Phlebologie 2007; 36(06): 309-312
DOI: 10.1055/s-0037-1622198
Original article
Schattauer GmbH

Sonographically guided, transcatheter foam sclerotherapy of the great saphenous vein

Medical and oeconomic aspectsSonographisch kontrollierte, kathetergestützte Schaumsklerosierung der Vena saphena magnaMedizinische und ökonomische AspekteSclérosation endoveineuse contrôlés par sonographie par mousse assistée par cathéter de la veine saphène interneMédicale et économique aspects
M. Hahn
1   Hautarztpraxis Rottweil
,
T. Schulz
1   Hautarztpraxis Rottweil
,
M. Jünger
2   Klinik und Poliklinik für Hautkrankheiten, Ernst-Moritz-Arndt-Universität, Greifswald
› Institutsangaben
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Publikationsverlauf

Received: 14. März 2007

accepted in revised form: 06. August 2007

Publikationsdatum:
04. Januar 2018 (online)

Summary

Objective: The goal of the study was to assess the effectiveness and patient tolerability of single-session, sonographically guided, transcatheter foam sclerotherapy and to evaluate its economic impact. Patients, methods: We treated 20 patients with a total of 22 varicoses of the great saphenous vein (GSV) in Hach stage III-IV, clinical stage C2-C5 and a mean GSV diameter of 9 mm (range: 7 to 13 mm). We used 10 ml 3% Aethoxysklerol®. Additional varicoses of the auxiliary veins of the GSV were sclerosed immediately afterwards. Results: The occlusion rate in the treated GSVs was 100% one week after therapy as demonstrated with duplex sonography. The cost of the procedure was 207.91 E including follow-up visit, with an average loss of working time of 0.6 days. After one year one patient showed clinical signs of recurrent varicosis in the GSV; duplex sonography showed reflux in the region of the saphenofemoral junction in a total of seven patients (32% of the treated GSVs). Conclusion: Transcatheter foam sclerotherapy of the GSV is a cost-effective, safe method of treating varicoses of GSV and broadens the spectrum of therapeutic options. Relapses can be re-treated inexpensively with sclerotherapy.

Zusammenfassung

Ziel der Studie war die Evaluation der Effektivität und Verträglichkeit einer einmaligen, ultraschallkontrollierten, kathetergestützten Schaumsklerosierung unter Berücksichtigung ökonomischer Aspekte. Patienten, Methoden: Behandelt wurden 20 Patienten und 22 Vena saphena magna (VSM) Stadium III-IV nach Hach, klinisches Stadium C2-C5, mittlerer Durchmesser der VSM: 9 mm (min. 7 und max. 13 mm). Wir verwendeten 10 ml 3% Äthoxysklerol®. Eine noch vorhandene Seitenastvarikosis der VSM wurde unmittelbar anschließend sklerosiert. Ergebnisse: Die Verschlussrate der behandelten VSM eine Woche nach Therapie lag duplexsonographisch bei 100%, Betriebskosten einschließlich der Nachuntersuchung lagen bei 207,91 E bei einer durchschnittlichen Arbeitsunfähigkeit von 0,6 Tagen. Nach einem Jahr zeigte ein Patient klinisch ein Rezidiv der VSM. Insgesamt wurde bei sieben Patienten (32% der behandelten VSM) ein Reflux im Bereich der Krosse der VSM duplexsonographisch nachgewiesen. Schlussfolgerung: Die kathetergestütze Schaumsklerosierung der V. saphena magna ist eine kostengünstige und sichere Methode zur Therapie der Stammvenenvarikosis der VSM und erweitert das therapeutische Spektrum. Rezidive lassen sich sklerotherapeutisch erneut kostengünstig behandeln.

Résumé

But: L'objectif de l'étude était l'évaluation de l'efficacité et de la compatibilité d'une unique sclérosation par mousse assistée par cathéter controllé par sonographie compte tenu des aspects économiques. Patients, méthodes: 20 patients et 22 veines saphène grandee (VSG) ont été traités. L’étape III-IV après de Hach, de CEAP class C2–4, diamètre moyen des VSG 9mm (min. 7 et max. 13mm). Nous avons utilisé 10ml Aethoxysklerol®. Une branche de côté encore existant des VSG est sclérosé directement ensuite. Résultats: Le taux d’occlusion de VSG traités 1 semaine après thérapie était 100% après une semaine, controllé par sonographie. Frais d'exploitation y compris le réexamen s'est sont élevé à 207,91 E avec un incapacité de travail moyen de 0,6 jour. 1 patient a montré cliniquement après une année un récidive au VSG. Au total, un reflux dans le secteur de la crosse de VSI a été prouvé par sonographie pour 7 patients (32% des VSG traités). Conclusion: Le sclérosation par mousse assistée par cathéter de VSG est une méthode économique et sûre à la thérapie de la varice-souche des veines saphènes internes et étend le spectre à des possibilités thérapeutiques. Des récidives variqueuses peuvent être traités par sclérosation de nouveau économiquement.

 
  • References

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