog.org/wp-content/uploads/2013/03/Stellungnahme-Anti-VEGF-Therapie-bei-der-neovaskulären-Therapeutische-Strategie-Nov-2014-final.pdf Stand: 13.07.2015
- 21 Finger RP, Holz FG. [Health services for patients with neovascular age-related macular degeneration in Germany]. Ophthalmologe 2014; 111: 438-442
- 22 Bundesinstitut für Bau-, Stadt- und Raumforschung. Laufende Raumbeobachtung – Raumabgrenzungen; Siedlungsstrukturelle Kreistypen (31.12.2012). Im Internet: http://www.bbsr.bund.de/BBSR/DE/Raumbeobachtung/Raumabgrenzungen/Kreistypen4/kreistypen.html?nn=443270 Stand: 13.07.2015
- 23 Statistische Ämter des Bundes und der Länder. Bevölkerungsstand: Fortschreibung des Bevölkerungsstandes (28.04.2015). Im Internet: https://www.regionalstatistik.de/genesis/online/data (Tabelle 173-21-5-B, Bevölkerung nach Geschlecht und Altersgruppen – Stichtag 31.12.2013); Stand: 13.07.2015
- 24 Versorgungsatlas des Zentralinstituts für die Kassenärztliche Versorgung. Vertragsärzte und -psychotherapeuten je 100.000 Einwohner nach Bedarfsplanungsfachgebieten und -regionen im Jahr 2013 (nach Arztgruppen, letztes Update 19.03.2015). Im Internet: http://www.versorgungsatlas.de/themen/versorgungsstrukturen/?tab=2& uid=58; Stand: 13.07.2015
- 25 Schulz M, Schulz M, Bätzing-Feigenbaum J et al. (im Versorgungsatlas des Zentralinstituts für die Kassenärztliche Versorgung). Erläuterungen zum Beitrag Vertragsärzte und -psychotherapeuten je 100.000 Einwohner im Jahr 2013 nach Bedarfsplanungsfachgebieten und -regionen. Im Internet: http://www.versorgungsatlas.de/fileadmin/ziva_docs/58/Arztzahlen_Infoblatt_20150316.pdf Stand: 13.07.2015
- 26 Kassenärztliche Bundesvereinigung. Statistische Informationen aus dem Bundesarztregister; Bundesgebiet insgesamt, Stand: 31.12.2014. Im Internet: http://www.kbv.de/media/sp/2014_12_31.pdf Stand: 13.07.2015
- 27 World Health Organization. Obesity and overweight, Factsheet N°311 (January 2015). Im Internet: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/ Stand: 13.07.2015
- 28 Mensink GB, Schienkiewitz A, Haftenberger M et al. Übergewicht und Adipositas in Deutschland: Ergebnisse der Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland (DEGS1). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2013; 56: 786-794
- 29 Wilde C, Patel M, Lakshmanan A et al. The diagnostic accuracy of spectral-domain optical coherence tomography for neovascular age-related macular degeneration: a comparison with fundus fluorescein angiography. Eye (Lond) 2015; 29: 602-609
- 30 Mathew R, Pefkianaki M, Kopsachilis N et al. Correlation of fundus fluorescein angiography and spectral-domain optical coherence tomography in identification of membrane subtypes in neovascular age-related macular degeneration. Ophthalmologica 2014; 231: 153-159
- 31 Gerding H, Loukopoulos V, Riese J et al. Results of flexible ranibizumab treatment in age-related macular degeneration and search for parameters with impact on outcome. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2011; 249: 653-662
- 32 Ziemssen F, Wiedemann P, Kampik A et al. Intravitreale operative Medikamentenapplikation in Deutschland. Vertragssituation und rechtliche Rahmenbedingungen. Ophthalmologe 2009; 106: 465-470
- 33 Wolfram C, Pfeiffer N. Weißbuch zur Situation der ophthalmologischen Versorgung in Deutschland, September 2012. Hrsg. DOG Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft. Im Internet: http://www.dog.org/wp-content/uploads/2013/03/DOG_Weissbuch_2012_fin.pdf Stand: 13.07.2015
- 34 Verband der privaten Krankenversicherung. Zahlenbericht der privaten Krankenversicherung 2013. Im Internet: https://www.pkv.de/service/broschueren/daten-und-zahlen/zahlenbericht-2013.pdb.pdf Stand: 13.07.2015