Nervenheilkunde 2003; 22(02): 104-107
DOI: 10.1055/s-0038-1624373
Original- und Übersichtsarbeiten/Original and Review Articles
Schattauer GmbH

Klinischer Nutzen einer Levetiracetambehandlung bei Epilepsie

Eine Anwendungsbeobachtung an 774 PatientenClinical benefit of Levetiracetam add-on treatment in 774 patients with chronic, drug-refractory epilepsy
D. Schmidt
1   Arbeitsgruppe Epilepsieforschung Berlin
,
C. E. Elger
2   Universitätsklinik für Epileptologie, Universität Bonn
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Eine Kombinationstherapie mit Levetiracetam wurde in einer mittleren Tagesdosis von 2270 mg während einer Anwendungsbeobachtung von 3,3 Monaten verordnet. Die 774 Patienten mit meist fokalen Epilepsien im mittleren Alter von 42 Jahren wiesen unter der Vorbehandlung mit meist Carbamazepin oder Valproinsäure unerwünschte Nebenwirkungen, unzureichende Anfallskontrolle oder beides auf. Mit einer medianen Tagesdosis von 1000 mg Levetiracetam add on konnte bereits nach 4 Wochen eine deutliche Reduktion der Anfälle erzielt werden. Am Ende der Studie hatte bei 543 Patienten (71%) die Zahl aller Anfälle um mindestens 50% abgenommen. Bei 404 Patienten (53%) war es unter der Zugabe von Levetiracetam zu einer mindestens 75%igen Anfallsreduktion gekommen und 290 Patienten (38%) hatten keine Anfälle mehr. Während der Behandlung mit Levetiracetam klagten 83 Patienten (10,7%) über insgesamt 123 unerwünschte Nebenwirkungen. Lediglich bei 25 Patienten (3%) wurde die Therapie wegen unerwünschter Wirkungen abgebrochen. Die Ärzte beurteilten die Wirksamkeit von Levetiracetam zu 76% mit sehr gut oder gut und die Verträglichkeit zu 91% mit sehr gut oder gut. Das Patientenurteil lautete in 75% der Fälle sehr gut oder gut für die Wirksamkeit und in 87% der Fälle hinsichtlich der Verträglichkeit. Für eine Fortführung der Therapie entschlossen sich 89% der Patienten. Die Ergebnisse bestätigen – auch unter Berücksichtigung der methodischen Grenzen von Anwendungsbeobachtungen – den deutlichen klinischen Nutzen der Zugabe von Levetiracetam bei erfolglos vorbehandelten Epilepsiepatienten.

Summary

In an open observational study 774 patients with mostly partial epilepsy and a mean age of 42 years received an average dose of 2270 mg/day of Levetiracetam for approximately 3,3 months as add-on medication after previous treatment with standard antiepileptic drugs, most often carbamazepine and valproate, if these were either not well tolerated or did not achieve sufficient seizure control or both. After four weeks of adding Levetiracetam at a mean daily dose of 1000 mg, seizure frequency started to decrease significantly. At the end of the study, the frequency of all seizures was lowered by 50% or more in 543 patients (71%). A 75% seizure reduction was noted in 404 patients (53%), and 203 patients (38%) reported no seizures for the last 8 weeks. A total of 83 patients (10,7%) noted 123 adverse effects. In only 25 patients (3%) Levetiracetam had to be discontinued because of adverse effects. Physicians felt that the efficacy and the tolerability of Levetiracetam was very good or good in 76% and 91%, respectively. In the view of patients this was the case in 75% and 87%, respectively. Moreover, 89% of patients wished to continue treatment with Levetiracetam. These results confirm – even when considering the limitations of observational nonrandomized studies – that adding Levetiracetam is of considerable clinical benefit for patients with unsuccessfully treated epilepsy.

 
  • Literatur

  • 1 Ben-Menachem E, Falter U. Efficacy and tolerability of levetiracetam 3000 mg/d in patients with refractory partial seizures. European Levetiracetam Study Group. Epilepsia 2000; 41 (10) 1276-83.
  • 2 Betts T, Waegemans T, Crawford P. A multicentre, double-blind, randomized, parallel group study to evaluate the tolerability and efficacy of two oral doses of levetiracetam, 2000 mg daily and 4000 mg daily, without titration in patients with refractory epilepsy. Seizure 2000; 09 (02) 80-7.
  • 3 Cereghino JJ. et al. Levetiracetam for partial seizures: Results of a double-blind, randomized clinical trial. Neurology 2000; 55 (02) 236-42.
  • 4 Grant R, Shorvon SD. Efficacy and tolerability of 1000-4000 mg per day of levetiracetam as add-on therapy in patients with refractory epilepsy. Epilepsy Research 2000; 42 (2-3): 89-95.
  • 5 Krakow K. et al. Long-term continuation of levetiracetam in patients with refractory epilepsy. Neurology 2001; 56 (12) 1772-4.
  • 6 Marson G. et al. The new antiepileptic drugs. Epilepsia 1997; 38: 859-80.
  • 7 Patsalos PN. Pharmacokinetic profile of levetiracetam. Pharmacol Ther 2000; 85 (02) 77-85.
  • 8 Schmidt D, Elger CE. Praktische Epilepsiebehandlung. 2. Aufl. Stuttgart: Thieme 2002
  • 9 Shorvon SD. et al. Multicenter double-blind, randomized, placebo-controlled trial of levetiracetam as add-on therapy in patients with refractory partial seizures. Epilepsia 2000; 41 (09) 1179-86.