Zentralbl Chir 2021; 146(S 01): S55
DOI: 10.1055/s-0041-1733371
Abstracts

V-129 Three-stage management of a complex bronchoesophageal fistula in a young patient with disseminated tuberculosis

M Hassan
1   Uniklinik Freiburg, Klinik für Thoraxchirurgie, Freiburg im Breisgau, Deutschland
,
S Wiesemann
1   Uniklinik Freiburg, Klinik für Thoraxchirurgie, Freiburg im Breisgau, Deutschland
,
J Höppner
2   Uniklinik Freiburg, Klinik für Allgemein- und Viszeralchirurgie, Freiburg im Breisgau, Deutschland
,
M Elze
1   Uniklinik Freiburg, Klinik für Thoraxchirurgie, Freiburg im Breisgau, Deutschland
,
K Grapatsas
1   Uniklinik Freiburg, Klinik für Thoraxchirurgie, Freiburg im Breisgau, Deutschland
,
B Passlick
1   Uniklinik Freiburg, Klinik für Thoraxchirurgie, Freiburg im Breisgau, Deutschland
,
S Schmid
1   Uniklinik Freiburg, Klinik für Thoraxchirurgie, Freiburg im Breisgau, Deutschland
› Author Affiliations
 

Hintergrund

Acquired fistulas between the central airways and the esophagus are rare and mostly due to esophageal or lung cancer (50%). The most common cause of nonmalignant fistulae is mechanical ventilation, other causes include trauma, tracheal or esophageal surgery und granulomatous mediastinal infections. Tracheoesophageal fistula due to tuberculosis are particularly challenging and require an orchestrated, interdisciplinary, and often staged approach.



Publication History

Article published online:
06 September 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany