Phlebologie 2012; 41(01): 18-24
DOI: 10.1055/s-0037-1621797
Originalarbeit
Schattauer GmbH

Einfluss visueller Kontrollsysteme auf den Druck von Kompressionsverbänden

Erste Resultate einer prospektiven klinischen Untersuchung verschiedener AnwenderkollektiveEffect of optic marks on compression bandages on the pressure of compression bandages: First results of a prospective clinical study in different collectives of users
M. Weindorf
1   Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Universitätsklinikum Essen
,
I. Stoffels
1   Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Universitätsklinikum Essen
,
J. Klode
1   Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Universitätsklinikum Essen
,
J. Dissemond
1   Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Universitätsklinikum Essen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received:04 October 2011

Accepted:09 January 2012

Publication Date:
30 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die konsequente Durchführung einer Kompressionstherapie stellt eine we-sentliche Säule der Behandlung bei Patienten mit Ulcus cruris venosum dar. Neben konventionellen Kurzzugbandagen sind aktuell Mehrkomponenten-Kompressionssysteme mit visuellen Kompressionsindikatoren entwickelt worden. Ziel unserer Untersuchung war es daher, den tatsächlich erzielten Ruhedruck, der mit den verschiedenen Verbandsystemen erzielt werden kann, in verschiedenen Anwenderkollektiven zu objektivieren.

Methode: Die Anwendergruppen bestanden aus jeweils 5 Krankenschwestern, Ärzten und Laien. Jeder Proband musste jeweils dreimal sowohl einen Pütter-Verband als auch zwei Mehrkomponenten-Kompressionssysteme mit visuellen Kompressionsindikatoren anle-gen.

Ergebnisse: Unsere Ergebnisse zeigen eine enorme individuelle Spannbreite der gemessenen Druckwerte bei Pütter-Verbänden zwischen 15–106 mmHg, während die maximalen Druckunterschiede der Binden mit visuellen Kompressionsindikatoren bei 20–81 mmHg la-gen. Die Unterschiede waren insbesondere bei den Laien am ausgeprägtesten.

Schlussfolgerung: Unsere Ergebnisse zeigen, dass Kompressionsverbände mit visuellen Kompressionsindikatoren auch von weniger gut geschulten Menschen zuverlässiger in Hinblick auf den erzielten Ruhedruck angelegt werden können.

Summary

Background: The consequent compression therapy is a mean aspect of the conservative therapy of venous leg ulcers. Different compression systems are available for the wound care professionals currently. Apart to the long existing short-stretch bandages, multilayer bandages with optic marks for the compression pressure have been developed by several pharmaceutical companies. The aim of our clinical investigation was to measure the real existing compression pressure in different groups of bandagers.

Methods: The user groups consist of each 5 nurses, physicians and laities. Each user has to apply 3 times a so called Pütter bandages as well as two different multilayer bandages. Results: The results of our study demonstrate a difference in the applied pressure between 15 and 106 mmHg in the Pütter bandages and 20 and 81 mmHg in the used multilayer bandages with optical compression indicators. The differences were more distinct in the group of the laities.

Conclusion: Our results demonstrate that compression systems with optic marks are easier to use concerning an effective pressure, especially for user with lower expert knowledge.

 
  • Literatur

  • 1 Dissemond J. Ulcus cruris – Grundlagen, Diagnostik und Therapie. 3. Auflage. Bremen: UNI-MED Verlag; 2009
  • 2 Dissemond J, Körber A, Grabbe S. Differentialdiagnosen des Ulcus cruris. J Dtsch Dermatol Ges 2006; 8: 627-634.
  • 3 Braun S, Jünger M. Therapie des Ulcus cruris venosum. Hautarzt 2003; 54 (011) 1059-1064.
  • 4 Blätter W, Lun B, Uhl F, Bringer Y. Determinants of pressure exerted by medical compression stockings. Phlebologie 2007; 5: 237-244.
  • 5 Blazek V, Schultz-Ehrenburg U. Ein neues pneumatisch-elektronisches Messverfahren zur Bestimmung des Anpressdrucks medizinischer Kompressionsstrümpfe. Phlebologie 1997; 26: 143-149.
  • 6 Dissemond J. Kompressionstherapie bei Patienten mit Ulcus cruris venosum. Dt Ärztebl 2005; 102 (041) 2788-2792.
  • 7 Partsch H. Compression therapy of venous ulcers. Curr Probl Dermatol 1999; 27: 130-140.
  • 8 Partsch H, Flour M, Smith PC. International Compression, Club. Indications for compression therapy in venous and lymphatic disease consensus based on experimental data and scientific evidence. Under the auspices of the IUP. Int Angiol 2008; 27 (03) 193-219.
  • 9 O'Mera S, Cullum NA, Nelson EA. Compression for venous leg ulcers. Cochrane Database Syst Rev 2009; 1: CD000265
  • 10 Fletcher A, Cullum N, Sheldon TA. A systematic review of compression treatment for venous leg ulcers. BMJ 1997; 315 07108 576-580.
  • 11 Partsch H, Damstra R, Tazelaar D. et al. Multicentre, randomised controlled trial of four-layer bandaging versus short-stretch bandaging in the treatment of venous leg ulcers. Vasa 2001; 30 (02) 108-113.
  • 12 Scharffetter-Kochanek K, Schüller J. et al. Das chronisch venöse Ulcus cruris. J Dtsch Dermatol 2003; 1: 58-67.
  • 13 Nelson EA, Harper DR, Prescott RJ. et al. Prevention of recurrence of venous ulceration: randomized controlled trial of class 2 and class 3 elastic compression. J Vasc Surg 2006; 44 (04) 803-808.
  • 14 Partsch H, Clark M, Mosti G. et al. Classification of compression bandages: practical aspects. Dermatol Surg 2008; 34: 600-609.
  • 15 Jünger M, Ladwig A, Bohbot S, Haase H. Comparison of interface pressure of three compression bandaging systems used on healthy volunteers. J Wound Care 2009; 18 (011) 474-480.
  • 16 Scriven JM, Taylor LE, Wood AJ. et al. A prospective randomised trial of four-layer versus short stretch compression bandages for the treatment of venous leg ulcers. Ann R Coll Surg Engl 1998; 80 (03) 215-220.
  • 17 Hafner J, Lüthi W, Hänssle H. et al. Instruction of compression therapy by means of interface pressure measurement. Wound J 2009; 6 (05) 324-330.
  • 18 Keller A, Müller M, Calow T. et al. Bandage pressure measurement and training: simple interventions to improve efficacy in compression bandaging. Int Wound J 2009; 6 (05) 324-330.