Nervenheilkunde 2010; 29(04): 225-228
DOI: 10.1055/s-0038-1628744
Epilepsie
Schattauer GmbH

Behandlung dissoziativer Anfälle

Neue Studien und TherapieempfehlungenTreatment of dissociative seizures – new studies and recommendations
C. Uhlmann
1   Zentrum für Psychiatrie Südwürttemberg, Ravensburg-Weissenau
,
H. Baier
1   Zentrum für Psychiatrie Südwürttemberg, Ravensburg-Weissenau
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen am: 30 November 2009

angenommen am: 02 December 2009

Publication Date:
25 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Das Thema der nicht epileptischen, dissoziativen Krampfanfälle gewinnt an Bedeutung, was an der steigenden Anzahl an Publikationen deutlich wird. Erfreulicherweise steigt auch die Zahl der Beiträge zur Behandlung der Störung. Eindeutige Aussagen sind aufgrund fehlender, methodisch überzeugender Therapiestudien nicht möglich, denn Therapiemaßnahmen werden meist an die individuellen Notwendigkeiten angepasst. Jedoch wurden neuerdings Studien mit standardisierten Therapieprotokollen publiziert. Aufgrund dieser Entwicklungen in Verbindung mit eigenen Erfahrungen werden Vorschläge für die Behandlung dissoziativer Anfälle referiert. Wichtig erscheint die therapeutische Trias aus Akzeptanz der Diagnose, Anfallsunterbrechung und Konfliktlösung. Das bedeutet die wertfreie Kommunikation der Diagnose auf der Grundlage eines biopsychosozialen Störungsmodells, das Erlernen von Strategien zum angstfreien Umgang mit Anfällen und deren Unterbrechung sowie die Auseinandersetzung mit Konflikten auf der Grundlage ihres Entstehens. In einem gesonderten Abschnitt wird auf die Möglichkeiten in der Behandlung dissoziativer Anfälle bei intelligenzgeminderten Patienten eingegangen.

Summary

The topic of non-epileptic, dissociative seizures becomes more important, which can be seen in the increasing amount of publications. Fortunately, the number of contributions for therapeutic options increases as well. However, explicit therapeutic statements are not possible, because convincing study designs are missing and therapeutic interventions are adapted to individual necessities. Nevertheless, some studies with standardized treatment protocols were published lately. Based on these new developments, in conjunction with own experiences the proposals for contents of the treatment on dissociative seizures are reported. The triad of accepting the diagnosis, seizure control and problem solving of inner conflicts appears to be important. This implies to communicate the diagnosis objectively on the basis of a biopsychosocial model, to train strategies for fear free handling and controlling seizures, to resolve inner conflicts on the basis of etiology. Possible treatment options of dissociative seizures in patients with intellectual disabilities are being addressed in a separate paragraph.

 
  • Literatur

  • 1 Ataoglu A. et al. Paradoxical therapy in conversion reaction. J Korean Med 2003; 18: 581-584.
  • 2 Barry JJ. et al. Group therapy for patients with psychogenic nonepileptic seizures: a pilot study. Epilepsy Behav 2008; 13: 624-629.
  • 3 Benbadis SR, Allen HW, Hauser WA. An estimate of the prevalence of psychogenic non-epileptic seizures. Seizure 2000; 09: 280-281.
  • 4 Bodde NM. et al. Psychogenic non-epileptic seizures – definition, etiology, treatment and prognostic issues: a critical review. Seizure 2009; 18: 543-553.
  • 5 Bowman ES, Markand ON. The contribution of live events to pseudoseizure occurence in adults. Bull Menninger Clin 1999; 63: 70-88.
  • 6 Brooks JL. et al. Behavioural treatment for nen-epileptic attack disorder. Cochrane Database Syst Rev. 2007 Issue 1. Art. No.: CD006370. DOI: 10.1002/14651858. CD006370.
  • 7 Cuthill FM, Espie CA. Sensitivity and specifity of precedures for the differential diagnosis of epileptic and non-epileptic seizures: A systematic review. Seizure 2005; 14: 293-303.
  • 8 De Timary P. et al. Non-epileptic seizures: delayed diagnosis in patients presenting with electroencephalographic (EEG) or clinical signs of epileptic seizures. Seizure 2002; 11: 193-197.
  • 9 Duncan R, Oto M. Psychogenic non-epileptic seizures in patients with learning disability: Comparison with patients with non learning disability. Epilepsy Behav 2008; 12: 183-186.
  • 10 Goldstein LH. et al. An evaluation of cognitive behavioral therapy as treatment for dissociative seizures. Cog Behav Neurol 2004; 17: 41-49.
  • 11 Hitiris N. et al. Usufullness of investigation in a first seizure clinic. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2005; 76: 1316.
  • 12 Howell SJ, Owen L, Chadwick DW. Pseudostatus epilepticus. Q J Med 1989; 71: 507-519.
  • 13 Kuyk J. et al. Psychological treatment of patients with psychogenic non-epileptic seizures: an outcome study. Seizure 2008; 17: 595-603.
  • 14 LaFrance WC. et al. Non-epileptic seizures treatment workshop summary. Epilepsy Behav 2006; 08: 451-461.
  • 15 LaFrance WC, Devinsky O. The treatment of nonepileptic seizures: Historical perspectives and future directions. Epilepsia 2004; 45 (s2): 15-21.
  • 16 LaFrance WC. et al. Cognitive behavioral therapy for psychogenic nonepileptic seizures. Epilepsy Behav 2009; 14: 591-596.
  • 17 McDade G, Brown SW. Non-epileptic seizures: management and predictive factors of outcome. Seizure 1992; 01: 7-10.
  • 18 Moene FC. et al. A randomised controlled clinical trial on the additonal effect of hypnosis in a comprehensive treatment programme for in-patients with conversion disorder of the motor type. Psychother Psychosom 2002; 71: 66-76.
  • 19 Moene FC. et al. A randomised controlled trial of a hypnosis-based treatment for patients with conversion disorder, motor type. Int J Clin Exp Hypn 2003; 51: 29-80.
  • 20 Prigatano GP, Stonnington CM, Fisher RS. Psychological factors in the genesis and management of nonepileptic seizures: clinical observations. Epilepsy Behav 2002; 03: 343-349.
  • 21 Quinn M, Schofield M, Middleton W. Conzeptualization and treatment of psychogenic non-epileptic seizures. J Trauma Dissociation 2008; 09: 63-84.
  • 22 Reddemann L, Dehner-Rau C. Trauma. Folgen erkennen, überwinden und an ihnen wachsen. Stuttgart: Trias; 2005
  • 23 Reiter J, Andrews D, Janis C. Taking control of your epilepsy: a workbook for patients and professionals. Santa Rosa, CA: The Basics; 1987
  • 24 Reuber M. Psychogenic nonepileptic seizures: Answers and questions. Epilepsy Behav 2008; 12: 622-635.
  • 25 Reuber C. et al. Tailored psychotherapy for patients with functional neurological symptoms: a pilot study. J Psychosom Res 2007; 63: 625-632.
  • 26 Reuber M. et al. Diagnostic delay in psychogenic nonepileptic seizures. Neurology 2002; 58: 493-495.
  • 27 Reuber M, Howlett S, Kemp S. Psychologic treatment of patients with psychogenic nonepileptic seizures. Expert Rev Neurother 2005; 05: 737-752.
  • 28 Schmutz M, Ganz RE, Krämer G. Dissoziative Anfälle. Eine diagnostische und therapeutische Herausforderung im Grenzbereich von Psychiatrie und Neurologie. Nervenarzt 2009; 80: 475-484.
  • 29 Schulze-Bonhage A, Fritsche K. Koexisitenz von Epilepsie und dissoziativen Anfällen. Z Epileptol 2009; 22: 156-162.
  • 30 Shen W, Bowman ES, Markand ON. Presenting the diagnosis of pseudoseizure. Neurolgy 1990; 40: 756-759.
  • 31 Sigurdardottir KR, Olafson E. Incidence of psychogenic seizures in adults: a populationbased study in Iceland. Epilepsia 1998; 39: 749-752.
  • 32 Szaflarski JP. et al. Four-year incidence of psychogenic nonepileptic seizures in adults in Hamilton County, OH. Neurology 2000; 55: 1561-1563.
  • 33 Tschuschke V. Die Psychotherapie in Zeiten evidenzbasierter Medizin: Fehlentwicklungen und Korrekturvorschläge. Psychotherapeutenjournal 2005; 02: 106-125.
  • 34 Uhlmann C. Therapie dissoziativer nichtepileptischer Anfälle. Oder warum Patienten mit dissoziativen Anfällen auf Epilepsiestationen behandelt werden sollten. Nervenheilkunde 2004; 23: 222-225.
  • 35 Zaroff CM. et al. Group psychoeducation as treatment for psychological nonepileptic seizures. Epilepsy Behav 2004; 05: 587-592.