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DOI: 10.1055/s-0041-106954
Kontrastmittelsonografie (CEUS) in der bildgebenden Diagnostik von Muskelverletzungen – Perfusionsdarstellung in der früharteriellen Phase
Contrast-enhanced Ultrasound in Diagnostic Imaging of Muscle Injuries: Perfusion Imaging in the Early Arterial PhasePublication History
Publication Date:
10 November 2015 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund: Die Sonografie stellt in der Diagnostik von Muskelverletzungen ein häufig eingesetztes und beschriebenes Standardverfahren dar. Der Vorteil liegt in der schnellen Verfügbarkeit, Kosteneffektivität sowie der Möglichkeit der dynamischen Untersuchung in Echtzeit mit höchster Ortsauflösung. In der Diagnostik von Minorläsionen (Muskelverhärtungen, Muskelzerrungen) ist die Sensitivität der nativen Sonografie bislang der MRT unterlegen. Der geschilderte Fall beschreibt exemplarisch die Möglichkeiten der Kontrastmittelsonografie (CEUS) bei der bildgebenden Darstellung einer Muskelverletzung, im Vergleich zur nativen B-Bild-Sonografie und der Darstellung der betroffenen Region mittels MRT.
Material und Methoden: Der vorliegende Fallbericht handelt von einem Leistungsfußballer, der von einer Muskelverletzung betroffen war. Es erfolgte eine sonografische Untersuchung (S 2000, 9L4 Probe, Siemens, Deutschland) auf Läsionshöhe, die simultan im konventionellen- als im Kontrastmittelmodus durchgeführt wurde. Über einen Kubitalvenenzugang erfolgte eine intravenöse Bolusinjektion von 4,8 ml intravasalem Kontrastmittel (SonoVue®, Bracco, Italy). Anschließend wurde die Kontrastmittelverteilung in der früharteriellen Phase dargestellt. Zur Erhebung eines bildgebenden Referenzbefundes wurde zusätzlich eine kernspintomografische Untersuchung beider Oberschenkel nativ durchgeführt.
Ergebnisse: Im konventionellen Ultraschall konnte eine Läsion im Vergleich zum Nachbargewebe nicht sicher abgegrenzt werden. Im Kontrastmittelverfahren zeigte sich dagegen in der arteriellen Anflutungsphase (0 – 30 s nach intravenöser Gabe) eine gut abzugrenzende, umschriebene Perfusionsstörung mit Hypoenhancement im Vergleich zur umliegenden Muskulatur auf klinischer Läsionshöhe. Das MRT zeigte an korrespondierender Stelle ein Ödemsignal mit perifacialer Flüssigkeitsanlagerung.
Schlussfolgerung: Mithilfe der Anwendung von intravasalem Kontrastmittel konnte erstmalig eine Minorverletzung sensitiv erfasst werden. Das im MRT vorliegende intramuskuläre Ödem zeigt in der Sonografie eine funktionelle arterielle Perfusionsstörung, die sich in der Frühphase sensitiv erfassen lässt. Weitere Untersuchungen verschiedener Schweregrade von Muskelverletzungen sind nötig, um das Verfahren in der Anwendung zu validieren und den Untersuchungsablauf zu standardisieren.
Abstract
Background: Ultrasound is a standard procedure widely used in the diagnostic investigation of muscle injuries and widely described in the literature. Its advantages include rapid availability, cost effectiveness and the possibility to perform a real-time dynamic examination with the highest possible spatial resolution. In the diagnostic work-up of minor lesions (muscle stiffness, muscle strain), plain ultrasound has so far been inferior to MRI. The case presented by us is an example of the possibilities offered by contrast-enhanced ultrasound (CEUS) in the imaging of muscle injuries compared with plain B-mode image ultrasound and MRI imaging of the affected region.
Material/Methods: This case report is about a high-performance football player who sustained a muscle injury. He underwent an ultrasound examination (S 2000, 9L4 Probe, Siemens, Germany), which was performed simultaneously in the conventional and contrast-enhanced mode at the level of the lesion. An intravenous bolus injection of 4.8 ml of intravascular contrast agent (SonoVue®, Bracco, Italy) was given via a cubital intravenous line. After that, the distribution of contrast agent was visualised in the early arterial phase. In addition, a plain magnetic resonance imaging scan of both thighs was performed for reference.
Results: On conventional ultrasound, the lesion was not clearly distinguishable from neighbouring tissue, whereas contrast-enhanced ultrasound demonstrated a well delineated, circumscribed area of impaired perfusion with hypoenhancement compared with the surrounding muscles at the clinical level of the lesion in the arterial wash-in phase (0-30 sec, after intravenous administration). The MRI scan revealed an edema signal with perifascial fluid accumulation in the corresponding site.
Conclusion: The use of intravascular contrast agent enabled the sensitive detection of a minor injury by ultrasound for the first time. An intramuscular edema seen in the MRI scan showed a functional arterial perfusion impairment on ultrasound, which was sensitively detected in the early phase. Further examinations must be performed on muscle injuries of various degrees of severity in order to validate the application of this procedure and to standardise the examination process.
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Literatur
- 1 Ekstrand J, Hagglund M, Walden M. Epidemiology of muscle injuries in professional football (soccer). Am J Sports Med 2011; 39: 1226-1232
- 2 Alonso J-M, Edouard P, Fischetto G et al. Determination of future prevention strategies in elite track and field: analysis of Daegu 2011 IAAF Championships injuries and illnesses surveillance. Br J Sports Med 2012; 46: 505-514
- 3 Allen GM, Wilson DJ. Ultrasound in sports medicine:a critical evaluation. Eur J Radiol 2007; 62: 79-85
- 4 Stoller D. MRI in orthopaedics and sports medicine. Philadelphia: Kluwer/Lippincot; 2007
- 5 Slavotinek JP. Muscle injury: the role of imaging in prognostic assignment and monitoring of muscle repair. Semin Musculoskelet Radiol© 2010; 194-200
- 6 Gille J, Bark S, Riepenhof H et al. Infiltrationsbehandlung bei akuten Muskelverletzungen: Sinn oder Unsinn?. Dtsch Z Sportmed 2013; 64: 98-102
- 7 Peetrons P. Ultrasound of muscles. Eur Radiol 2002; 12: 35-43 DOI: 10.1007/s00330-001-1164-6.
- 8 Courthaliac C, Lhoste-Trouilloud A, Peetrons P. Sonography of muscles. J Radiol 2005; 86 (12) 1859-1867
- 9 Dave RB, Stevens KJ, Shivaram GM et al. Ultrasound-guided musculoskeletal interventions in American football: 18 years of experience. Am J Roentgenol 2014; 203 (06) W674-W683 DOI: 10.2214/Am J Roentgenol.14.12678.
- 10 Gaulrapp H. Das „tennis leg“: Sonographische Differentialdiagnostik und Verlaufskontrolle. Sportverletzung Sportschaden 1999; 13 (02) 53-58
- 11 Chung YE, Kim KW. Contrast-enhanced ultrasonography: advance and current status in abdominal imaging. Ultrasonography 2015; 34 (01) 3-18 DOI: 10.14366/usg.14034. Epub 2014 Sep 12
- 12 Sporea I, Şirli R. Is Contrast Enhanced Ultrasound (CEUS) ready for use in daily practice for evaluation of focal liver lesions?. Med Ultrason 2014; 16 (01) 37-40
- 13 Fröhlich E, Muller R, Cui XW et al. Dynamic Contrast-Enhanced Ultrasound for Quantification of Tissue Perfusion. J Ultrasound Med 2015; 34 (02) 179-196
- 14 Gulati M, King KG, Gill IS et al. Contrast-enhanced ultrasound (CEUS) of cystic and solid renal lesions: a review. Abdom Imaging 2015; 15 [Epub ahead of print]
- 15 Cantisani V, Grazhdani H, Fioravanti C et al. Liver metastases: Contrast-enhanced ultrasound compared with computed tomography and magnetic resonance. World J Gastroenterol 2014; 20 (29) 9998-10007 DOI: 10.3748/wjg.v20.i29.9998.
- 16 Minami Y, Kudo M. Ultrasound fusion imaging of hepatocellular carcinoma: a review of current evidence. Dig Dis 2014; 32 (06) 690-695 DOI: 10.1159/000368001. Epub 2014 Oct 29
- 17 Granata A, Zanoli L, Insalaco M et al. Contrast-enhanced ultrasound (CEUS) in nephrology: Has the time come for its widespread use?. Clin Exp Nephrol 2014; [Epub ahead of print]
- 18 Lv F, Tang J, Luo Y et al. Contrast-enhanced ultrasound assessment of muscle blood perfusion of extremities that underwent crush injury: an animal experiment. J Trauma Acute Care Surg 2013; 74 (01) 214-219
- 19 Serafin-Król M, Król R, Jedrzejczyk M et al. Potential value of contrast-enhanced gray-scale ultrasonography in diagnosis of acute muscle injury – preliminary results. Ortop Traumatol Rehabil 2008; 10 (02) 131-136
- 20 Genovese EA, Callegari L, Combi F et al. Contrast enhanced ultrasound with second generation contrast agent for the follow-up of lower-extremity muscle-strain-repairing processes in professional athletes. Radiol Med 2007; 112 (05) 740-750 Epub 2007 Jul 26
- 21 Ekstrand J, Healy JC, Walden M et al. Hamstring muscle injuries in professional football: the correlation of MRI findings with return to play. Br J Sports Med 2012; 46 (02) 112-117 DOI: 10.1136/bjsports-2011-090155.
- 22 Müller-Wohlfahrt HW, Ueblacker P, Hänsel L. Muskelverletzungen im Sport. Stuttgart: Thieme; 2010