Phlebologie 2001; 30(06): 145-149
DOI: 10.1055/s-0037-1617308
Orginal Articles
Schattauer GmbH

Methods of and compliance with leg compression for the treatment of symptoms of acute deep venous thrombosis – a feasibility study

Methoden der Beinkompression zur Behandlung der Symptome der akuten tiefen Bein-/Beckenvenenthrombose – eine Machbarkeitsstudie
W. Blättler
1   Angio Bellaria, Center for Vascular Diseases, Zurich, Switzerland
,
I. K. Blättler
1   Angio Bellaria, Center for Vascular Diseases, Zurich, Switzerland
› Author Affiliations
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Publication History

Received: 05 August 2001

accepted: 23 October 2001

Publication Date:
29 December 2017 (online)

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Zusammenfassung

Ziel: Obwohl es keine auf Evidenz basierende Daten gibt, gehen die meisten erfahrenen Kliniker davon aus, dass die Kompressionstherapie (KT) für die Behandlung von Patienten mit akuter tiefer Bein- bzw. Beckenvenenthrombose vorteilhaft ist. Es wird sogar kontrovers diskutiert, auf welche Weise diese durchzuführen sei. Wir verwenden seit mehr als 20 Jahren möglichst Wadenstrümpfe der Klasse 2. Dieses Prozedere wurde jetzt einem Audit unterzogen. Methode: Die aufgrund der individuellen klinischen Situation zur KT angewandte Methode und die Compliance wurden bei 202 konsekutiven, ambulant behandelten Patienten mit akuter TVT untersucht. Ergebnisse: 120 Patienten (59%) wurden initial mit einem Wadenstrumpf Sigvaris 503® versorgt. Bei 57 Patienten wurde primär ein fixer Kompressionsverband angelegt und 22 Patienten erhielten einen satteren Waden- oder einen Schenkelstrumpf. 80% der cruralen, 50% der femoralen und 29% der pelvinen TVT konnten primär mit dem Wadenstrumpf behandelt werden. Die Compliance betrug 94% nach vier Wochen. Schlussfolgerung: Diese Machbarkeitsstudie zeigt, dass die KT bei der akuten TVT in vielen Fällen sehr einfach gestaltet werden kann.

Summary

Aim: Despite lack of evidence based data most experienced clinicians believe that leg compression is useful in the treatment of patients with acute deep venous thrombosis (DVT). There is even a controversial discussion of how this treatment should be done. For more than 20 years we favor the immediate application of elastic calf size stockings. This approach is audited. Method: The methods used for individually tailored leg compression and compliance with it are reviewed. Our study included 202 consecutive patients treated as outpatients. Results: 120 patients (59%) were treated initially with a calf-size elastic stocking (Sigvaris 503®), 57 patients with fixed non-elastic bandages and 22 with a stronger or a thigh-size stocking. 80% of crural, 50% of femoral and 29% of pelvic DVT were treated primarily with calf size stockings. Compliance was 94% at follow-up after four weeks. Conclusion: This feasibility study shows that many patients with DVT can be provided with easy-to-use compression hosiery.

Résumé

Object: Quoiqu’ils n’existent pas de données basées sur évidence la plupart des médecins expérimentés croient que la compression soit un geste utile dans le traitement de la TVP aiguë. Il existe même une controverse sur les méthodes. Depuis plus que 20 ans nous employons au premier plan des bas élasto-compressifs pour le mollet. Méthode: La méthode de compression utilisée et les résultats du traitement ont été évalués chez 202 patients consécutifs traités à domicile. Résultats: 120 patients (59%) ont été traités immédiatement par un bas de compression élastique pour le mollet (Sigvaris 503®). 57 patients recevaient d’abord un pansement compressif peu élastique et 22 un bas plus fort ou un bas pour la jambe entière. 80% des TVP crurales, 50% des TVP fémorales et 29% des TVP pelviennes ont été traitées à l’instant même par un bas élastique de courte taille. Le port a été continué après 4 semaines par 94% des patients. Conclusion: Cette étude de faisabilité montre que la contention compressive peut se faire d’une façon simple chez un grand nombre de patients.

Méthodes et résultats de la contention compressive dans le traitement des symptômes de la trombose veineuse profonde – une étude de faisabilité