Zeitschrift für Palliativmedizin 2014; 15(04): 166-173
DOI: 10.1055/s-0034-1370018
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Perspektive lebenslimitierend erkrankter Kinder und Jugendlicher in der Forschung zur pädiatrischen Palliativversorgung – ein Literaturreview

The Perspective of Children and Youth with Life-Limiting Conditions in Research on Pediatric Palliative Care – a Literature Review
C. Oetting-Roß
1   University of Applied Sciences Osnabrück, Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaften, Osnabrück, Deutschland
2   Universität Witten/Herdecke, Fakultät für Gesundheit, Department für Pflegewissenschaft, Witten, Deutschland
3   Forschungskolleg „FamiLe – Familiengesundheit im Lebensverlauf“
,
W. Schnepp
1   University of Applied Sciences Osnabrück, Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaften, Osnabrück, Deutschland
2   Universität Witten/Herdecke, Fakultät für Gesundheit, Department für Pflegewissenschaft, Witten, Deutschland
3   Forschungskolleg „FamiLe – Familiengesundheit im Lebensverlauf“
,
A. Büscher
1   University of Applied Sciences Osnabrück, Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaften, Osnabrück, Deutschland
2   Universität Witten/Herdecke, Fakultät für Gesundheit, Department für Pflegewissenschaft, Witten, Deutschland
3   Forschungskolleg „FamiLe – Familiengesundheit im Lebensverlauf“
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Publication Date:
25 July 2014 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Forschung zur pädiatrischen Palliativversorgung hat in den letzten Jahren deutlich zugenommen. Neuere Arbeiten betonen, wie bedeutend eine mehrperspektivische Herangehensweise für das Verständnis der palliativen Versorgung ist. Dennoch finden sich in der Literatur bisher nur wenige Hinweise zur Perspektive der im Zentrum der Versorgung stehenden Kinder und Jugendlichen.

Fragestellung: Die vorliegende Literaturstudie geht der Frage nach, wie die Perspektive von lebenslimitierend erkrankten Kindern und Jugendlichen in der Forschung zur pädiatrischen Palliativversorgung derzeit berücksichtigt wird und diskutiert Forschungslücken.

Methodik: Relevante Literatur wurde durch systematische Suche in den elektronischen Datenbanken PubMed, CINAHL und PsycINFO recherchiert. Einbezogen wurden Studien, die die Perspektive betroffener Kinder und Jugendlicher durch Selbsteinschätzung bzw. Selbstauskunft integrieren. Die Literatur wurde thematisch analysiert.

Ergebnis: Identifiziert wurden 16 Studien unterschiedlicher Disziplinen. Das Krankheitsspektrum der beteiligten Kinder reicht von onkologischen Erkrankungen über Herz- und neurodegenerative Erkrankungen bis hin zur HIV-Infektion. Als Schwerpunkte der inhaltlichen Auseinandersetzung wurden sieben übergeordnete Bereiche analysiert: Subjektives Erleben, Erleben von Beziehung und Sterben, Decision-Making, Advance Care Planning, Kommunikation und Familienperspektive.

Schlussfolgerung: Die analysierten Studien verdeutlichen, dass Kinder eine differenzierte und vielschichtige Sicht auf ihre Situation haben, die sich von der Fremdsicht unterscheiden kann. Ihre subjektiven Vorstellungen und Handlungskompetenzen sollten in künftiger Forschung verstärkt erfasst werden.

Abstract

Background: In recent years research in paediatric palliative care has increased significantly. These contributions stress the importance of a multi-perspective approach for understanding the palliative care situation. However, only few studies address the perspective of the children and adolescents themselves.

Leading question/issue: This literature study discusses how the perspective of children and adolescents with a life-limiting condition is represented in paediatric palliative care research.

Method: A systematic review in the electronic databases PubMed, CINAHL and PsycINFO relevant literature has been conducted. Included were studies that considered the perspective of concerned children and adolescents as voiced by themselves.

Result: 16 studies from different disciplines have been identified. The spectrum of diseases reached from oncological diseases to neurodegenerative disorders and HIV infections. Seven central aspects have been identified in the literature reviewed: subjective experience, to go through relationships and dying, decision-making, advance care planning, communication and family perspective.

Conclusion: The analysis shows that affected children have a very differentiated view of their situation, which can differ from a third-party view. Future research should strongly focus on children’s subjective beliefs and competencies.

 
  • Literatur

  • 1 Wolfe D, Keegan O, Larkin P et al. A Palliative Care Needs Assessment for Children. Dublin: Department of Health and Children and the Irisch Hospice Foundation; 2005
  • 2 WHO (World Health Organisation). Cancer pain relief and palliative care in children. 1998. www.who.int
  • 3 Commitee of Bioethics and Commitee on Hospital Care. Palliative Care in Children. Pediatrics 2000; 106: 351-357
  • 4 Leveton M and the Commitee on Bioethics, Communicating with Children and Families. From Everyday Interactions to Skills in Conveying Destressing Informations. Pediatrics 2008; 121: e1441-1460
  • 5 Franklin A, Sloper P. Listening and responding? Children’s participation in health care in England. International Journal of Children’s Rights 2005; 13: 11-29
  • 6 Knapp C, Huang I, Madden V et al. An evaluation of two decision-making scales for children with life-limiting illnesses. Palliative Medicine 2009; 23: 518-525
  • 7 Deutsche Palliativstiftung. Pressemeldung vom 04 Juni 2013. http://www.palliativstiftung.de/presse/pressemeldungen-2013/pressemeldung-vom-04-juni.html [letzter Zugriff 20.03.2014]
  • 8 von Lützau P, Zernikow B. Strukturen Pädiatrische Palliativversorgung in kinderonkologischen Abteilungen in Nordrhein-Westfalen. Palliativmedizin 2013; 14: 114-120
  • 9 Craig F, Huijer A et al. IMPaCCT: Standards for paediatric palliative care in Europe. European Journal of Palliative Care 2007; 14: 109-116
  • 10 Vickers J, Thompson A, Collins G et al. Place and Provision of Palliative Care for Children With Progressive Cancer: A Study by the Paediatric Oncology Nurses’ Forum/United Kingdom Children’s Cancer Study Group Palliative Care Working Group. Journal of Clinical Oncology 2007; 25: 4472-4476
  • 11 Gemeinsamer Bundesausschuss. Spezialisierte Ambulante Palliativversorgungs-Richtlinie/SAPV-RL. Veröffentlicht im Bundesanzeiger 2008: 911 http://www.g-ba.de/informationen/richtlinien/64/
  • 12 Feudtner C, Kang T, Hexem K et al. Pediatric Palliative Care Patients: A Prospective Multicenter Cohort Study. Pediatrics 2011; 127: 1094-1101
  • 13 Hynson J, Gillis J, Collins J et al. The dying child: how is care different?. Med J Aust 2003; 179: 20-22
  • 14 Baker J, Hinds P, Spunt S et al. Integration of Palliative Care Practices into the Ongoing Care of Children with Cancer: Individualized Care Planning and Coordination. Pediatric Clinics of North America 2008; 55: 223-250
  • 15 Wolfe J, Hammel JF, Edwards K et al. Easing of Suffering in Children With Cancer at the End of Life: Is Care Changing?. Journal of Clinical Oncology 2008; 26: 1717-1723
  • 16 Rallison L, Raffin-Bouchal S. Living in the In-Between: Families Caring for a Child with a Progressive Neurodegenerative Illness. Qualitative Health Research 2013; 23: 194-206
  • 17 Kirk S, Pritchard E. An exploration of parents’ and young people’s perspective of hospice support. Child: care, health and development 2011; 38: 32-40
  • 18 Woodgate R, Degner L. Expectations and beliefs about children’s cancer symptoms: perspectives of children with cancer and their families. Oncol Nurs Forum 2003; 30: 479-491
  • 19 Lyon M, Garvie P, McCarter R et al. Who will speak for me? Improving end-of-life decision-making for adolescents with HIV and their families. Pediatrics 2009; 123: 199-206
  • 20 Hsiao J, Evan E, Zeltzer L. Parent and child perspectives on physician communication in pediatric palliative care. Palliative and Supportive Care 2007; 5: 355-365
  • 21 Tiesmeyer K. Familien mit einem krebskranken Kind. Möglichkeiten und Grenzen edukativer Unterstützung. Bern: Hans Huber; 2012
  • 22 Wiener L, Zadeh S, Battles H et al. Allowing adolescents and young adults to plan their End-of-Life Care. Pediatrics 2012; 130: 897-905
  • 23 Kleinknecht M, Neuhaus T, Gehring T et al. Die Beziehung zum interdisziplinären Behandlungsteam aus Sicht nierentransplantierter Jugendlicher. Pflege 2009; 22: 287-290
  • 24 Atkin K, Ahmad W. Living a normal Life: young people coping with thalassänia major or sickle cell disorder. Social Science & Medicine 2001; 53: 615-626
  • 25 Brook L, Hain R. Predicting death in children. Archives of Disease in Childhood 2008; 93: 1067-1070
  • 26 Finlay F, Lewis M, Lenton S et al. Planning for the end of children’s lives – the lifetime framework. Child Care Health Dev 2008; 34: 542-544
  • 27 Goldman A, Hewitt M, Collins G et al. Symptoms in Children/Young People With Progressive Malignant Disease: United Kingdom Children’s Cancer Study Group/Paediatric Oncology Nurses Forum Survey. Pediatrics 2006; 117: 1179-1186
  • 28 Swallow V, Forrester T, Macfadyen A. Teenagers’ and parents views on a short-break service for children with life-limiting conditions: A qualitative Study. Palliative Medicine 2012; 26: 257-267
  • 29 Bluebond-Langner M, Prekel D, Goertzel T et al. Children’s knowledge of cancer and ist treatment: Impact of an oncology camp experience. The Journal of Pediatrics 1990; 116: 207-213
  • 30 Jones B. Companionship, Control, and Compassion: A Social Work Perspective on the Needs of Children with Cancer and their Families at the End of Life. Journal of Palliative Medicine 2006; 9: 774-788
  • 31 Jennessen S, Bungenstock A, Schwarzenberg E, Kleinhempel J. Kinderhospizarbeit. Eine multimethodische Studie zur Qualität der innovativen Unterstützung und Begleitung von Familien mit lebensverkürzend erkrankten Kindern und Jugendlichen. Norderstedt: Books on Demand; 2010
  • 32 Niethammer D. Sterben und Sterbebegleitung in der Pädiatrischen Onkologie. Klinische Pädiatrie 2003; 215: 166-170
  • 33 Kreicbergs U, Valdimarsdottir U, Onelov E et al. Talking about death with children who have severe malignant disease. N Engl J Med 2004; 351: 1175-1186
  • 34 Bluebond-Langner M. The privat world of dying children. Princton: Princton University Press; 1978
  • 35 Bluebond-Langner M. A child’s view of death. Current Pediatrics 1994; 4: 253-257
  • 36 Lotz J, Jox R, Borasio G et al. Pediatric Advance Care Planning: A systematic review. Pediatrics 2013; 131: 873-880
  • 37 Midson R, Carter B. Addressing end of life care issues in a tertiary treatment centre: lessons learned from surveying parents’ experiences. Journal of Child Health Care 2010; 14: 52-66
  • 38 Zelcher S, Cataudella D, Crainey A et al. Palliative Care of Children with Brain Tumors. A Parental Perspective. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine 2010; 164: 225-230
  • 39 Kars M, Grypdonck M, de Korte-Verhoef M et al. Parental experience at the end-of-life in children with cancer: ‘preservation’ and ‘letting go’ in relation to loss. Support Care Cancer 2011; 19: 27-35
  • 40 Young B, Dixon-Woods M, Windridge K et al. Managing communication with young people who have a potentially life threatening chronic illness: qualitativ study of patients and parents. BMJ 2003; 326-305
  • 41 Alt C. Den Kindern eine Stimme geben. Neue Ansätze der Kindheitsforschung. DJI Bulletin 2008; 81: 8-10