Nervenheilkunde 2004; 23(04): 210-213
DOI: 10.1055/s-0038-1626367
Original- und Übersichtsarbeiten - Original and Review Articles
Schattauer GmbH

Anfallssteigernde Wirkung von Medikamenten

Seizure-inducing effects of drugs
A. Meyer
1   Abteilung für Neurologie und Epileptologie/Epilepsiezentrum Bodensee, (Chefarzt: Prof. Dr. med. W. Fröscher), Die Weissenau, Abteilung Psychiatrie I der Universität Ulm, Ravensburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Epileptische Anfälle sind eine seltene Komplikation bei Medikamenten-oder Drogeneinnahme mit einer Inzidenz von 0,08–1,7%. Bei einigen Substanzen und bei prädisponierten Patienten muss jedoch ein deutlich erhöhtes Anfallsrisiko berücksichtigt werden. Die Anfälle sind überwiegend generalisiert, auch werden Serien und Staten beobachtet. Risikobehaftet sind u. a. Baclofen (intrathekal), Ciclosporin, Disulfiram, Isoniazid, Insulin, Lidocain (i.v.), Meperidine, Penizillin (i.v.), Phenylpropanolamin, Röntgenkontrastmittel, Theophyllin und Psychotropika (v. a. Clozapin). Nervenärztlich relevante Substanzgruppen werden in diesem Artikel dargestellt.

Summary

Several drugs have been reported to cause seizures. However drug-induced seizures seem to be rare. Most studies show incidence rates varying from 0.08–1.7%. With some substances and with predisposed patients however a clearly increased seizure risk must be considered. Convulsions are predominantly generalised, multiple convulsions and status epilepticus are observed. Most common drugs that cause seizures are baclofen (intrathecal), cyclosporine, disulfiram, isoniazid, insulin, lidocaine (i.v.), meperidine, penicillin (i.v.), phenylpropanolamine, radiological contrast agents, theophylline, psychotropic medication (e. g. clozapine). Neuropsychiatric relevant categories of drugs will be discussed in this article.

 
  • Literatur

  • 1 Alldredge BK. Seizure risk associated with psychotropic drugs: clinical and pharmacokinetic consideration. Neurology 1999; 53 (Suppl. 02) 68-75.
  • 2 Burchard GD, Bauer J. Empfehlungen zur Malariaprophylaxe bei Epilepsiekranken. Nervenarzt 2001; 72: 460-5.
  • 3 Döbler K, Zenz M. Sympathikusblockaden. In: Zenz M, Jurna E. Lehrbuch der Schmerztherapie. Stuttgart: Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft; 2001: 407-13.
  • 4 Elger CE, Bauer J, Scherrmann J, Widman G. Aggravation of focal epileptic seizures by antiepileptic drugs. Epilepsia 1998; 39 (Suppl. 03) 15-8.
  • 5 Fröscher W, Faust V. Epileptische Gelegenheitsanfälle unter besonderer Berücksichtigung von Gelegenheitsanfällen bei Herz-und Gefäßerkrankungen und durch Medikamente. EEG-Labor 1990; 12: 92-107.
  • 6 Garcia PA, Alldredge BK. Drug-induced seizures. Neurolic Clinics 1994; 12: 85-99.
  • 7 Jain K K. Drug-induced seizures. In: Jain K K. Drug-Induced Neurological Disorders. Seattle, Toronto, Bern, Göttingen: Hogrefe & Huber Publishers; 1996: 107-36.
  • 8 Juckel G. Effekte von Psychopharmaka auf das EEG. Das Neurophysiologie-Labor 2003; 25: 89-105.
  • 9 Kanner AM, Balabanov A. Depression and epilepsy: how closely related are they?. Neurology 2002; 58: 27-39.
  • 10 Koch-Stoecker S. Antipsychotic drugs and epilepsy: Indications and treatment guidelines. Epilepsia 2002; 43 (Suppl. 02) 19-24.
  • 11 Kühn KU. Therapie der Depression bei erwachsenen Epilepsiepatienten: wann und wie?. 42. Jahrestagung der Deutschen Sektion der Internationalen Liga gegen Epilepsie. 2002 Düsseldorf..
  • 12 Messing RO, Clossen RG, Simon RP. Druginduced seizures. Neurology 1984; 34: 1582-6.
  • 13 Meyer A, Fröscher W. Anfallssteigernde Medikamente und Drogen. In: Fröscher W, Hufnagel A, Krämer G. Die Epilepsien. Stuttgart: Schattauer; 2004. (im Druck).
  • 14 Morris G, Garcia-Monco J C. The challenge of drug-induced aseptic meningitis. Arch Intern Med 1999; 159: 1185-92.
  • 15 Oehring RD. Epilepsie und Impfungen-Malariaprophylaxe. Bonn. 2003; http://www.meb.uni-bonn.de/epileptologie/epi_info/malariaprophylaxe.pdf
  • 16 Pacia SV, Devinsky O. Clozapine-related seizures. Neurology 1994; 44: 2247-9.
  • 17 Patsalos PN, Fröscher W, Pisani F, van Rijn CM. The importance of drug interactions in epilepsy therapy. Epilepsia 2002; 43: 365-85.
  • 18 Pisani F, Oteri G, Costa C, Di Raimondo G, Di Perri R. Effects of psychotropic drugs on seizure threshold. Drug saf 2002; 25: 91-110.
  • 19 Porter J, Jick H. Drug-induced anaphylaxis, convulsions, deafness, and extrapyramidal symptoms. Lancet 1977; 01: 587-8.
  • 20 Rosenstein DL, Nelson JC, Jacobs SC. Seizures associated with antidepressants: a review. J Clin Psychiatry 1993; 54: 289-99.
  • 21 Reuther LO, Pedersen ST, Ronn AM. Laegemiddelinducerede kramper (Drug-induced seizures). Ugeskr Laeger 2003; 165: 1447-51.
  • 22 Rote Liste® 2002 (CD-ROM). Arzneimittelverzeichnis für Deutschland. Aulendorf: Editio Cantor Verlag; 2002
  • 23 Sabers A, Buchholt JM, Uldall P, Hansen EL. Lamotrigine plasma levels reduced by oral contraceptives. Epilepsy Res 2001; 47: 151-4.
  • 24 Schmidt D, Elger CE. Praktische Epilepsiebehandlung. Stuttgart: Thieme; 2002
  • 25 Schmitz B. Antidepressant drugs: Indications and guidelines for use in epilepsy. Epilepsia 2002; 43 (Suppl. 02) 14-8.
  • 26 Stefan H. Impfungen. In: Stefan H. Epilepsien. Diagnose und Behandlung. Stuttgart: Thieme; 1999: 292-3.
  • 27 Straube A, Sostak P, Padovan CS. Neurologische Komplikationen nach Organtransplantation. Akt Neurol 2002; 29: 282-7.
  • 28 Wallace KL. Antibiotic-induced convulsions. Crit Care Clin 1997; 13: 741-62.