Intensivmedizin up2date 2015; 11(04): 309-320
DOI: 10.1055/s-0041-106604
Allgemeine Prinzipien der Intensivmedizin
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Wie viel Hb braucht der Intensivpatient?

Jan-Oliver Neumann
,
Benito Campos
,
Andreas Unterberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 October 2015 (online)

Kernaussagen
  • Studien und daraus abgeleitete aktuelle Leitlinien zeigen, dass auch auf der Intensivstation eine restriktive Transfusionsstrategie kosteneffektiv ist, das Risiko unerwünschter Wirkungen senkt und für die Patienten keinen Nachteil bedeutet.

  • Bei der Anwendung der aktuellen Leitlinien der Bundesärztekammer müssen die Voraussetzungen für eine restriktive Transfusionsstrategie gegeben sein.

  • Eine allein auf den Hb-Wert ausgerichtete Transfusionspraxis, die eingeschränkte Kompensationsmöglichkeiten oder das Vorhandsein physiologischer Transfusionstrigger außer Acht lässt, kann durch verzögerte oder nicht vorgenommene Transfusionen schwere nachteilige Folgen für den Patienten haben.

  • Es bleibt Aufgabe des Arztes, die Indikation für die Erythrozytentransfusion sorgsam anhand der individuellen Situation des Patienten zu stellen.

 
  • Literatur

  • 1 Valeri CR, Dennis RC, Ragno G et al. Limitations of the hematocrit level to assess the need for red blood cell transfusion in hypovolemic anemic patients. Transfusion 2006; 46: 365-371
  • 2 Bloos F, Reinhart K. Zentralvenöse Sauerstoffsättigung zur Abschätzung der Gewebeoxygenierung – Möglichkeit und Grenzen. DMW 2004; 129: 2601-2604
  • 3 Chawla LS, Zia H, Gutierrez G et al. Lack of equivalence between central and mixed venous oxygen saturation. Chest 2004; 126: 1891-1896
  • 4 Ladakis C, Myrianthefs P, Karabinis A et al. Central venous and mixed venous oxygen saturation in critically ill patients. Respiration 2001; 68: 279-285
  • 5 Scalea TM, Holman M, Fuortes M et al. Central venous blood oxygen saturation: an early, accurate measurement of volume during hemorrhage. Journal of Trauma 1988; 28: 725-732
  • 6 Dickstein K, Cohen-Solal A, Filippatos G et al. ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure 2008: the Task Force for the Diagnosis and Treatment of Acute and Chronic Heart Failure 2008 of the European Society of Cardiology. Developed in collaboration with the Heart Failure Association of the ESC (HFA) and endorsed by the European Society of Intensive Care Med (ESICM). Eur Heart J 2008; 29: 2388-2442
  • 7 Vallet B, Robin E, Lebuffe G. Venous oxygen saturation as a physiologic transfusion trigger. Crit Care 2010; 14: 213
  • 8 Hourfar MK, Jork C, Schottstedt V et al. Experience of German Red Cross blood donor services with nucleic acid testing: results of screening more than 30 million blood donations for human immunodeficiency virus-1, hepatitis C virus, and hepatitis B virus. Transfusion 2008; 48: 1558-1566
  • 9 Rohde JM, Dimcheff DE, Blumberg N et al. Health care-associated infection after red blood cell transfusion: a systematic review and meta-analysis. JAMA 2014; 311: 1317-1326
  • 10 Koch CG, Li L, Sessler DI et al. Duration of red-cell storage and complications after cardiac surgery. N Engl J Med 2008; 358: 1229-1239
  • 11 Berra L, Coppadoro A, Yu B et al. Transfusion of stored autologous blood does not alter reactive hyperemia index in healthy volunteers. Anesthesiology 2012; 117: 56-63
  • 12 Steiner ME, Ness PM, Assmann SF et al. Effects of red-cell storage duration on patients undergoing cardiac surgery. N Engl J Med 2015; 372: 1419-1429
  • 13 Lacroix J, Hebert PC, Fergusson DA et al. Age of transfused blood in critically ill adults. N Engl J Med 2015; 372: 1410-1418
  • 14 Funk M, Günay S, Lohmann A. Hämovigilanz-Bericht des Paul-Ehrlich-Instituts 2011/12: Auswertung der Meldungen von schwerwiegenden Transfusionsreaktionen nach §63c AMG. Langen: Paul-Ehrlich-Institut; 2014
  • 15 Carson JL, Carless PA, Hebert PC. Transfusion thresholds and other strategies for guiding allogeneic red blood cell transfusion. The Cochrane Database of Systematic Reviews 2012; 4: CD002042
  • 16 Holst LB, Petersen MW, Haase N et al. Restrictive versus liberal transfusion strategy for red blood cell transfusion: systematic review of randomised trials with meta-analysis and trial sequential analysis. BMJ 2015; 350: h1354
  • 17 Bundesärztekammer (Hrsg.). Querschnitts-Leitlinien (BÄK) zur Therapie mit Blutkomponenten und Plasmaderivaten. Berlin: Bundesärztekammer; 2014
  • 18 Bracey AW, Radovancevic R, Riggs SA et al. Lowering the hemoglobin threshold for transfusion in coronary artery bypass procedures: effect on patient outcome. Transfusion 1999; 39: 1070-1077
  • 19 Hajjar LA, Vincent JL, Galas FR et al. Transfusion requirements after cardiac surgery: the TRACS randomized controlled trial. JAMA 2010; 304: 1559-1567
  • 20 Curley GF, Shehata N, Mazer CD et al. Transfusion triggers for guiding RBC transfusion for cardiovascular surgery: a systematic review and meta-analysis. Crit Care Med 2014; 42: 2611-2624
  • 21 Murphy GJ, Pike K, Rogers CA et al. Liberal or restrictive transfusion after cardiac surgery. N Engl J Med 2015; 372: 997-1008
  • 22 Carson JL, Sieber F, Cook DR et al. Liberal versus restrictive blood transfusion strategy: 3-year survival and cause of death results from the FOCUS randomised controlled trial. Lancet 2015; 385: 1183-1189
  • 23 Hebert PC, Wells G, Blajchman MA et al. A multicenter, randomized, controlled clinical trial of transfusion requirements in critical care. Transfusion Requirements in Critical Care Investigators, Canadian Critical Care Trials Group. N Engl J Med 1999; 340: 409-417
  • 24 Rivers E, Nguyen B, Havstad S et al. Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock. N Engl J Med 2001; 345: 1368-1377
  • 25 Holst LB, Haase N, Wetterslev J et al. Lower versus higher hemoglobin threshold for transfusion in septic shock. N Engl J Med 2014; 371: 1381-1391
  • 26 Robertson CS, Hannay HJ, Yamal JM et al. Effect of erythropoietin and transfusion threshold on neurological recovery after traumatic brain injury: a randomized clinical trial. JAMA 2014; 312: 36-47
  • 27 Bundesärztekammer (Hrsg.). Richtlinien zur Gewinnung von Blut und Blutbestandteilen und zur Anwendung von Blutprodukten (Hämotherapie). Berlin: Bundesärztekammer; 2010
  • 28 Villanueva C, Colomo A, Bosch A et al. Transfusion strategies for acute upper gastrointestinal bleeding. N Engl J Med 2013; 368: 11-21