Rofo 2015; 187(03): 168-172
DOI: 10.1055/s-0034-1385303
Neuroradiology
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Subpetrous Carotid Wall Hematoma: A Sign of Spontaneous Dissection of the Internal Carotid Artery on Non-Enhanced Computed Tomography – A Retrospective Study

Das subpetröse Karotiswandhämatom: Ein Zeichen der spontanen Dissektion der Arteria carotis interna in der nativen kraniellen Computertomografie – Eine retrospektive Studie
U. Jensen-Kondering
1   Department of Radiology and Neuroradiology, University Hospital Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Germany
2   Department of Neurology, University Hospital Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Germany
,
M. Huhndorf
1   Department of Radiology and Neuroradiology, University Hospital Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Germany
,
J. Madjidyar
1   Department of Radiology and Neuroradiology, University Hospital Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Germany
,
O. Jansen
1   Department of Radiology and Neuroradiology, University Hospital Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

19 June 2014

02 September 2014

Publication Date:
05 November 2014 (online)

Abstract

Purpose: Spontaneous dissection of the internal carotid artery (CAD) is an increasingly recognized cause for stroke especially in young and middle-aged patients. We hypothesized that non-enhanced cranial computed tomography (NECCT) can visualize the subpetrous carotid wall hematoma and thus enable identification of patients with CAD.

Materials and Methods: We retrospectively reviewed patients with confirmed CAD (n = 21) and a control group with ischemic symptoms but without CAD (n = 42) who received NECCT at admission. Two independent neuroradiologists rated the presence and shape of SPH, density and diameter of the subpetrous internal carotid artery. Additionally, we correlated the shape of the subpetrous carotid wall hematoma with the grade of stenosis on subsequent angiographic imaging.

Results: The subpetrous carotid wall hematoma was present in 14 of 21 patients (Cohen’s κ = 0.67). Mean diameter was 6.95 ± 1.05 mm in dissected vessels and 5.71 ± 1.52 mm in the contralateral vessel (p < 0.05). Mean difference in vessel density was 15.05 ± 8.01 HU (p < 0.01). Median grade of stenosis was significantly higher in patients with a full moon- shaped (n = 11) than crescent-shaped (n = 3) subpetrous carotid wall hematoma (21 % vs. 80 %, p < 0.05).

Conclusion: Two-thirds of patients with CAD were correctly identified on NECCT. The extracranial carotid artery should be evaluated in patients with symptoms of cerebral ischemia.

Key points

• We retrospectively reviewed patients with carotid artery dissection (n = 21) and a control group (n = 42).

• The subpetrous carotid wall hematoma was present in two-thirds of patients with CAD but only in two control patients.

• The subpetrous carotid wall hematoma is a valuable sign to identify patients with CAD.

Citation Format:

• Jensen-Kondering U, Huhndorf M, Madjidyar J et al. The Subpetrous Carotid Wall Hematoma: A Sign of Spontaneous Dissection of the Internal Carotid Artery on Non-Enhanced Computed Tomography – A Retrospective Study. Fortschr Röntgenstr 2015; 187: 168 – 172

Zusammenfassung

Ziel: Spontane Dissektionen der A. carotis interna (DACI) sind eine zunehmend diagnostizierte Ursache für Schlaganfälle insbesondere bei jungen und mittelalten Patienten. Ziel der Arbeit war es, zu prüfen, ob die native kranielle Computertomografie (NCCT) das subpetröse Karotiswandhämatom darstellen kann und somit die Identifizierung von Patienten mit DACI ermöglicht.

Material und Methoden: Wir identifizierten retrospektiv Patienten mit DACI (n = 21) sowie eine Kontrollgruppe (n = 42) von Patienten mit Symptomen einer zerebralen Ischämie, die alle ein NCCT bei Aufnahme erhielten. Zwei Neuroradiologen beurteilten unabhängig voneinander die Anwesenheit und Form des subpetrösen Karotiswandhämatom sowie den Durchmesser und Dichte der subpetrösen A. carotis interna. Zusätzlich wurde der Stenosegrad unterhalb der Schädelbasis mit der Form des subpetrösen Karotiswandhämatoms korreliert.

Ergebnisse: Ein subpetröses Karotiswandhämatom konnte bei 14 von 21 Patienten (Cohens κ = 0,67) identifiziert werden. Der mittlere Durchmesser der A. carotis interna betrug 6,95 ± 1,05 mm im disseziierten Gefäß und 5,71 ± 1,52 mm im nicht betroffenen kontralateralen Gefäß (p < 0,05). Der mittlere Dichteunterschied zwischen disseziierten und nicht disseziierten Gefäß betrug 15,05 ± 8,01 HU (p < 0,01). Der mittlere Stenosegrad war signifikant höher (21 % vs. 80 %, p < 0,05) bei Patienten mit einem Karotiswandhämatom in Vollmondform (n = 11) als in Mondsichelform (n = 3).

Schlussfolgerung: Zwei Drittel der Patienten konnten mit dem NCCT korrekt identifiziert werden. Die extrakranielle ACI sollte bei Patienten mit Symptomen einer zerebralen Ischämie mitbeurteilt werden.

Kernaussagen:

• Wir analysierten Patienten mit einer Dissektion (n = 21) der A. carotis interna (DACI) und eine Kontrollgruppe (n = 42).

• Die Anwesenheit und Form des subpetrösen Karotiswandhämatoms wurden bewertet.

• Ein subpetröses Karotiswandhämatom war bei zwei Dritteln der Patienten mit DACI vorhanden.

• Das subpetröse Karotiswandhämatom ist ein wertvolles Zeichen zur Identifizierung von Patienten mit DACI.

 
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