Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0041-109081
Positionspapier der Kommission für Labordiagnostik in der Diabetologie der DGKL und der DDG
Position statement of the DDG working group for measurement of HbA1cPublication History
02 July 2015
13 October 2015
Publication Date:
22 December 2015 (online)
Zusammenfassung
Ziel dieses Positionspapiers ist es, kritische Aspekte bei der HbA1c-Messung zu beleuchten und Schritte zu einer weiteren Verbesserung in der Qualität und Vergleichbarkeit der Messung dieses zentralen Parameters der Diabetologie aufzuzeigen. Der Fokus dieser Stellungnahme liegt auf methodologischen/analytischen Aspekten und nicht auf der Interpretation oder der klinischen Bedeutung dieses Messwerts.
Abstract
Aim of this position statement is to highlight critical aspects of the measurement of HbA1c and to indicate steps towards and improvement in quality and comparability of the measurement of this important parameter. The focus of this statement is on methodological/analytical aspects and not on interpretation and the clinical importance of this parameter.
-
Literatur
- 1 Landgraf R, Kellerer M, Fach E et al. Praxisempfehlungen DDG/DGIM. Diabetologie 2015; 10 (Suppl. 02) S140-S151
- 2 Müller UA, Müller N, Heller T et al. Vergleichbarkeit von HbA1c-Bestimmungen mit drei verschiedenen Methoden an vier regionalen Standorten 2013. Diabetologie 2014; 9: P164
- 3 Landgraf R, Kowall B, Rathmann W. HbA1c – ein Alleskönner?. Diabetologe 2011; 7: 335-346
- 4 Pani LN, Korenda L, Meigs JB et al. Effect of aging on A1C levels in individuals without diabetes: evidence from the Framingham Offspring Study and the National Health and Nutrition Examination Survey 2001–2004. Diabetes Care 2008; 31: 1991-1996
- 5 Roth J, Müller N, Kloos C et al. One normal range for HbA1c for all age groups? The effect of aging on HbA1c in the people without diabetes. Diabetologia 2014; 57 (Suppl. 01) S1-S564
- 6 Roth J, Müller N, Askitis D et al. HbA1c-Veränderungen in Abhängigkeit vom Verlauf der Schilddrüsenhormone bei Patienten mit autoimmuner Hyperthyreose oder Schilddrüsenautonomie. Diabetologie 2013; 8: P262
- 7 Askitis D, Roth J, Müller N et al. Besteht ein Hyperglykämie Risiko bei nicht diabetischen Patienten unter Therapie mit Thiaziden und deren Analoga?. Diabetologie 2014; 9: P149
- 8 Lenters-Westra E, Slingerland RJ. Three of 7 hemoglobin A1c point-of-care instruments do not meet generally accepted analytical performance criteria. Clin Chem 2014; 60: 1062-1072
- 9 Little RR, Lenters-Westra E, Rohlfing CL et al. Point-of-care assays for hemoglobin A(1c): is performance adequate?. Clin Chem 2011; 57: 1333-1334
- 10 Sandberg S. POC testing instruments for diagnosing and monitoring diabetes in clinical setting. Biochemica Medica 2014; 24 (Suppl. 01) 39-40
- 11 Heinemann L, Freckmann G. Quality of HbA1c Measurement in the Practice: The German Perspective. J Diabetes Sci Technol 2015; 9: 687-695