Hamostaseologie 2007; 27(05): 319-325
DOI: 10.1055/s-0037-1616994
Original Article
Schattauer GmbH

Peri-interventionelle antithrombotische Therapie bei akutem Koronarsyndrom

State of the Art 2007Antithrombotic therapy of acute coronary syndromes
H. Hölschermann
1   Kardiologie und Angiologie, Medizinische Klinik I, Hochtaunus-Kliniken, Bad Homburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
27 December 2017 (online)

Zusammenfassung

In Deutschland werden jährlich etwa 350 000–400 000 Patienten mit akutem Koronarsyndrom ohne persistierende ST-Streckenhebung (instabile Angina pectoris und Nicht-ST-Hebungsinfarkt) behandelt. Gemeinsames pathophysiologisches Substrat beider Manifestationen der koronaren Herzerkrankung ist in der Regel eine rupturierte atherosklerotische Plaque, die zur Thromboyztenaktivierung und -aggregation und resultierender intrakoronarer Thrombusbildung führt. Die übliche, evidenzbasierte und leitliniengerechte Behandlungsstrategie beginnt mit der medikamentöse Stabilisierung des Patienten mit akutem Koronarsyndrom und wird durch angiographische Untersuchung und bei Bedarf durch Revaskularisierung ergänzt. Die begleitende periinterventionelle antithrombotische Therapie ist dabei ein zentraler Bestandteil. Dieser Beitrag bietet einen Überblick zu den aktuellen Empfehlungen zur antithrombotischen und gerinnungshemmenden Therapie bei der perkutanen koronaren Intervention von Patienten mit akutem Koronarsyndrom ohne ST-Streckenhebung (instabile Angina pectoris und NSTEMI).

Summary

Recent advances in the diagnosis and the treatment of acute coronary syndromes (ACS) have led to a substantial reduction of major coronary events, to an improvement in patient outcome and the definition of new guidelines. Current strategies for the treatment of patients with non-STelevation ACS recommend a combined antithrombotic therapy (including aspirin, clopidogrel, anticoagulation with low-molecular weight or unfractionated heparins or FXainhibitors or direct antithrombins and, eventually glycoprotein IIb/IIIa receptor antagonists). This combined antithrombotic therapy allows to increase the benefit of an early invasive strategy including coronary angiogram with stent percutaneous coronary angioplasty. The purpose of this review is to discuss and highlight the recommendations for the appropriate use of antithrombotic strategies in the setting of angioplasty in ACS patients.