Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0041-100845
Epiduralanästhesie – Geschichte und Technik der Epiduralanästhesie
History and Technique of Epidural AnaesthesiaPublication History
Publication Date:
31 July 2015 (online)
Zusammenfassung
Unabhängig voneinander wurden im Jahr 1901 die ersten Epiduralanästhesien durch die kaudale Injektion von den Franzosen Jean-Anthanase Sicard und Fernand Cathelin beschrieben. Der lumbale Zugang zum Epiduralraum gelang im Jahr 1921 dem spanischen Militärarzt Fidel Pagés Miravé. Von dem Italiener Achille Mario Dogliotti stammt die Widerstandverlustmethode als Verfahren zum Auffinden des Epiduralraums. Die Technik des „hängenden Tropfens“ wurde zur gleichen Zeit von dem Argentinier Alberto Gutierrez entwickelt. Der paramediane Zugang wurde 1956 von John J. Bonica beschrieben.
Bereits 1931 injizierte der rumänische Geburtshelfer Eugene Aburel kreißenden Frauen über einen seidenen Katheter ein Lokalanästhetikum, um eine lumbale Epiduralanalgesie zu erreichen. Der erste Bericht über eine erfolgreiche kontinuierliche lumbale Epiduralanästhesie stammt von dem Kubaner Manuel Martinez Curbelo aus dem Jahr 1949.
Die Epiduralanästhesie kann bei sitzenden oder auf der Seite liegenden Patienten in allen Abschnitten der Wirbelsäule median oder paramedian erreicht werden. Die Herausforderung beim Erlernen der Technik liegt in den jeweils unterschiedlichen Punktionswinkeln.
Summary
In 1901, the first Epidural anesthesia via a caudal approach was independently described by two FrenchmanJean-Anthanase Sicard and Fernand Cathelin.. The Spanish military surgeon, Fidel Pagés Miravé, completed the lumbar approach successfully in 1921. The two possibilities for identification of the epidural space the “loss of resistance” technique and the technique of the “hanging drop” were developed by Achille Mario Dogliotti, an Italian, and Alberto Gutierrez, an Argentinean physician, at the same time. In 1956 John J. Bonica published the paramedian approach to the epidural space.
As early as 1931 Eugene Aburel, a Romanian obstetrician, injected local anaesthetics via a silk catheter to perform lumbar obstetric Epidural analgesia. In 1949 the first successful continuous lumbar Epidural anaesthesia was reported by Manuel Martinez Curbelo, a Cuban.
Epidural anaesthesia can be performed in sitting or lateral position in all segments of the spinal column via the median or paramedian approach. Different off-axis angles pose the challenge in learning the technique.
Kernaussagen
-
Im Jahr 1901 gelang die erste Epiduralanästhesie durch kaudale Injektion von Kokain.
-
1921 wurde erstmals der lumbale Zugang zum Epiduralraum beschrieben.
-
Im Jahr 1933 wurden zur Identifikation des Epiduralraums 2 unterschiedliche Methoden geschildert: die Widerstandsverlustmethode und die Technik des „hängenden Tropfens“.
-
Im Jahr 1949 gelang die erste kontinuierliche lumbale Epiduralanästhesie.
-
Im Jahr 1956 wurde der paramediane Zugang erstmals dokumentiert.
-
Literaturverzeichnis
- 1 Marx GF. The first spinal anesthesia. Who deserve the laurels?. Reg Anesth 1994; 19: 429-430
- 2 Sicard A. Les injections medicamenteuses extra-durales par voie sacrococcygienne. Compt Rend Soc De Biol 1901; 53: 396-398
- 3 Cathelin F. Une nouvelle voie d'injection rachidienne: methode des injections epidurales par le procede du canal sacre – applications a l'homme. Compt Rend Soc De Biol 1901; 53: 452-453
- 4 Goerig M, Schulte am Esch J. Arthur Läwen – Ein Wegbereiter moderner Anästhesieverfahren. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 1993; 28: 315-325
- 5 Bier A. Versuche über die Cocainisirung des Rückenmarks. Dtsch Z Chir 1899; 51: 361-368
- 6 Pagés F. Anesthesia matamerica. Rev Esp Chir 1921; 3: 3-30
- 7 Dogliotti AM. Eine neue Methode der regionären Anästhesie: “Die Epidurale segmentäre Anästhesie”. 1931; 58: 3141-3145
- 8 Bonica JJ. Continuous Epidural block. Anesthesiology 1956; 17: 626-630
- 9 Baretto C, Hook R, Seah CH. Use of the Tuohy Needle in Paramedian Approach for Epidural Block. Anesth Analg 1977; 56: 582-584
- 10 Aburel E. L'anesthesie locale continue (prolongée) en obstétrique. Bull Soc Obstet Gynecol Paris 1931; 20: 35-39
- 11 Hingson RA, Edwards WB. Continuous caudal anesthesia during labor and delivery. Curr Res Anesth Analg 1942; 21: 301-311
- 12 Southworth JL, Edwards WB, Hingson RA. Continuous Caudal Anesthesia in Surgery. Anals of Surgery 1943; 117: 321-326
- 13 Hingson RA, Southworth JL. Continuous epidural anesthesia. Curr Res Anesth Analg 1944; 23: 215-217
- 14 Curbelo MM. Continuous Epidural segmental anesthesia by means of a ureteral catheter. Curr Res Anesth Analg 1949; 28: 13-23
- 15 Ansbro FP, Latteri FS, Bodell B. Continuous segmental thoracolumbar epidural block. Curr Res Anesth Analg 1953; 32: 73-89
- 16 Frölich MA, Caton D. Pioneers in Epidural Needle Design. Anesth Analg 2001; 93: 215-220
- 17 Huber RL. Hypodermic needle. US patent 2 409 979. 1946;
- 18 Tuohy EB. Continuous spinal anesthesia: its usefulness and technique involved. Anesthesiology 1944; 5: 142-148
- 19 Crawford OB, Ottsen P, Buckingham WW, Brasher CA. Epidural anesthesia in thoracic surgery: a review of 677 cases. Anesthesiology 1951; 12: 73-84
- 20 Cheng PA. Blunt-tip needle for epidural Anesthesia. Anesthesiology 1958; 19: 556-559
- 21 Toleando RD, Tsen CT. Epidural Catheter Design. History, Innovations and Clinical Implications. Anesthesiology 2014; 121: 9-17
- 22 Nolte H. Die Geschichte der Regionalanästhesie. in Ludwig Brandt (Hrsg) Illustrierte Geschichte der Anästhesie. 1997 Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH Stuttgart.
- 23 Bromage PR, Burfoot MF, Crowell DE et al. Quality of Epidural Blockade I: Influence of Physical Factors. Brit J Anasth 1964; 36: 342-352
- 24 Bromage PR, Burfoot MF. Quality of Epidural Blockade II: Influence of Physio-Chemical Factors; Hyaluronidase and Potassium. Brit J Anasth 1966; 38: 857-865
- 25 Bromage PR. Exaggerated Spread of Epidural Analgesia in Arteriosclerotic Patients. Brit Med J 1962; 22: 1634-1638
- 26 Bromage PR. Physiology and Pharmacology of Epidural Analgesia. Anesthesiology 1967; 28: 592-622
- 27 Bromage PR. Ageing and Epidural Dose Requirements. Segmental Spread and predictability of epidural analgesia in youth and extreme age. Brit J Anaesth 1969; 41: 1016-1022
- 28 Bromage PR. Epidural Analgesia. Philadelphia: W.B. Saunders; 1978
- 29 Brandt MR, Fernandes A, Kehlet H. Epidural analgesia improves postoperative nitrogen balance. British Medical Journal 1978; 1: 1106-1108
- 30 Kehlet H, Dahl J. The Value of ”Multimodal” or ”Balanced Analgesia” in Postoperative Pain Treatment. Anesth Analg 1993; 77: 1048-1056
- 31 Joshi GP, Schug SA, Kehlet H. Procedure-specific pain management and outcome strategies. Best Practice & Research Clinical Anaesthesiology 2014; 28: 191-201
- 32 Pöpping DM, Zahn PK, Van Aken HK et al. Effectiveness and safety of postoperative pain management: a survey of 18 925 consecutive patients between 1998 and 2006: a database analysis of prospectively raised data. Br J Anaesth 2008; 101: 832-840
- 33 Antibas PL, do Nascimento Junior P, Braz LG, Vitor Pereira Doles J, Módolo NSP, El Dib R. Air versus saline in the loss of resistance technique for identification of the epidural space. Cochrane Database Syst Rev CD 008938 2014; 7
- 34 Todorov L, VadeBoncouer T. Etiology and Use of the “Hanging Drop” Technique: A Review. Pain Res Treat 2014; 2014: 146750-146750
- 35 Chin KJ, Karmakar MK, Peng P. Ultrasonography of the Adult Thoracic and Lumbar Spine for Central Neuraxial Blockade. Anesthesiology 2011; 114: 1459-1485
- 36 Zentrale Blockaden. In: Martin Jöhr, Hrsg. Kinderanästhesie. 8. Aufl. München: Urban & Fischer; 2013
- 37 Wagner KJ, Selenzow V. Rückenmarknahe Anästhesieverfahren. In: Eberhard Kochs, Hans Anton Adams, Claudia Spies, Hrsg. Anästhesiologie. 2. Aufl. Stuttgart: Thieme; 2008
- 38 Waurick R, VanAken H. Epiduralanästhesie. In: Hugo VanAken, Hinnerk Wulf, Hrsg. Lokalanästhesie, Regionalanästhesie, Regionale Schmerztherapie. 3. Aufl. Stuttgart: Thieme; 2010