Kinder- und Jugendmedizin 2010; 10(05): 269-274
DOI: 10.1055/s-0038-1630853
Reisemedizin
Schattauer GmbH

Auf Reisen erworbene Ektoparasitosen

Travel-related ectoparasitoses
H. Feldmeier
1   Institut für Mikrobiologie und Hygiene, Campus Benjamin Franklin, Charité Universitätsmedizin
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Publikationsverlauf

Eingereicht am: 18. Januar 2010

angenommen am: 02. Februar 2010

Publikationsdatum:
25. Januar 2018 (online)

Zusammenfassung

Die am häufigsten mit Reisen assoziierten Ektoparasitosen sind Pediculosis capitis, kutane Larva migrans (CLM, Hautmaulwurf), Tungiasis (Sandflohkrankheit) und Skabies. Bei der Tungiasis und der CLM halten sich die Erreger nur vorübergehend in der Haut auf, sterben in situ und werden anschließend über das stratum corneum eliminiert. Beide Krankheiten sind ihrer Natur nach Zoonosen. Pediculosis capitis und Skabies sind nicht selbstlimitierend; ohne Therapie persistiert die Ektoparasitose und proliferieren die Parasiten. Das klinische Bild ist eindeutig (Pediculosis capitis, CLM, Tungiasis) oder äußerst polymorph (Skabies). Die häufig präsenten Kratzexkoriationen sind eine Eintrittspforte für pathogene Bakterien. Die Therapie der Tungiasis ist chirurgisch, die anderen Ektoparasitosen werden entweder topisch oder systemisch behandelt. Das Repellent Zanzarin® schützt zuverlässig vor einer Tungiasis. Die Prävention der anderen Parasitosen gelingt nur durch Vermeiden der Exposition.

Summary

The most common travel-related ectoparasitoses are pediculosis capitis, cutaneous larva migrans (CLM), tungiasis and scabies. Tungiasis and CLM are self-limiting diseases: the ectoparasite dies in situ and eventually is eliminated by tissue repair mechanisms. Both ectoparasitoses are zoonoses. Pediculosis capitis and scabies are not self-limiting. Without treatment the parasites proliferate and cause a persistent infestation. The clinical picture is characteristic (pediculosis capitis, cutaneous larva migrans, tungiasis) or highly polymorph (scabies). Excoriations are frequent and serve as an entry port for pathogenic micro-organisms. The treatment of tungiasis is surgical; the other ectoparasitoses are treated topically or systemically. The repellent Zanzarin® effectively prevents tungiasis; prevention of the other ectoparasitoses requires minimizing the risk of exposure.

 
  • Literatur

  • 1 Bauer E, Jahnke C, Feldmeier H. Seasonal fluctuations of head lice infestation in Germany. Parasitology Research 2009; 104: 677-681.
  • 2 Burgess IF. Sarcoptes scabiei and scabies. Advances in Parasitology 1994; 33: 235-292.
  • 3 Burgess IF, Brown CM, Lee PN. Treatment of head louse infestation with 4 % dimeticone lotion: randomised controlled equivallence trial. British Medical Journal 2005; 330: 1423-1426.
  • 4 Burgess IF, Lee PN, Matlock G. Randomised, controlled, assessor blind trial comparing 4 % dimeticone lotion with 0.5 % malathion liquid for head louse infestation. PloS ONE 2008; 2 (11) e1127 doi:10.1371/journal.pone.0001127.
  • 5 Cazorla D, Ruiz A, Acosta M. Clinical and epidemiological study of pediculosis capitis in schoolchildren from Coro, Venezuela. Investigación Clínica 2007; 48: 445-457.
  • 6 Courtiade C, Labrèze C, Fontan I. et al. La pédiculose du cuir chevelu: Enquete par questionnaire dans quatre groupes scolaires de l‘académie de Bordeaux. Annals of Dermatology and Venereology 1993; 120: 363-368.
  • 7 Dupuy A, Dehen L, Bourrat E. et al. Accuracy of standard dermoscopy for diagnosing scabies. Journal of the American Academy of Dermatology 2007; 56 (01) 53-62.
  • 8 Eisele M, Heukelbach J, Van Marck E. et al. Investigations on the biology, epidemiology, pathology and control of Tunga penetrans in Brazil: I. Natural history of tungiasis in man. Parasitology Research 2003; 90: 87-99.
  • 9 Feldmeier H, Eisele M, Saboia Moura RC. Severe Tungiasis in underprivileged communities: case series from Brazil. Emerging Infectious Diseases 2003; 9: 949-955.
  • 10 Feldmeier H. Dimeticon-Präparate gegen Kopflausbefall. Deutsche Apothekerzeitung 2009; 149: 87-95.
  • 11 Fox GN, Usatine RP. Itching and rash in a boy and his grandmother. The Journal of Family Practice 2006; 55: 679-684.
  • 12 Franck S, Feldmeier H. Tungiasis bei Tropenreisenden - eine kritische Bestandsaufnahme. Deutsches Ärzteblatt 2003; 100: A1809-A1812.
  • 13 Haas N, Stuttgen G. [Scabies in an adopted infant from Brazil]. Monatsschr Kinderheilk 1987; 135: 171-172.
  • 14 Haas N, Stuttgen G. Facial involvement in scabies in infancy. Hautarzt 1987; 38: 622-623.
  • 15 Heukelbach J, Pilger D, Araújo Sales de Oliveiera F. et al. A highly efficacious pediculocide based on dimeticome: randomized-observer blinded trial. BMC Infectious Diseases 2008; 8: 115-125.
  • 16 Heukelbach J, Gomide M, Araújp Jr F et al.. Cutaneous larva migrans and tungiasis in international travelers exiting Brazil: an airport survey. Journal of Travel Medicine 2007; 14: 374-380.
  • 17 Jackson A, Calheiros CML, Soares VL. et al. A study in a community in Brazil in which cutaneous larva migrans is endemic. Clinical Infectious Diseases 2006; 43: 13-18.
  • 18 Jahnke C, Bauer E, Feldmeier H. Pediculosis capitis im Kindesalter: epidemiologische und sozialmedizinische Erkenntnisse einer Reihenuntersuchung von Schulanfängern. Gesundheitswesen 2008; 70: 667-673.
  • 19 Jahnke C, Bauer E, Hengge U, Feldmeier H. Accuracy of diagnosis of pediculosis capitis: visual inspection versus wet combing. Archives of Dermatology 2009; 145: 309-313.
  • 20 Juranek D. Pediculus capitis in schoolchildren: Epidemiologic trends, risk factors, and recommendations for control. In: Orkin M, Maibach HI. (Eds). Cutaneous Infestations and Insect Bites. New York: Marcel Dekker; 1985: 199-211.
  • 21 Lacarrubba F, Musumeci ML, Caltabiano R. et al. High-magnification videodermatoscopy: A new noninvasive diagnostic tool for scabies in children. Pediatric Dermatology 2001; 18: 439-441.
  • 22 Mellanby K. The transmission of scabies. British Medical Journal 1941; 2: 405-406.
  • 23 Mumcuoglu KY, Klaus S, Kafka D. et al. Clinical observations related to head lice infestation. Journal of the American Academy of Dermatology 1991; 25: 248-251.
  • 24 Richling I, Böckeler W. Lethal effects of treatment with a special dimeticone formula on head lice and house crickets (Orthoptera, Ensifera: Acheta domestica and Anoplura, Phthiraptera: Pediculus humanus). Arzneim-Forsch/Drug Research 2008; 58: 248-254.
  • 25 Walter B, Heukelbach J, Fengler G. et al. Diagnosis of scabies in resource-constrained settings: Comparison of dermoscopy, skin scraping and the adhesive tape test. Manuskript eingereicht