Adipositas - Ursachen, Folgeerkrankungen, Therapie 2007; 01(01): 37-42
DOI: 10.1055/s-0037-1617728
Adipositas im Kindes- und Jugendalter
Schattauer GmbH

Adipositas-Schulungsprogramme für Kinder und Jugendliche

Obesity intervention programs for children and adolescents
Th. Reinehr
1   Universität Witten/Herdecke, Vestische Kinder- und Jugendklinik, Datteln
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Publication Date:
21 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Adipositas ist im Kindes- und Jugendalter nicht nur ein kosmetisches Problem. Die betroffenen Kinder leiden vor allem unter den psychosozialen Folgen, während kardiovaskuläre Risikofaktoren sowie Gefäßveränderungen, die in diesem Alter bereits auftreten, die Morbidität und Mortalität bestimmen. Eine Behandlung der Adipositas ist daher bereits im Kindesalter dringend indiziert. Als Methode der Wahl sehen die internationalen und nationalen Leitlinien eine Adipositas-Schulung basierend auf einer Kombination aus langfristiger Verhaltens-, Bewegungs- und Ernährungstherapie unter Einbezug der Eltern vor. Jedoch sind nicht alle adipösen Kinder für diese Therapieform geeignet, da unabdingbare Voraussetzung eine Bereitschaft der Familie sein muss, ihr Gesundheitsverhalten nachhaltig zu verändern. Um die zum Teil geringen Erfolge in Adipositas-Schulungen einzuordnen, sollte auch bedacht werden, dass unser Verhalten weniger von unserem Wissen, sondern vor allem von unseren Umweltbedingungen beeinflusst wird und zudem eine dauerhafte Gewichtsabnahme aufgrund der verschiedenen Gegenregulationsmechanismen erschwert wird.

Summary

Obesity is associated with severe psycho-social and medical consequences including early vascular changes in childhood and adolescents. Therefore, a sufficient treatment is urgently necessary already in childhood. National and international guidelines recommend intervention programs based on a combination of dietary, behaviour and exercise therapy including also the parents. However, onlya subgroup of patients profits from this type of intervention since the willing to change the behaviour of the whole family is mandatory for success. To understand the frequently only moderate weight loss we have to keep in mind the multiple counteraction regulations of weight loss as well as the fact that behaviour is influenced by life circumstances rather than knowledge.

 
  • Literatur

  • 1 Alexy U, Reinehr T, Sichert-Hellert W. et al. Effects of an outpatient training program for overweight children on dietary habits – comparison with an untreated control group. Nutr Research 2006; 26: 202-208.
  • 2 Barlow SE, Dietz WH. Obesity evaluation and treatment: Expert Committee recommendations. The Maternal and Child Health Bureau, Health Resources and Services Administration and the Department of Health and Human Sciences. Pediatrics 1998; 102: 1-11.
  • 3 Campbell K, Waters E, O´Meara S, Summerbell C. Interventions for preventing obesity in childhood. A Systematic review. Obes Rev 2001; 02: 149-157.
  • 4 Ebbeling CA, Pawlak DB, Ludwig DS. Childhood obesity: public-health crisis, common sense cure. Lancet 2002; 360: 473-482.
  • 5 Edmunds L, Waters E, Elliott EJ. Evidence based management of childhood obesity. BMJ 2001; 323: 916-919.
  • 6 Epstein LH, Roemmich JN, Raynor HA. Behavioral therapy in the treatment of pediatric obesity. Pediatr Clin North Am 2001; 48: 981-993.
  • 7 Epstein LH, Valoski A, Wing R, McCurley J. Ten year outcomes of behavorial family-based treatment for childhood obesity. Health Psychology 1994; 13: 373-383.
  • 8 Freedman DS, Khan LK, Serdula MK. et al. The relation of childhood BMI to adult adiposity: the Bogalusa Heart Study. Pediatrics 2005; 115: 22-27.
  • 9 Hauner H. Qualitätskriterien für ambulante Adipositasprogramme. Eine gemeinsame Initiative der Deutschen Adipositasgesellschaft, deutschen Akademie für Ernährungsmedizin, Deutschen Gesellschaft für Ernährung, Deutschen Gesellschaft für Ernährungsmedizin. Adipositas 2000; 10 (19) 5-8.
  • 10 Hinney A, Hebebrand J. Neue Erkenntnisse zu genetischen Mechanismen der Gewichtsregulation. Pädiatr Praxis 2001; 59: 373-379.
  • 11 Kersting M, Sichert-Hellert W, Alexy U. et al. F, Schöch G. Ernährung, Stoffwechsel, Wachstum und Entwicklung von Säuglingen, Kindern und Jugendlichen – die DONALD-Studie. AID Verbraucherdienst 1998; 43: 609-614.
  • 12 Kurth BM, Schaffrath ARosario. The prevalence of overweight and obese children and adolescents living in Germany. Results of the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2007; 50: 736-43.
  • 13 Leitlinien der Arbeitsgemeinschaft für Adipositas im Kindesalter (AGA) zur Diagnostik, Therapie und Prävention der Adipositas. 2005 Verfügbar unter: http://www.a-g-a.de/Leitlinien/leitlinien.html.
  • 14 Müller MJ, Reinehr T, Hebebrand J. Prävention und Therapie der Adipositas im Kindes-und Jugendalter. Deutsches Ärzteblatt 2006; 103 (06) A334-A340.
  • 15 Reilly JJ, Wilson ML, Summerbell CD, Wilson DC. Obesity: diagnosis, prevention, and treatment; evidence based answers to common question. Arch Dis Child 2002; 86: 392-395.
  • 16 Reinehr T, Andler W, Denzer C. et al. Cardiovascular risk factors in overweight European children and adolescents: relation to gender, age and degree of overweight. Nutr Metab Cardiovasc Dis 2005; 15: 181-187.
  • 17 Reinehr T, Andler W. Changes in the atherogenic risk-factor profile according to degree of weight loss. Arch Dis Child 2004; 89: 419-422.
  • 18 Reinehr T, Brylak K, Alexy U. et al. Predictors to success in outpatient training in obese children and adolescents. International Journal of Obesity 2003; 27: 1087-1092.
  • 19 Reinehr T, de Sousa G, Andler W. Longitudinal analyses between overweight, insulin resistance, and cardiovascular risk factors in children. Obesity Research 2005; 13: 1824-1833.
  • 20 Reinehr T, de Sousa G, Toschke M, Andler W. Long-term follow-up of cardiovascular risk factors in obese children after intervention. Am J Clin Nutr 2006; 84: 490-496.
  • 21 Reinehr T, Dobe M, Kersting M. Therapie der Adipositas im Kindesalter –Adipositasschulung OBELDICKS, 1.Aufl. Göttingen: Hogrefe; 2003
  • 22 Reinehr T, Kersting M, Alexy U, Andler W. Longterm follow-up of overweight children: after training, after a single consultation session and without treatment. Pediatr Gastroenterol Nutr 2003; 37: 72-74.
  • 23 Reinehr T, Kersting M, Wollenhaupt A. et al. Evaluation of the Training Program „OBELDICKS” for Obese Children and Adolescents. Klin Päd 2005; 217: 1-8.
  • 24 Reinehr T, Kersting M, Wollenhaupt A. et al. Nachweis der Effektivität des Adipositasprogramms „Obeldicks” – Gewichtsreduktion über bis zu 4 Jahre nach Behandlungsende und Verbesserung kardiovaskulärer Risikofaktoren. Kinder-und Jugendmedizin 2005; 05: 79-84.
  • 25 Reinehr T, Kiess W, de Sousa G. et al. Intima-media thickness in childhood obesity: relations to inflammatory marker, glucose metabolism, and blood pressure. Metabolism 2006; 55: 113-118.
  • 26 Reinehr T, Kiess W, Kapellen T, Andler W. Insulin Sensitivity Among Obese Children and Adolescents, According to Degree of Weight Loss. Pediatrics 2004; 114: 1569-1573.
  • 27 Reinehr T, Roth CL, Alexy U. et al. Ghrelin levels before and after reduction of overweight due to a low fat high carbohydrate diet in obese children and adolescents. Int J Obes 2005; 29: 362-368.
  • 28 Reinehr T, Temmesfeld M, Kersting M. et al. Four year follow-up of children and adolescents participating in an obesity intervention program. Int J Obes. 2007 (in press).
  • 29 Reinehr T, Wabitsch M. Strukturierte Erfassung der Therapieangebote für adipöse Kinder und Jugendliche – ein Projekt der Arbeitsgemeinschaft Adipositas im Kindes-und Jugendalter (AGA). Monatsschr Kindheilk 2003; 151: 757-761.
  • 30 Reinehr T, Wollenhaupt A, Chahda C. et al. Ambulante Adipositasschulungen im Kindesalter. Vergleichskriterien zur Entwicklung validierter Behandlungsempfehlungen. Klin Pädiatr 2002; 214: 1-6.
  • 31 Trainermanual leichter aktiver gesünder, aid. 2005
  • 32 Whitaker RC, Wright JA, Pepe MS. et al. Predicting obesity in young adulthood from childhood and parental obesity. N Engl J Med 1997; 337: 869-873.