Nuklearmedizin 2013; 52(05): 164-169
DOI: 10.1055/s-0038-1625739
Original article
Schattauer GmbH

Relationship between estimated glomerular filtration rate and biological half-life of 131I

Retrospective analysis in patients with differentiated thyroid carcinomaZusammenhang zwischen geschätzter glomerulärer Filtrationsrate und biologischer Halbwerts zeit von 131IRetrospektive Analyse bei Patienten mit differenziertem Schilddrüsenkarzinom
K. Vogel
1   Clinic of Nuclear Medicine, Jena University Hospital, Jena, Germany
,
T. Opfermann
1   Clinic of Nuclear Medicine, Jena University Hospital, Jena, Germany
,
S. Wiegand
1   Clinic of Nuclear Medicine, Jena University Hospital, Jena, Germany
,
J. Biermann
1   Clinic of Nuclear Medicine, Jena University Hospital, Jena, Germany
,
M. Busch
2   Clinic of Internal Medicine III, Jena University Hospital, Jena, Germany
,
T. Winkens
1   Clinic of Nuclear Medicine, Jena University Hospital, Jena, Germany
,
M. Freesmeyer
1   Clinic of Nuclear Medicine, Jena University Hospital, Jena, Germany
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

received: 19. März 2013

accepted in revised form: 19. Juni 2013

Publikationsdatum:
12. Januar 2018 (online)

Summary

Aim: This retrospective study sought to investigate the relationship between biological half-life (t 1/2 biol ) of 131I and estimated glomerular filtration rate (eGFR) in patients with thyroid carcinoma. Patients, methods: 96 patients with differentiated thyroid carcinoma (69 women, 27 men, mean age 64.0 ± 13.6 years) and diagnostic and therapeutic administration of 131I were considered. Patients with pronounced specific iodine storage were not included in the study. The eGFR was estimated according to the Chronic Kidney Disease Epidemiology Collaboration (CKDEPI) formula, the t 1/2 biol via dosimetry. Patients were subdivided in groups with normal clearance (NC) (n = 37, 38.5%), medium clearance (MC) (n = 48, 50.0%), and low clearance (LC) (n = 11, 11.5%) (eGFR _ 90; 60-89; 15-59 ml/min per 1.73 m2, respectively). The relationship between eGFR and t 1/2 biol of 131I was modeled using a power function. Results: The groups significantly differed in terms of age (NC 53.8, MC 68.6, and 78.0 years, respectively), serum creatinine levels (NC: 0.71; MC: 0.85; LC: 1.18 mg/dl), and t 1/2 biol (NC: 0.53; MC: 0.71; LC: 1.01 days). The t 1/2 biol was significantly influenced only by eGFR, and not by age, gender, or body weight. The relationship between t 1/2 biol of 131I and eGFR was described by the formula t 1/2 biol = 20.3 · eGFR−0.782. Conclusions: The calculated relationship between renal function and t 1/2 biol of 131I can be used in principle to estimate a dose reduction for patients with renal insufficiency. The model, however, gives erroneous results in individual cases and therefore a routine utilization cannot be recommended. Prospective studies are necessary, based on larger patient numbers and more accurate methods for dose rate measurement and GFR.

Zusammenfassung

Ziel dieser retrospektiven Studie war es, den Zusammenhang zwischen biologischer Halbwertszeit (t 1/2 biol ) von 131I und geschätzter glomerulärer Filtrationsrate (eGFR) bei Patienten mit differenziertem Schilddrüsenkarzinom zu ermitteln. Patienten und Methoden: Daten von 96 Patienten, die zur Behandlung eines differenzierten Schilddrüsenkarzinoms eine 131I-Gabe erhalten hatten, wurden ausgewertet (69 Frauen, 27 Männer, Durchschnittsalter 64.0 ± 13.6 Jahre). Die eGFR wurde mittels Chronic Kidney Disease Epidemiology (CKDEPI) Formel bestimmt und die t 1/2 biol von 131I aus Dosisleistungsmessungen ermittelt. Anhand der eGFR wurden eine Normal- (NC) (n = 37, 38,5%), eine Medium- (MC) (n = 48, 50%) und eine Low-Clearance-Gruppe (LC) (n = 11, 11,5%) gebildet (eGFR ≥ 90; 60–89; 15–59 ml/min per 1.73 m2). Der Zusammenhang zwischen eGFR und t 1/2 biol von 131I wurde mittels einer Potenzfunktion dargestellt. Ergebnisse: Es zeigten sich signifikante Gruppenunterschiede bezüglich Alter (NC: 53.8; MC: 68.6; LC: 78.0 Jahre), Serumkreatinin (NC: 0.71; MC: 0.85; LC: 1.18 mg/dl) und der t 1/2 biol (NC: 0.53; MC: 0.71; LC: 1.01 Tage). Ein signifikanter Einfluss auf die t 1/2 biol ließ sich nur für die eGFR, jedoch nicht für Alter, Geschlecht und Körpergewicht nachweisen. Der Zusammenhang zwischen t 1/2 biol von 131I und eGFR wurde mittels der Formel t 1/2 biol = 20.3 · eGFR−0.782 dargestellt. Schlussfolgerung: Der Zusammenhang von Nierenfunktion und t 1/2 biol von 131I ist zwar grundsätzlich geeignet für die Abschätzung der Reduktion der zu applizierenden Aktivität. Da im Einzelfall jedoch große Fehlermöglichkeiten auftreten können, kann der ermittelte mathematische Zusammenhang nicht für den Routineeinsatz empfohlen werden. Prospektive Studien mit exakter Messung der Clearance und optimierten Dosisleistungsmessungen sind erforderlich.

 
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