Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0038-1629647
Aussagefähigkeit der Skelettszintigraphie bei Oberschenkelschmerz nach zementlosem Hüftgelenkersatz[*]
The Value of Bone Scintigraphy in Patients with Pain in the Thigh following Cementless Hip EndoprosthesisPublication History
Eingegangen:
10 August 1992
in revidierter Form:
20 October 1992
Publication Date:
05 February 2018 (online)
Zusammenfassung
Der persistierende postoperative Oberschenkelschmerz tritt als besonderes Problem der zementlosen Hüftendoprothetik bei ca. 15-20% der Patienten auf. In einer vergleichenden Studie wurde bei insgesamt 40 PCA-Prothesen (Porous-Coated Anatomie) mit Oberschenkelschmerzen sowie bei beschwerdefreien Patienten mit insgesamt 45 PCA-Prothesen eine klinische Untersuchung des Hüftgelenkes, eine Röntgenuntersuchung und eine 3-Phasen-Skelettszintigraphie durchgeführt. Die Auswertung der szintigraphischen Spätaufnahmen zeigte, daß eine geringe bis mäßige Mehranreicherung im Bereich des kleinen und großen Trochanters sowie der Prothesenspitze bei zementlosen PCA-Prothesen als normal anzusehen ist. Die Mehranreicherung ist bei beschwerdefreien Patienten nicht als Anzeichen einer Lockerung zu bewerten. Radiologisch unterscheiden sich die Patientengruppen mit und ohne Oberschenkelschmerz nicht voneinander. Die Oberschenkelbeschwerden bei zementloser PCA-Hüftprothese korrelieren mit einer Zunahme der Mehranreicherung im Bereich der Prothesenspitze sowie des medialen und lateralen Schaftes, deren Ursache in der besonderen Biomechanik der zementlosen Prothesen mit inhomogener intraossärer Streßverteilung gesehen werden kann.
Summary
Persisting postoperative pain of the thigh is a common problem of cementless hip endoprostheses occurring in about 15-20% of the patients. We performed a comparative study including patients with (n = 40) and without (n = 45) pain of the thigh. 85 cementless porous-coated anatomic (PCA) hip endoprostheses in 74 patients were examined. All patients underwent clinical examination including a standardized questionnaire, x-ray, and 3-phase bone scintigraphy. Slight or moderate 99mTc-MDP uptake in the area of the greater and lesser trochanter as well as at the tip was a common finding in PCA prostheses in patients without pain and was not a sign of loosening of the hip. Radiologically, there was no difference between patients with and without pain. However, persisting pain of the thigh in patients with PCA prosthesis corresponded with an increased uptake at the tip and the medial and lateral femur, not being a sign of loosening even in this group. The special biomechanical conditions of cementless prostheses causing inhomogeneous intraosseous stress distribution are supposed to be the reason for that.
* Herrn Prof. Dr. Dr. h. c. H. Hundeshagen zum 65. Geburtstag
-
LITERATUR
- 1 Aliabadi P, Tumeh SS, Weissman BN, McNeil BJ. Cemented total hip prosthesis: radiographic and scintigraphic evaluation. Radiology 1989; 173: 203-6.
- 2 Balthasar G, Löer E. Die Wertigkeit röntgenologischer Zeichen für die Diagnose der Lockerung zementfixierter Hüftgelenktotalendoprothesen. Röntgcnbl 1982; 35: 419-24.
- 3 Bobyn JD, Pilliar RM, Cameron HU, Weatherly CG. The optimum pore size for the fixation of porous-surfaced metal implants by the ingrowth of bone. Clin Orthop 1980; 150: 263-70.
- 4 Callaghan JJ, Dysart SH, Savory CG. The uncementcd PCA total hip prosthesis. Two-year results of a prospective consecutive series. J Bone Joint Surg 1988; 70: 337-46.
- 5 Chandler HP, Rcincck T, Wixson RL, McCarthy JC. Total hip replacement in patients younger than thirty years old. J Bone Joint Surg 1981; 63: 1426-34.
- 6 Charnley J. The bonding of prostheses to bone by cement. J Bone Joint Surg 1964; 46: 518-29.
- 7 Cotta H, Niethard FU, Blasius K. Zemcntfreie CLS-Hüftendoprothese. Mittelfristige Erfahrungen. Münch Med Wschr 1989; 06: 86-89.
- 8 Creutzig H. Bone imaging after total replacement arthroplasty of the hip joint. Eur J Nucl Med 1976; 01: 177-80.
- 9 Davcy JR, Harris WH. Loosening of cobalt chrome beads from a porous-coated acetabular component. A report of ten cases. Clin Orthop 1988; 231: 97-102.
- 10 De Rossi G, Focacci G. Bone scanning in hip arthroplasty. Radiol Diagn 1983; 24: 555-9.
- 11 Dsherov D. Zementierte oder zementfreie Verankerung von totalen Hüftgelenkendoprothesen. Beitr Orthop Traumatol 1987; 34: 301-5.
- 12 Engh CA, Bobyn HD, Glassman AH. Porous-coated hip replacement: the factors governing bone ingrowth, stress shielding, and clinical results. J Bone Joint Surg 1987; 69: 45-55.
- 13 Engh CA, Massin P. Cementless total hip replacement using the AML-stem. 0-10 years results using a survivorship analysis. J Jpn Orthop Assoc 1989; 63: 653-66.
- 14 Freeman MA, McLcad HC, Lcrai JP. Cc-mentless fixation of prosthetic components in total arthroplasty of the knee and hip. Clin Orthop 1983; 176: 88-94.
- 15 Freeman MA, Railton GT. Cementless fixation in endoprosthesis. Orthopäde 1987; 16: 206-19.
- 16 Fritsche HJ, Kadner P, Schneider G. Der Wert der Szintigraphie zur Stützung der Röntgendiagnose bei Lockerungen von Hüftgelcnkstotalcndoprothescn. Beitr Orthop Traumatol 1984; 01: 15-24.
- 17 Gelman MI, Coleman RE, Stevens PM, Davey BW. Radiography, radionuclide imaging, and arthography in the evaluation of total hip and knee replacement. Radiology 1978; 128: 677-82.
- 18 Häckel H, König B, Mostbcck A, Pflüger W. Zur Wertigkeit der Knochenszintigraphie bei Kunstgelenklockerungen. Z Orthop 1978; 116: 727-31.
- 19 Haddad RJ, Cook SD, Brinker M. A comparison of three varieties of non-cemented porous-coated hip replacement. J Bone Joint Surg 1990; 72: 2-8.
- 20 Haddad RJ, Skalley TC, Cokk SD. et al. Clinical and roentgenographic evaluation of non-cemented porous-coated anatomic medullary locking (AML) and porous-coated anatomic (PCA) total hip arthroplasties. Clin Orthop 1990; 258: 176-81.
- 21 Harris WH. Traumatic arthritis of the hip after dislocation and acetabular fractures: treatment by Mold arthroplasty. An end-result study using a new method of result evaluation. J Bone Joint Surg 1969; 51: 737-55.
- 22 Heimke G, Stock D. Zur Frage postoperativer Schmerzen bei zementfreien Hüftschaft-prothesen. Z Orthop 1986; 124: 643-5.
- 23 Horoszowski H, Gancl A, Kamhin M, Zaltzman S, Farine I. Sequential use of technetium 99m MDP and Ga 67 citrate imaging in the evaluation of painful total hip replacement. Br J Radiol 1980; 53: 1169-73.
- 24 Katz G, Morscher EW, Friedrich R, Keutsch A. Evaluierung szintigraphischer Verfahren von Schmerzzuständen bei Hüftgelenkprothescn. Schweiz Med Wschr 1986; 116: 703-7.
- 25 Knahr K, Zcrobin K, Salzer M. et al. Aussagekraft der Szintigraphie zur aseptischen Lockerung bei zementierten und zementfrcicn Hüftendoprothcscn. Z Orthop 1987; 125: 413-7.
- 26 Lausch HL, Deekart H, Krause M, Weiss ML. Stellenwert der Sklettszintigraphie in der Verlaufsbcurteilung nach Hüftgelenk-totalendoprothese. Radiobiol Radiothcr 1985; 26: 499-505.
- 27 Lausch HL, Dcckart H, Wciss ML, Krause M. Szintigraphischc Längsschnittkontrollc bei Hüftgclcnkscndoprothcsen. Radiol Diagn 1983; 24: 206-8.
- 28 Lütten C, Thomas W, Dihlmann W. Bringt die Tcchnctium-Szintigraphic in Verbindung mit der Gallium-Szintigraphie eine verbesserte Aussage Liber die Differentialdiagnosc der aseptischen und septischen Endoprothcscnlockcrung. Röntgenbl 1989; 42: 262-7.
- 29 Mach J, Lenz WD. Die Wertigkeit der Knochenszintigraphie bei aseptischen Endoprothcscnlockerungen. Bcitr Orthop Traumatol 1987; 34: 402-7.
- 30 Mclncrncy DP, Hyde ID. Technetium-99m pyrophosphate scanning in the assessment of the painful hip prosthesis. Clin Radiol 1978; 29: 513-7.
- 31 MjOberg B. Loosening of the cemented hip prosthesis. Acta Orthop Scand 1986; Suppl: 221.
- 32 Morscher E. Zukunft der Hüftendoprothetik mit oder ohne Knochenzement?. Swiss Med 1987; 06: 1-10.
- 33 Morscher EW. Erfahrungen, Anforderungen und Entwicklung von zementfreien Hüftendoprothcscn. Orthopäde 1987; 16: 187-91.
- 34 Morschcr EW, Dick W. Cementless fixation of “isoclastic” hip endoprostheses manufactured from plastic materials. Clin Orthop 1983; 176: 77-87.
- 35 Oswald SG, Nostrand Dvan, Savory CG, Callaghan JJ. Three-phase bone scan and indium white blood cell scintigraphy following porous coated hip arthroplasty. J Nucl Med 1989; 30: 1321-31.
- 36 Pcarlman AW. The painful hip prosthesis: value of nuclear imaging in the diagnosis of late complications. Clin Nucl Med 1980; 05: 133-42.
- 37 Phillips TW, Messiek SS, McDonald PD. Femoral stem fixation in hip replacement. J Bone Joint Surg 1990; 72: 431-7.
- 38 Pilliar RM. Powder metal made orthopedic implants with porous surface for fixation by tissue ingrowth. Clin Orthop 1983; 176: 42-51.
- 39 Plitz W. Biomcchanischc Aspekte der Prothescnlockerung an der Hüfte. Orthopäde 1989; 18: 344-9.
- 40 Rosenthal L, Lisbona R, Hernandez M. Tc-99m PP and Ga-67 imaging following insertion of orthopedic devices. Radiology 1979; 133: 717-21.
- 41 Schicha H, Perner K, Voth E. et al. Zementfrcie Implantation von Zweymüller-Endler-Totalendoprothesen der Hüfte. Klinische, röntgenologische und szintigraphischc Verlaufskontrollen über zwei Jahre. Nucl-Mcd 1986; 25: 55-60.
- 42 Sciuk J, Puskas C, Greitemann B, Schober O. White blood cell scintigraphy with monoclonal antibodies in the study of the infected endoprosthesis. Eur J Nucl Med 1992; 19: 497-502.
- 43 Utz JA, Lull RJ, Gabrin EG. Asymptomatic total hip prosthesis: natural history determined using Tc-99m MDP bone scans. Radiology 1986; 161: 509-12.
- 44 Williamson BR, McLaughlin RE, Wang G. et al. Radionuclide bone imaging as a means of differentiating loosening and infection in patients with a painful total hip prosthesis. Radiology 1979; 133: 723-5.
- 45 Wilmdorff H, Denkhaus H. Erfahrungen mit der zementfreien Totalendoprothese nach Lord. Z Orthop 1985; 123: 969-72.
- 46 Zilkens KW, Wicke A, Zilkens J, Büll U. Nuclear imaging in loosening of hip-joint endoprostheses. Arch Orthop Trauma Surg 1988; 107: 288-92.