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DOI: 10.1055/s-0038-1629841
Stellenwert der farbcodierten Doppler-Sonographie in der Differentialdiagnostik nodulärer Schilddrüsenveränderungen
Value of Color-Coded Doppler Sonography in the Differential Diagnosis of Thyroid NodulesPublication History
Eingegangen:
17 March 1997
in revidierter Form:
30 May 1997
Publication Date:
03 February 2018 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Die Inzidenz szintigraphisch nachweisbarer funktioneller Autonomien in einem Jodmangelgebiet ist mit 50% bei nodulären Strumen sehr hoch. Die Aussagekraft der farbcodierten Doppler-Sonographie (CCDS) in der Differentialdiagnostik nodulärer Schilddrüsenveränderungen wird kontrovers diskutiert. Methoden: In einer prospektiven Studie wurde der Stellenwert der CCDS an 200 Patienten mit Schilddrüsenknoten im Vergleich zur 99mTechnetium-(Tc-)Szintigraphie überprüft. Ergebnisse: Fokale Speichermaxima waren bei 22,5% der Patienten szintigraphisch nachweisbar, vermehrt vaskularisierte Knoten fanden sich bei 44,5% der Patienten. Während keine Beziehung zwischen Vaskularisation und Tc-Uptake (TcTU) nachzuweisen war, zeigte sich eine hochsignifikante Abhängigkeit zwischen Vaskularisierungsgrad und dem Knotendurchmesser (p <0,0001). Die Ergebnisse werden vor dem Hintergrund methodenspezifischer Limitierungen der Ultraschalldiagnostik diskutiert. Schlußfolgerung: Unsere Resultate bestätigen, daß die CCDS keine große Bedeutung in der Differentialdiagnostik nodulärer Schilddrüsenveränderungen hat und die Szintigraphie als topographische Funktionsuntersuchung Methode der ersten Wahl bleibt.
Summary
Aim: The incidence of functional autonomous adenomas, detected in every second nodular goiter by scintigraphic methods is very high in an area of iodine deficiency. The color-coded Doppler sonography (CCDS) as a diagnostic tool in differentiating thyroid nodules is discussed controversially. Methods: In this prospective study we investigated the value of CCDS in 200 patients with nodular thyroid alterations compared with 99m-Technetium (Tc) scintigraphy. Results: Focal maximas of Tc-uptake were detected in 22.5% of all patients, and 44.5% of the thyroid nodules showed increased vascularity. There was no correlation between nodular vascularity and thyroid 99m-Tc uptake (TcTU). In contrast to this we could demonstrate a significant relation between vascularity and the diameter of the nodule (p <0.0001). The results are discussed in the context of method specific limitations of ultrasound examinations. Conclusion: Our results confirm that CCDS has no great importance in the differentiation of thyroid nodules. Scintigraphy remains the diagnostic method of choice to assess the topographic thyroid function.
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