Nuklearmedizin 2000; 39(01): 22-26
DOI: 10.1055/s-0038-1632240
Original Article
Schattauer GmbH

Comparison of HIG Scintigraphy and Bloodpool Scintigraphy Using HDP in Arthritic Joint Disease[*]

Vergleich von HIG-Szintigraphie und Weichteilszintigraphie mit HOP bei entzündlichrheumatischen Erkrankunge
R. Klett
1   Klinik für Nuklearmedizin, Klinikum der Justus-Liebig-Universität Gießen, Deutschland
,
Kerstin Grau
1   Klinik für Nuklearmedizin, Klinikum der Justus-Liebig-Universität Gießen, Deutschland
,
M. Puille
1   Klinik für Nuklearmedizin, Klinikum der Justus-Liebig-Universität Gießen, Deutschland
,
H.-P. Matter
2   Orthopädische Klinik, Klinikum der Justus-Liebig-Universität Gießen, Deutschland
,
U. Lange
3   Medizinische Klinik III und Poliklinik, Klinikum der Justus-Liebig-Universität Gießen, Deutschland
,
Dagmar Steiner
1   Klinik für Nuklearmedizin, Klinikum der Justus-Liebig-Universität Gießen, Deutschland
,
R. Bauer
1   Klinik für Nuklearmedizin, Klinikum der Justus-Liebig-Universität Gießen, Deutschland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 11 January 1999

in revised form: 14 May 1999

Publication Date:
01 February 2018 (online)

Summary

Aim: Because of a similar tracer accumulation, we assumed to get the same information about synovitis in arthritic joint disease with HIG scintigraphy and bloodpool scintigraphy using HDP. Therefore, we compared retrospectively 23 patients. Methods: In HIG scintigraphy, synovitis was diagnosed according to increasing activity from early to late image. In bloodpool scintigraphy according to an increased activity in comparison to the surrounding tissues. Results: In 694 joints comparison of both scintigraphic modalities was possible, resulting in a 2 × 2 kappa coefficient of 0.93 or 0.97 by using late-phase bone scintigraphy as an anatomical marker. For intra- and interobserver agreement, 2 × 2 kappa coefficients of 0.93 and 0.88 in HIG scintigraphy, respectively 0.96 and 0.90 in blood-pool scintigraphy were calculated. Conclusion: This study shows an excellent agreement in the visualization of synovitis by HIG and bloodpool scintigraphy. Because of its higher objectivity and lower cost, investigation of synovitis should be performed by bloodpool scintigraphy.

Zusammenfassung

Ziel: Bei der HIG-Szintigraphie und der Weichteilszintigraphie mit HDP sind weitgehend gleiche Prozesse für die Anreicherung des Radiopharmakons im Entzündungsgebiet verantwortlich. Daher kann angenommen werden, daß bei der Diagnostik entzündlich-rheumatischer Erkrankungen auch weitgehend Obereinstimmende Ergebnisse bei der Darstellung einer Synovialitis resultieren. Zur Klärung dieser Hypothese wurden bei 23 Patienten beide szintigraphischen Verfahren retrospektiv verglichen. Methode: Bei der HIG-Szintigraphie wurde eine Synovialitis bei einer Aktivitätszunahme im Zeitverlauf diagnostiziert. Bei der Weichteilszintigraphie mit HDP bei vermehrter Aktivitätsbelegung im Vergleich zur Umgebung. Ergebnis: Ein paarweiser Vergleich war bei 694 Gelenken möglich. Hierbei ergab sich ein Kappa-Koeffizient von 0,93 beziehungsweise von 0,97 bei Verwendung der Skelettphase der HDP-Szintigraphie als anatomischem Marker. Für die Intra- und Inter-observer-Übereinstimmung ergaben sich Kappa-Koeffizienten von 0,93 und 0,88 für die HIG-Szintigraphie und 0,96 und 0,90 für die Weichteilszintigraphie mit HDP. Schlußfolgerung: Die Untersuchung zeigt eine hervorragende Übereinstimmung der Darstellung der Synovialitis durch beide szintigraphischen Verfahren. Somit sollte die Weichteilszintigraphie mit HDP aufgrund ihrer größeren Objektivität und ihrer geringeren Kosten zur Diagnostik entzündlich-rheumatischer Erkrankungen herangezogen werden.

* This publication contains portions of the doctoral thesis of R. Klett for the degree of doctor of medicine


 
  • References

  • 1 Miehle W. Chronische Polyarthritis. Diagnose und Therapie. Basel: EULAR; 1994
  • 2 Bull BS, Westengard JC, Farr M, Bacon PA, Meyer PJ, Stuart J. Efficacy of tests used to monitor rheumatoid arthritis. Lancet 1989; 2: 965-7.
  • 3 Becker W, Horneff G, Saptogino A, Burmester G, Wolf E. Tc-99m-labeled human unspecific immunoglobulin in rheumatoid arthritis. J Nucl Med 1991; 32: 983.
  • 4 Boise-de MH, Arndt JW, Velde van der EA, Lübbe van der PA, Westedt ML, Pauwels EK. et al. 99mTc human immunoglobulin scintigraphy – a reliable method to detect joint activity in rheumatoid arthritis. J Rheumatol 1992; 19: 1371-6.
  • 5 Boise de MH, Tak PP, Arndt JW, Kluin PM, Pauwels EK, Breedveld FC. Joint scintigraphy for quantification of synovitis with Tc-99mlabelled human immunoglobulin G compared to histological examination. Clin Exp Rheumatol 1995; 22: 1461-5.
  • 6 Jamar F, Manicourt DH, Leners N, Berghe van den M, Beckers C. Evaluation of disease activity in rheumatoid arthritis and other arthritides using technetium-99m labelled nonspecific human immunoglobulin. J Rheumatol 1995; 22: 850-4.
  • 7 Lübbe van der PA, Arndt JW, Calame W, Ferreira TC, Pauwels EK, Breedveld FC. Measurement of synovial inflammation in rheumatoid arthritis with technetium-99m labelled human polyclonal immunoglobulin G. Eur J Nucl Med 1991; 18: 119-23.
  • 8 Pons F, Moya F, Herraqez R, Sola M, Del-Olmo JA, Piera C. et al. Detection and quantitative analysis of joint activity inflammation with Tc-99m-polyclonal human immunoglobulin G. Nucl Med Commun 1993; 14: 225-31.
  • 9 Berna L, Torres G, Diez C, Estorch M, Martinez-Duncher D, Carrio I. Technetium-99m human polyclonal immunoglobulin G studies and conventional bone scans to detect active joint inflammation in chronic rheumatoid arthritis. Eur J Nucl Med 1992; 19: 173-6.
  • 10 Boise de MH, Arndt JW, Velde van der EA, Pauwels EK, Breedveld FC. Joint scintigraphy for quantification of synovitis with Tc-99m-la belled human immunoglobulin G compares to late phase scintigraphy with Tc-99m-labelled diphosphonate. Br J Rheumatol 1994; 33: 67-73.
  • 11 Juweid M, Strauss HW, Yaoita H, Rubin RH, Fischman AJ. Accumulation of immunoglobulin G at focal sites of inflammation. Eur J Nucl Med 1992; 19: 159-65.
  • 12 Oyen WJG, Boerman OC, Laken van der CJ, Ciaessens RAMJ, Meer van der JWM, Corstens FHM. The uptake mechanisms of inflammation- and infection-localizing agents. Eur J Nucl Med 1996; 23: 459-65.
  • 13 Schümichen C. Physiologische Grundlagen der Knochenszintigraphie; Meßtechnik und quantitative Auswertung. Nuklearmediziner 1984; 7: 73-88.
  • 14 Rosenthall L. Arthritis and allied disorders. In: Skeletal nuclear medicine. Collier Jr BD, Fogelman I, Rosenthall L. (eds.). St. Louis, Wiesbaden: Mosby; 1996: 204-23.
  • 15 Bloch DA, Kraemer HC. 2 3 2 Kappa coefficients: Measures of agreement or association. Biometrics 1989; 45: 269-87.
  • 16 Kramer MS, Feinstein AR. Clinical biostatistics: LIV. The biostatistic of concordans. Clin Pharmacol Ther 1981; 29: 111-23.