Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0038-1623792
67Gallium Kinetics in the Blood of Patients with Malignant Tumors
Die 67Ga-Kinetik im Blut bei Patienten mit malignen TumorenPublication History
Received:
11 February 1983
Publication Date:
10 January 2018 (online)
67GaIlium was injected into 60 patients with malignant tumors and into 42 patients in whom malignant tumors had been excluded by clinical investigation. 67Ga kinetics in blood were evaluated by non-linear least square regression computer analysis according to an open 2-compartment model where elimination proceeds from the peripheral compartment. Parameters of 67Ga kinetics in tumor patients showed a bimodal distribution, as was also the case in patients without tumors. No difference could be demonstrated between kinetic parameters of tumor patients and patients without tumors. In 4 patients, 67Ga kinetics could be evaluated before and after treatment of their malignant tumors, but a decrease in the volume of distribution was the single alteration of kinetic parameters occurring after treatment. This decrease may be explained by a smaller peripheral compartment resulting from the loss of tumor mass after treatment. Nevertheless, we conclude that the evaluation of 67Ga kinetics in blood will provide only limited information about the presence, size and growth rate of malignant tumors in man.
Wir untersuchten die 67Ga-Kinetik bei 60 Patienten mit malignen Tumoren und 42 Patienten, bei denen Malignome klinisch ausgeschlossen wurden. Die Bestimmung der 67Ga-Kinetik im Blut erfolgte mittels einer nicht-linearen Regressionsanalyse. Es wurde ein 2-Kompartment-Modell unterstellt, wobei die Elimination über das periphere Kompartiment erfolgt. Die Parameter der 67Ga-Kinetik zeigten statistisch eine zweigipflige Verteilung sowohl bei Tumorpatienten wie auch bei Patienten ohne Tumor. Die Kinetik unterschied sich bei Tumorpatienten statistisch nicht signifikant von der bei Patienten ohne Tumor. Bei 4 Patienten konnte die 67Ga-Kinetik vor und nach Behandlung ihres Tumors untersucht werden. Aber eine Abnahme des Verteilungsvolumens war die einzige Veränderung der kinetischen Parameter, die nach der Behandlung zu beobachten war. Diese Abnahme des Verteilungsvolumens könnte dadurch erklärt werden, daß das periphere Kompartiment nach Behandlung durch den Verlust der Tumormasse kleiner geworden ist. Insgesamt folgern wir, daß die Bestimmung der 67Ga-Kinetik im Blut wenig klinisch relevante Informationen über Vorhandensein, Größe und Wachstumsrate von malignen Tumoren beim Menschen liefert.
-
References
- 1 Andrews G. A, Hubner K. F, Greenland R. H. 67Ga citrate imaging in malignant lymphoma: Final report of cooperative group. J. nucl. Med 19: 1013-1019 1979;
- 2 Aulbert E, Haubold U. Isolation of the 67Gallium accumulating fraction in normal rat liver. Nucl. Med 13: 72-75 1974;
- 3 Aulbert E, Gebhardt E, Schulz A, Haubold U. Mechanism of 67Ga-accumulation in normal rat liver lysosomes. Nucl. Med 15: 185-189 1976;
- 4 Aulbert A, Disselhoff W, Sörje H, Schulz E, Gericke D. Lysosomal accumulation of 67Ga-transferrin in malignant tumors in relation to their growth rate. Europ. J. Cancer 16: 1217-1232 1980;
- 5 Clausen J, Edeling D-J, Fogh J. 67Ga binding to human serum proteins and tumor components. Cancer Res 34: 1931-1937 1974;
- 6 Fosburg R. G, Hopkins G. B, Kan M. K. Evaluation of the mediastinum by Gallium-67 scintigraphy in lung cancer. J. thorac. cardiovasc. Surg 77: 76-82 1979;
- 7 Gibaldi M, Perrier D. Pharmacokinetics. Marcel Dekker; New York: 1975
- 8 Greenblatt D. J, Koch-Weser J. Clinical pharmacokinetics. I. New Engl. J. Med 293: 702-705 1975;
- 9 Hayes R. L, Rafter J. J, Byrd B. L, Cariton J. E. Studies of the in vivo entry of 67Ga into normal and malignant tissue. J. nucl. Med 22: 325-332 1981;
- 10 Hoffer P. Status of Gallium-67 in tumor detection. J. nucl. Med 21: 394-398 1980;
- 11 Ichiya Y, Oshiumi Y, Kamoi I, Imoto Y, Shimoda T, Kitagawa S, Matsuura K. 67Ga scanning and upper gastrointestinal series for gastric lymphomas. Radiology 142: 187-192 1982;
- 12 Koeppe P, Hamann C. A program for non-linear regression analysis to be used on desk-top computers. Comp. Progr. Biomed 12: 121-128 1980;
- 13 Kondo M, Ando N, Kosuda S, Lian S, Kubo A, Masaki H, Hashimoto S, Tsutsui T, Kakegawa T. 67Ga scan in patients with intrathoracic esophageal carcinoma planned for surgery. Cancer 49: 1031-1034 1982;
- 14 Larson S. M, Rasey J. S, Allen D. R. Common pathway for tumor cell uptake of Gallium-67 and Iron-59 via a transferrin receptor. J. Natl. Cancer Inst 64: 41-53 1980;
- 15 Longo D. L, Schilsky R. L, Blei L, Cano R, Johnston G. S, Young R. C. Gallium-67 scanning: Limited usefulness in staging patients with non-Hodgkin’s lymphoma. Amer. J. Med 68: 659-700 1980;
- 16 Lunia S. L, Ruckdeschel J. C, McKneally M. F. Noninvasive evaluation of mediastinal metastases in bronchogenic carcinoma: A prospective comparison of chest radiography and Gallium-67 scanning. Cancer 47: 672-679 1981;
- 17 Noujaim A. A, Lentle B. C, Hill J. R, Terner U. K, Wong H. Role of transferrin in the uptake of gallium by tumor-cells. Int. J. nucl. Med. Biol 06: 193-199 1979;
- 18 Sachs L. Angewandte Statistik. Springer: Berlin; 1974
- 19 Sephton R. G, Kraft N. 67Ga and 59Fe uptake by cultured human lymphoblasts and lymphocytes. Cancer Res 38: 1213-1215 1978;
- 20 Sephton R. G, De Abrew S, Hodgson G. S. Mechanisms of distribution of Gallium-67 in mouse tumor hosts. Brit. J. Radiol 55: 134-141 1982;
- 21 Teates C. D, Preston D. F, Boyd C. M. Gallium-67 citrate imaging in head and neck tumors: Report of cooperative group. J. nucl. Med 21: 622-627 1980;
- 22 Tzen K. Y, Oster Z. H, Wagner H. N, Tsan M. F. Role of iron-binding proteins and enhanced capillary permeability on the accumulation of Gallium-67. J. nucl. Med 21: 31-35 1980;
- 23 Weiss W, Kroiss A, Kahn P, Schuller J, Neumayr A. Clinical relevance of 67-Gallium scanning in patients with malignant lymphoma. Schweiz, med. Wschr 110: 1054-1056 1980;