Nuklearmedizin 2001; 40(06): 221-227
DOI: 10.1055/s-0038-1625285
Editorial
Schattauer GmbH

The insufficiency fracture of the sacrum

An often unrecognized cause for low back pain: results of bone scanning in a major hospitalDie sakrale InsuffizienzfrakturEine häufig unerkannte Ursache für Lumbo-Sakralgien: Ergebnisse der Knochenszintigraphie in einem Schwerpunktkrankenhaus
M. Hatzl-Griesenhofer
1   Institut für Nuklearmedizin und Endokrinologie, Vorstand: Prim. Dr. W. Maschek Allgemeines Krankenhaus Linz, Österreich
,
R. Pichler
1   Institut für Nuklearmedizin und Endokrinologie, Vorstand: Prim. Dr. W. Maschek Allgemeines Krankenhaus Linz, Österreich
,
H. Huber
1   Institut für Nuklearmedizin und Endokrinologie, Vorstand: Prim. Dr. W. Maschek Allgemeines Krankenhaus Linz, Österreich
,
W. Maschek
1   Institut für Nuklearmedizin und Endokrinologie, Vorstand: Prim. Dr. W. Maschek Allgemeines Krankenhaus Linz, Österreich
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 30 April 2001

18 June 2001

Publication Date:
20 February 2018 (online)

Summary

Aim: The insufficiency fracture of the sacrum is often radiographically occult. Bone scintigraphy is a method of reference for the diagnosis; the results have been analysed retrospectively. Methods: Bone scintigraphy was done on patients who, predominantly after minor trauma, suffered from lower back pciin and whose radiographic findings were negative. Results: During a 24 month period, a sacral insufficiency fracture was diagnosed in 102 patients. H-shaped hyperfixation of the tracer - described as typical - was present in only 19.6% of the cases. Tracer accumulation was found as follows: located uni/bilateral in the sacral wings (32.4%/6.9%), horizontal (27.4%) and half H-shaped (13.7%). In 85% of the cases there were further fractures with main localisations in the pubic bone, in the spine and the ribs. Conclusion: The insufficiency fracture of the sacrum as cause of lower back pain is not uncommon, especially in postmenopausal women with risk factors. Bone scintigraphy is not only an adequate procedure for the detection of often radio-graphically occult sacral fractures, but also an easy method to reveal the often concomitand fractures.

Zusammenfassung

Ziel: Die Insuffizienzfraktur des Sakrum ist radiologisch häufig okkult. Die Knochenszintigraphie ist eine Referenzmethode zur Diagnose; die Ergebnisse wurden retrospektiv analysiert. Methoden: Bei Patienten mit Lumbo-sakralgie überwiegend nach Minimaltrauma und kon-venlionell-radiologisch negativem Befund wurde eine Knochenszintigraphie durchgeführt. Ergebnisse: In einem Zeitraum von 24 Monaten wurden bei 102 Patienten die Diagnose einer Sakruminsuffizienzfraktur gestellt. Die als typisch beschriebene H-förmige Hyperfixation des Tracers kommt nur in 19,6% der Fälle vor. Es werden vertikale ein- oder beidseitig durch die Sakralflügel verlaufende (32,4% bzw. 6,9%), horizontale (27,4%) und halb-H-förmige (13,7%) Anreicherungsmuster gefunden. In 85% der Fälle bestehen weitere Frakturen mit den Hauptlokalisationen im Schambein, in der Wirbelsäule und den Rippen. Schlussfolgerungen: Die sakrale Insuffizienzfraktur ist als Ursache für Lumbo-sakralgien besonders bei postmenopausalen Frauen mit Risikofaktoren nicht ungewöhnlich. Die Knochenszintigraphie ist nicht nur ein adäquates Verfahren zur Darstellung der radiologisch häufig okkulten Fraktur des Sakrum selbst; auch die sehr häufigen Begleitfrakturen können leicht nachgewiesen werden.

 
  • Literatur

  • 1 Abe H, Nakamura M, Takahashi S, Maruoka S, Ogawa Y, Sakamoto K. Radiation-induced insufficiency fractures of the pelvis. AJR 1992; 158: 599-602.
  • 2 Baker RJ, Siegel A. Sacral insufficiency fracture: Half of an »H«. Clin Nucl Med 1994; 19: 1106-7.
  • 3 Bliss P, Parsons CA, Blake PR. Incidence and possible aetiological factors in the development of pelvic insufficiency fractures following radical radiotherapy. Br J Radiol 1996; 69: 548-54.
  • 4 Blomlie V, Rofstad EK, Talle K, Sundfor K, Winderen L, Lien HH. Incidence of radiation-induced insufficiency fractures of the female pelvis: evaluations with MR imaging. AJR 1996; 167: 1205-10.
  • 5 Buchard PA, Gerster JC. Fractures par insuffi-sance osseuse du sacrum. Schweiz med Wo-chenschr 1991; 121: 1008-13.
  • 6 Cooper KL, Beabout JW, Swee RG. Insufficiency fractures of the sacrum. Radiology 1985; 156: 15-20.
  • 7 Davies AM, Evans NS, Struthers GR. Parasym-physeal and associated insufficiency fractures of the pelvis and sacrum. Br J Radiol 1988; 61: 103-8.
  • 8 Davies AM, Bradley SA. Iliac insufficiency fractures. Br J Radiol 1991; 64: 305-9.
  • 9 Denis F, Davis S, Comfort T. Sacral fractures: an important problem. Clin Orthop Rel Res 1988; 227: 67-81.
  • 10 De Smet AA, Neff JR. Pubic and sacral insufficiency fractures. AJR 1985; 145: 601-6.
  • 11 Finiels H, Finiels PJ, Jacquot JM, Strubel D. Fractures du sacrum par insuffisance osseuse. Presse Med 1997; 26: 1568-73.
  • 12 Gertzbein SD, Chenoweth DR. Occult injuries of the pelvic ring. Clin Orthop Rel Res 1977; 128: 202-7.
  • 13 Grangier C, Garcia J, Howarth NR, May M, Rossier P. Role of MRI in the diagnosis of insufficiency fractures of the sacrum and acetabular roof. Skeletal Radiol 1997; 26: 517-24.
  • 14 Henry AP, Lachmann E, Tunkel RS, Nagler W. Pelvic insufficiency fractures after irradiation. Arch Phys Med Rehabil 1996; 77: 414-6.
  • 15 Holder LE. Bone scintigraphy in skeletal trauma. Radiol Clin North Am 1993; 31: 739-81.
  • 16 Khorasani R, Nagel JS, Tumeh SS. Radiologic vignette. Arthritis Rheum 1991; 34: 1387-90.
  • 17 Laasonen EM. Missed sacral fractures. Ann Clin Res 1997; 9: 84-7.
  • 18 Lourie H. Spontaneous osteoporotic fracture of the sacrum. JAMA 1982; 248: 715-7.
  • 19 Maluje V, Alvarado G, Guzman L. Fractura espontanea del sacro en paciente con fibrosis pulmonar y tratamiento esteroidal. Rev Med Chil 1991; 119: 917-9.
  • 20 Moreno A, Clemente J, Crespo C, Martinez A, Navarro M, Fernandez L, Minguell J, Vazquez G, Andreu FJ. Pelvic insufficiency fractures in patients with pelvic irradiation. Int J Radiat Oncol Biol Phys 1999; 44: 61-6.
  • 21 Mumber MP, Greven KM, Haygood TM. Pelvic insufficiency fractures associated with radiation atrophy. Skeletal Radiol 1997; 26: 94-9.
  • 22 Newhouse KE, El-Khoury GY, Buckwalter JA. Occult sacral fractures in osteopenic patients. J Bone Joint Surg 1992; 74: 1472-7.
  • 23 Peh WC, Evans NS. Pelvic insufficiency fractures in the elderly. Ann Acad Med Singapore 1993; 22: 818-22.
  • 24 Peh WC, Gough AK, Evans NS, Emery P. Pelvic insufficiency fractures in rheumatoid arthritis. Br J Radiol 1993; 32: 319-24.
  • 25 Peh WC, Khong PL, Yin Y, Ho WY, Evans NS, Gilula LA, Yeung HW, Davies AM. Imaging of pelvic insufficiency fractures. Radiographics 1996; 16: 335-48.
  • 26 Pohlemann T, Gansslen A, Tscherne H. Das Problem der Sakrumfraktur. Orthopade 1992; 21: 400-12.
  • 27 Resnick D, Goergen TG, Niwayama G. Physical injury: concepts and terminology. In: Diagnosis of Bone and Joint Disorders. Resnick D. eds. Philadelphia, London. Toronto, Montreal, Sydney. Tokyo: W. B. Saunders Company; 1995. 67 2562-685.
  • 28 Ries T. Detection of osteoporotic sacral fractures with radionuclides. Radiology 1983; 146: 783-5.
  • 29 Saraux A, Vails I, Guedes C, Baron D, Le-Goff P. Insufficiency fractures of the sacrum in elderly subjects. Rev Rhum Engl Ed 1995; 62: 582-6.
  • 30 Schulman LL, Addesso V, Staron RB, McGregor CC, Shane E. Insufficiency fractures of the sacrum. J Heart Lung Transplant 1997; 16: 1081-5.
  • 31 Stabler A, Beck R, Bartl R, Schmidt D, Reiser M. Vacuum phenomena in insufficiency fractures of the sacrum. Skeletal Radiol 1995; 24: 31-5.
  • 32 Weber M, Hasler P, Gerber H. Insufficiency fractures of the sacrum. Spine 1993; 18: 2507-12.