Hamostaseologie 2003; 23(03): 113-116
DOI: 10.1055/s-0037-1619587
Original Article
Schattauer GmbH

Life threatening bleeding under adequate oral anticoagulation

Cases 4a, bLebensbedrohliche Blutung unter adäquater oraler Antikoagulation
Ch. Aegerter
1   Central Haematology Laboratory, Inselspital, University Hospital, Bern, Switzerland
,
St. Fontana
1   Central Haematology Laboratory, Inselspital, University Hospital, Bern, Switzerland
,
Ch. Fux
1   Central Haematology Laboratory, Inselspital, University Hospital, Bern, Switzerland
,
F. Demarmels Biasiutti
1   Central Haematology Laboratory, Inselspital, University Hospital, Bern, Switzerland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 December 2017 (online)

Summary

We report on two men with severe and recurrent bleeding episodes under well performed phenprocoumon therapy. Both patients showed an INR value within the therapeutic/subtherapeutic range with an inappropriately prolonged activated partial thromboplastin time (aPTT). The vitamin K-dependent coagulation factors were in the expected range, except for factor IX, which was as low as in moderate haemophilia B. After substitution of vitamin K, factor IX and the aPTT recovered completely in one case. In the other case factor IX was not measured but aPTT normalized. Diagnosis of an increased sensitivity of factor IX to phenprocoumon was assumed and proven in both cases by the demonstration of a missense mutation at ALA-10 in the factor IX propeptide.

Zusammenfassung

Wir berichten über zwei Patienten mit schwerer Blutungsneigung unter gut eingestellter oraler Antikoagulation. Bei beiden Patienten fiel bei therapeutischem bzw. subtherapeutischem INR eine disproportional verlängerte aPTT auf. Außer Faktor IX, der Werte entsprechend einer mittelschweren Hämophilie B aufwies, waren alle Vitamin-K-abhängigen Faktoren im erwarteten Bereich. Nach Substitution von Vitamin K normalisierten sich sowohl der Faktor IX als auch die aPTT prompt bei Patient 1, bei Patient 2 wurde nur die Normalisierung der aPTT dokumentiert. In beiden Fällen wurde ein Faktor IX mit erhöhter Empfindlichkeit auf Vitamin-K-Mangel angenommen. Dies wurde mit dem Nachweis einer Missense-Mutation Ala-10 im Faktor-IX-Propeptid bewiesen.

 
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