Pneumologie 2015; 69(08): 459-462
DOI: 10.1055/s-0034-1392516
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Austrian LEAD (Lung hEart sociAL boDy) Study

Die Hintergründe der österreichischen longitudinalen KohortenstudieThe Austrian LEAD (Lung hEart sociAL boDy) StudyBackground of the Austrian Longitudinal Cohort Study
R. Breyer-Kohansal
Ludwig Boltzmann Institut für COPD und pneumologische Epidemiologie, Wien, Österreich
,
M. K. Breyer
Ludwig Boltzmann Institut für COPD und pneumologische Epidemiologie, Wien, Österreich
,
S. Hartl
Ludwig Boltzmann Institut für COPD und pneumologische Epidemiologie, Wien, Österreich
,
O. C. Burghuber
Ludwig Boltzmann Institut für COPD und pneumologische Epidemiologie, Wien, Österreich
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 21 December 2014

akzeptiert nach Revision 07 February 2015

Publication Date:
10 August 2015 (online)

Zusammenfassung

Die Prävalenz von Asthma und COPD ist steigend und das Interesse zur Erforschung von zugrunde liegenden Risikofaktoren sehr hoch. In den letzten Jahren hat sich wissenschaftlich die Methodik zur Erforschung des natürlichen Verlaufes beider Erkrankungen um Komponenten wie Biomarker, Genetik, Metabolomik und Epidemiologie erweitert. Der natürliche Verlauf der Lungenfunktion, beginnend von der Adoleszenz bis zur Seneszenz, spielt eine wesentliche Rolle in der Entwicklung von diesen obstruktiven Atemwegserkrankungen. Risikofaktoren, passiv (familiäre Anamnese, soziales Umfeld, Umwelt etc.), aktiv (Rauchverhalten, Sozioökonomie, Lifestyle etc.) und Genetik nehmen Einfluss auf die Lungenfunktion und damit auf den natürlichen Verlauf der Lungenfunktion. Es bedarf pulmologischer Kohorten, um 1. potenzielle Risikofaktoren zu definieren (durch Quantifizierung der früh-kindlichen Risikofaktoren, wie genetische Prädisposition und Faktoren, welche in utero und postnatal Einfluss nehmen auf die Lungenfunktion, sowie Evaluierung der Risikofaktoren in der Kindheit, welche zur Reduktion der Lungenfunktion führen) und 2. um prospektiv in jüngeren Altersgruppen der COPD frühe Risikofaktoren zu detektieren.

Die Austrian LEAD Study wurde 2012 initiiert, um den natürlichen Verlauf der Lungenfunktion in einer repräsentativen österreichischen Population zu untersuchen.

Abstract

More research is needed to elucidate natural history and underlying pathomechanisms of the most common airway diseases, Asthma and COPD. In the last decade risk factors affecting the natural history of lung function, defined by the decline of lung function over time, have been evaluated. Moreover, scientific methods have been extended and novel biomarkers, genetics, metabolomics, and epidemiology are dominant tools for investigating the natural history of lung function and potential risk factors. Evidence shows that lung function in childhood is a predictor for lung function in adulthood and risk factors starting in utero contribute to lung function decline during life. Therefore, recently it has been hypothesized that COPD begins in childhood. Thus, prospective investigation of lung function changes including novel scientific methodology has been advocated. The Austrian LEAD study has been initiated in the general population 2012 to investigate the natural history of obstructive airway diseases.

 
  • Literatur

  • 1 Masoli M, Fabian D, Holt S et al. The global burden of asthma: executive summary of the GINA Dissemination Committee report. Allergy 2004; 59: 469-478
  • 2 The global initiative for Asthma (GINA). Global stategy for athma management and prevention. Updated 2014 http://www.ginasthma.org/documents
  • 3 Gelfand EW. Pediatric asthma: a different disease. Proc Am Thorac Soc 2009; 6: 278-82
  • 4 Lopez AD, Shibuya K, Rao C et al. Chronic obstructive pulmonary disease: current burden and future projections. Eur Respir J 2006; 27: 397-412
  • 5 Schirnhofer L, Lamprecht B, Vollmer WM et al. COPD prevalence in Salzburg, Austria: results from the Burden of Obstructive Lung Disease (BOLD) Study. Chest 2007; 131: 29-36
  • 6 Global strategy for diagnosis, management and prevention of chronic obstructive pulmonary disease. Revised 2013. www.goldcopd.org
  • 7 Hunninghake GM, Cho MH, Tesfaigzi Y et al. MMP12, lung function, and COPD in high-risk populations. N Engl J Med 2009; 361: 2599-2608
  • 8 Kohansal R, Martinez-Camblor P, Agustí A et al. The natural history of chronic airflow obstruction revisited: an analysis of the Framingham offspring cohort. Am J Respir Crit Care Med 2009; 180: 3-10
  • 9 Szefler SJ, Apter A. Advances in pediatric and adult asthma. J Allergy Clin Immunol 2005; 115: 470-477
  • 10 Kerstjens HA, Rijcken B, Schouten JP et al. Decline of FEV1 by age and smoking status: facts, figures, and fallacies. Thorax 1997; 52: 820-827
  • 11 Vanfleteren LE, Kocks JW, Stone IS et al. Moving from the Oslerian paradigm to the post-genomic era: are asthma and COPD outdated terms?. Thorax 2014; 69: 72-79
  • 12 Svanes C, Sunyer J, Plana E et al. Early life origins of chronic obstructive pulmonary disease. Thorax 2010; 65: 14-20
  • 13 Guerra S, Stern DA, Morgan WJ. Does COPD begin in childhood?. Lancet Respir Med 2013; 1: 282-284
  • 14 Sears MR, Greene JM, Willan AR et al. A longitudinal, population-based, cohort study of childhood asthma followed to adulthood. N Engl J Med 2003; 349: 1414-1422
  • 15 Phelan PD, Robertson CF, Olinsky A. The Melbourne Asthma Study: 1964–1999. J Allergy Clin Immunol 2002; 109: 189-194
  • 16 Stern DA, Morgan WJ, Wright AL et al. Poor airway function in early infancy and lung function by age 22 years: a non-selective longitudinal cohort study. Lancet 2007; 370: 758-764
  • 17 Barabasi AL, Gulbahce N, Loscalzo J. Network medicine: a network-based approach to human disease. Nat Rev Genet 2011; 12: 56-68
  • 18 Christensen K, Doblhammer G, Rau R et al. Ageing populations: the challenges ahead. Lancet 2009; 374: 1196-1208
  • 19 VCO. Factsheet Ultra Feinstaub. 2013 http://www.vco.at/
  • 20 Lange P, Marott JL, Vestbo J et al. Prediction of the clinical course of chronic obstructive pulmonary disease, using the new GOLD classification: a study of the general population. Am J Respir Crit Care Med 2012;
  • 21 Mannino DM, Watt G, Hole D et al. The natural history of chronic obstructive pulmonary disease. Eur Respir J 2006; 27: 627-643