Phlebologie 2002; 31(06): 137-140
DOI: 10.1055/s-0037-1617349
Original Article
Schattauer GmbH

12-Monatsergebnisse nach lokoregionaler rt-PALysetherapie bei tiefer Beinvenenthrombose

Results of loco regional rt-PA lysis therapy of deep upper or lower limb vein thrombosis – follow-up after 12 months
B. Neuhauser
1   Klinische Abteilung für Gefäßchirurgie (Leiter: Univ.-Prof. G. Fraedrich) und Radiodiagnostik I (Leiter: Univ.-Prof. W. Jaschke) der Universitätsklinik Innsbruck, Österreich
,
G. Bodner
1   Klinische Abteilung für Gefäßchirurgie (Leiter: Univ.-Prof. G. Fraedrich) und Radiodiagnostik I (Leiter: Univ.-Prof. W. Jaschke) der Universitätsklinik Innsbruck, Österreich
,
A. Greiner
1   Klinische Abteilung für Gefäßchirurgie (Leiter: Univ.-Prof. G. Fraedrich) und Radiodiagnostik I (Leiter: Univ.-Prof. W. Jaschke) der Universitätsklinik Innsbruck, Österreich
,
R. Perkmann
1   Klinische Abteilung für Gefäßchirurgie (Leiter: Univ.-Prof. G. Fraedrich) und Radiodiagnostik I (Leiter: Univ.-Prof. W. Jaschke) der Universitätsklinik Innsbruck, Österreich
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
29. Dezember 2017 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Klärung, ob Patienten mit frischer Beinvenenthrombose von einer lokoregionalen rt-PA-Lysetherapie mittelfristig profitieren, und ob nach 12 Monaten beginnende Klappenschäden im Vena-poplitea-Segment sowie Symptome eines postthrombotischen Syndroms nachweisbar sind. Material und Methoden: Wegen einer frischen Beinvenenthrombose erhielten 45 Patienten (27 Männer, 18 Frauen) innerhalb eines 4-Jahreszeitraums eine lokoregionale rt-PA-Lysetherapie, gefolgt von einer Antikoagulations- und Kompressions-therapie über mindestens drei Monate. Vor Entlassung erfolgte eine phlebographische Kontrolle. Bei 36 Patienten (80%) konnte ein primärer Lyseerfolg erzielt werden, in 7 Fällen (15%) war kein Lyseerfolg feststellbar bzw. <50%. 12 Monate nach Entlassung wurde die Venenklappenfunktion farbdopplersonographisch beurteilt, bei 20 Patienten wurde zusätzlich eine Venenverschlussplethysmografie (VVP) angefertigt. Ergebnisse: Von 45 Patienten konnten 37 (82%) kontrolliert werden. 28 (76%) waren klinisch und farbdopplersonographisch unauffällig. Bei 10 Patienten (27%) bestand eine Schwellneigung in der Knöchelregion, bei 8 (22%) wurde farbdopplersonographisch ein thrombosebedingter Klappenschaden verifiziert. Die VVP ergab eine Abnahme der venösen Kapazität und Drainage. Schlussfolgerung: Die lokoregionale Lysetherapie mit rt-PA ist effizient in der Behandlung von tiefen Beinvenenthrombosen auch im Hinblick auf die Entwicklung eines postthrombotischen Syndroms.

Résumé

Objectif: Il s’agit de clarifier si les patients ayant eu une thrombose veineuse fraîche des membres inférieurs ou supérieurs peuvent tirer profit à moyen terme d’un traitement thrombolytique loco-régional par rt-PA, et si des lésions valvulaires naissantes dans un segment de l’artère poplitée ainsi que des symptômes d’un syndrome post-thrombotique sont démontrables après 12 mois. Matériel et méthodes: Un traitement thrombolytique loco-régional par rt-PA a été administré du fait d’une thrombose veineuse fraîche des membres supérieurs ou inférieurs à 45 patients (27 hommes, 18 femmes) sur une période de 4 ans, suivie d’un traitement par anticoagulation et par compression pendant au moins trois mois. Un contrôle phlébographique a eu lieu avant la sortie de l’hôpital. Un succès primaire de la lyse a pu être obtenu chez 36 patients (80%); dans 7 cas (15%), on n’a pu constater aucun succès ou un succès <50%. Douze mois après la sortie d’hôpital, le fonctionnement des valves veineuses est évalué par sonographie duplex couleur; chez 20 patients, une pléthysmographie à occlusion veineuse a été produite en plus. Résultats: Sur 45 patients, 37 (82%) ont pu être contrôlés. 26 (72%) sont passés inaperçus sur le plan clinique et à la sonographie duplex. Chez 10 patients (27%), une tendance à la tuméfaction subsistait dans la région de la cheville, chez 8 patients (22%), des lésions valvulaires dues à la thrombose ont pu être vérifiées à la sonographie duplex. La phléthysmographie à occlusion veineuse a donné comme résultat une diminution de la capacité veineuse et du drainage. Conclusion: Le traitement thrombolytique loco-régional par rt-PA est efficace pour le traitement des thromboses veineuses profondes des membres supérieurs et inférieurs en tenant compte également du développement d’un syndrome post-thrombotique.

Résultats 12 mois après le traitement thrombolytique loco-régional par rt-PA pour une thrombose veineuse profonde des membres inférieurs

Summary

Aim: Assessment of the efficacy of loco-regional lysis with recombinant tissue plasminogen activator (rt-PA) in the treatment of lower extremity deep venous thrombosis and investigation of possible valve damage or symptoms of post-thrombotic syndrome one year later. Material and methods: Fourty-five patients (27 men, 18 women) with deep vein thrombosis were treated with loco-regional rt-PA lysis within a time frame of 4 years followed by oral anticoagulation and compression therapy for at least 3 months. In all of them pre-demission phlebography examination was performed. A primary lysis success was achieved in 36 patients (80%), in 7 cases (15%) lysis was unsuccessful or <50%. After 12 months, color Doppler sonography was used to detect venous valve damage. Additionally, venous plethysmography was performed in 20 patients. Results: 37 (82%) of 45 patients were available for follow-up. Clinical and ultrasound investigation was unremarkable in 28 (76%) patients. Ten (27%) revealed signs of ankle edema, 8 (22%) insufficient valves by color Doppler sonography showing decreased venous capacity and reduced venous outflow in venous plethysmography. Conclusion: Loco-regional rt-PA lysis appears to be safe and effective in the treatment of deep vein thrombosis. Intensity of symptoms caused by post-thrombotic syndromes are less severe.

 
  • Literatur

  • 1 Brandjes DP, Buller HR, Heijboer H, Huisman MV, de Rijk M, Jagt H, Ten Cate JW. Randomised trial of effect of compression stockings in patients with symptomatic proximal-vein thrombosis. Lancet 1997; 349: 759-62.
  • 2 Evers EJ, Wuppermann TH. Ultraschalldiagnostik beim postthrombotischen Syndrom, vergleichende Untersuchungen mittels Farbduplex, CW-Doppler und B-Bild-Sonographie. Ultraschall in Med 1995; 16: 259-63.
  • 3 Forster A, Wells P. Tissue plasminogen activator for the treatment of deep venous thrombosis of the lower extremity. A systematic review. Chest 2001; 119: 572-79.
  • 4 Hirsh J. Heparin. N Engl J Med 1991; 324: 1565-74.
  • 5 Hyers TM, Agnelli G, Hull RD, Weg JG, Morris TA, Samama M, Tapson V. Antithrombotic therapy for venous thromboembolic disease. Chest 1998; 114 suppl 561S-78S.
  • 6 Markel ARA, Manzo R, Bergelin O, Strandness Jr. E. Valvular reflux after deep vein thrombosis: Incidence and time of occurrence. J Vasc Surg 1992; 21: 31-4.
  • 7 Martin M, Fiebach BJO. Short-term ultra-high streptokinase treatment of chronic arterial occlusions and acute deep vein thrombosis. Semin Thromb Hemost 1991; 117: 21-38.
  • 8 Martin M. Pheco-/Phlefi-Studien. VASA Suppl 1997; 49: 11-39.
  • 9 Martin M, Heimig Th, Fiebach OBJ, Magnus L, Riedel Ch. Lysis block treatment: a new form of local thrombolysis. Angiology 1994; 45: 143-8.
  • 10 O’Meara 3rd JJ, McNutt RA, Evans AT, Moore SW, Downs SM. A decision analysis of streptokinase plus heparin as compared with heparin alone for deep-vein thrombosis. N Engl J Med 1994; 330: 1864-9.
  • 11 Perkmann R, Neuhauser B, Bodner G, Tauscher T, Fraedrich G. Effectiveness of loco-regional rt-PA lysis in acute leg and arm vein thrombosis. Zentralbl Chir 2001; 126: 438-40.
  • 12 Rudofsky G, Timmermann J. Lokoregionale Thrombolysetherapie tiefer venöser Thrombosen. Z Kardiol 1993; 71: 471-7.
  • 13 Seifert E, Tanswell P, Ellbrück D, Haerer W, Schmidt A. Pharmacokinetics and haemostatic status during consecutive infusion of recombinant tissuetype plasminogen activator in patients with acute myocardial infarction. Thromb. Hemost. 1989; 61: 497-501.
  • 14 Turpie AG, Levine MN, Hirsch J, Ginsberg JS, Cruickshank M, Jay R, Gent M. Tissue plasminogen activator (rt-PA) vs heparin in deep vein thrombosis. Results of a randomized trial. Chest 1990; 97 (Suppl. 04) 172-5.
  • 15 Tillet WS, Johnson JA, McCarthy WR. The intravenous infusion of the streptococcal fibrinolytic principle (Streptokinase) into patients. J Clin Invest 1955; 34: 169-85.
  • 16 Timmermann J, Rudofsky G, Hagg N, Ranft J, Ruch U. Lokale fibrinolytische Therapie der tiefen Beinevenenthrombosen mit rt-PA. Phlebologie 1992; 21: 205-9.
  • 17 Unkel B, Bahl M, Kahrau K. Lokoregionale Lyse mit Alteplase (rt-PA) bei tiefer Venenthrombose. Med Welt 1997; 48: 91-5.