Dtsch Med Wochenschr 2014; 139(14): 735-739
DOI: 10.1055/s-0034-1369887
Prävention & Versorgungsforschung | Review article
Schmerzmedizin
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Schmerzmedizinische Versorgung von Patienten mit kognitiven Beeinträchtigungen

Pain management of cognitively impaired patients
K. Czarnecki
1   Bergisches Kompetenzzentrum für Gesundheitsmanagement und Public Health, Schumpeter School of Business and Economics, Bergische Universität Wuppertal
,
H. Brauer
2   Neuro Center Mettmann, Mettmann
,
J. Köberlein
1   Bergisches Kompetenzzentrum für Gesundheitsmanagement und Public Health, Schumpeter School of Business and Economics, Bergische Universität Wuppertal
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

01. August 2013

21. November 2013

Publikationsdatum:
25. März 2014 (online)

Zusammenfassung

Das Schmerzmanagement nimmt einen besonderen Stellenwert in der klinischen Praxis ein, da inadäquat behandelte Schmerzen die Lebensqualität der Patienten negativ beeinflussen und zu einem Anstieg der Krankheitskosten führen. Vor allem vulnerable Patientengruppen, wie zum Beispiel Patienten mit kognitiven Beeinträchtigungen, stellen den Prozess des Schmerzmanagements jedoch vor große Herausforderungen.

Nationale und internationale Studien zeigten im Hinblick auf die medikamentöse Schmerztherapie der Patienten mit unter massive Versorgungsunterschiede zwischen Betroffenen mit kognitiver Beeinträchtigung und mental gesunden Patienten. Als mögliche Ursache hierfür wird in der Literatur die mangelnde Fähigkeit kognitiv Beeinträchtigter, ihre Schmerzen entsprechend zu äußern diskutiert. Weiterhin konnten Wissenslücken in Bezug auf ein adäquates Schmerzmanagement sowie Vorbehalte hinsichtlich der Wirkung und Dosierung der Analgetika bei Patienten mit kognitiven Einschränkungen seitens der am Behandlungsprozess beteiligten Professionen in den Studien identifiziert werden.

Es fehlen evidenzbasierte Daten, die das aktuelle Management der Schmerztherapie bei kognitiv beeinträchtigten Patienten für Deutschland beschreiben und Hinweise liefern, welche Prozesse konkret an die Bedürfnisse vulnerabler Patientengruppen adaptiert werden sollten.

Abstract

Pain is a significant problem in clinical practice and its control is one of the most important challenging aspects as pain has a major impact on patients’ quality of life and health care costs. Particularly vulnerable persons, like cognitively impaired patients are challenging for pain management and underline its increasing relevance.

National and international studies showed significant differences concerning pain therapy between cognitively impaired and cognitively intact patients. A possible cause of this may be that patients who are cognitively impaired are only in a restricted way able to express their pain. Furthermore, knowledge gaps and reservations concerning the effect and dosage of analgesics among cognitively impaired patients could be identified on the involved professions.

Further investigations in Germany are needed as deficient treatment remains a persistent problem and evidence-based data are missing. These investigations should describe the status quo of pain management for cognitively impaired patients and provide information which processes have to be adapted to the needs of these vulnerable patients.

 
  • Literatur

  • 1 Achterberg WP, Pot AM, Scherder EJ et al. Pain in the nursing home: assessment and treatment on different types of care wards. J Pain Symptom Manage 2007; 34: 480-487
  • 2 Adunsky A, Levy R, Mizrahi E et al. Exposure to opioid analgesia in cognitively impaired and delirious elderly hip fracture patients. Arch Gerontol Geriatr 2002; 35: 245-251
  • 3 Ardery G, Herr KA, Titler MG et al. Assessing and managing acute pain in older adults: a research base to guide practice. Medsurg Nurs 2003; 12: 7-18; quiz 19
  • 4 Breivik H, Collett B, Ventafridda V et al. Survey of chronic pain in Europe: prevalence, impact on daily life, and treatment. Eur J Pain 2006; 10: 287-333
  • 5 Brummel-Smith K, London MR, Drew N et al. Outcomes of pain in frail older adults with dementia. J Am Geriatr Soc 2002; 50: 1847-1851
  • 6 Buffum MD, Hutt E, Chang VT et al. Cognitive impairment and pain management: review of issues and challenges. J Rehabil Res Dev 2007; 44: 315-330
  • 7 Bundesamt S. Pflegestatistik 2011 – Pflege im Rahmen der Pflegeversicherung – Deutschlandergebnisse. Zuletzt geprüft am 30.07.2013
  • 8 Cunningham C. Managing pain in patients with dementia in hospital. Nurs Stand 2006; 20: 54-58
  • 9 de Rond ME, de Wit R, van Dam FS et al. A pain monitoring program for nurses: effects on nurses' pain knowledge and attitude. J Pain Symptom Manage 2000; 19: 457-467
  • 10 Dietl M, Korczak D. Versorgungssituation in der Schmerztherapie in Deutschland im internationalen Vergleich hinsichtlich Über-, Unter- oder Fehlversorgung. Köln.: DIMDI; http://portal.dimdi.de/de/hta/hta_berichte/hta301_bericht_de.pdf Zuletzt geprüft am 09.07.2013
  • 11 Engeser P. Schmerzen bei Demenzkranken. Gezielt danach suche, strutkuriert behandeln. Der Hausarzt 2011; 48: 43-46
  • 12 Feldt KS, Ryden MB, Miles S. Treatment of pain in cognitively impaired compared with cognitively intact older patients with hip-fracture. J Am Geriatr Soc 1998; 46: 1079-1085
  • 13 Ferrell BA, Ferrell BR, Osterweil D. Pain in the nursing home. J Am Geriatr Soc 1990; 38: 409-414
  • 14 Göbel H, Heinze-Kuhn K, Petersen I et al. Sektorenübergreifende schmerzmedizinische Versorgung. Schmerz 2013; 27: 149-165
  • 15 Howell D, Butler L, Vincent L et al. Influencing nurses' knowledge, attitudes, and practice in cancer pain management. Cancer Nurs 2000; 23: 55-63
  • 16 Huffman JC, Kunik ME. Assessment and understanding of pain in patients with dementia. Gerontologist 2000; 40: 574-581
  • 17 Husebo BS, Kunz M, Achterberg WP et al. Pain Assessment and Treatment Challenges in Patients with Dementia. Zeitschrift für Neuropsychologie 2012; 23: 237-246
  • 18 Husebo BS, Strand LI, Moe-Nilssen R et al. Who Suffers Most? Dementia and Pain in Nursing Home Patients: A Cross-sectional Study. Journal of the American Medical Directors Association 2008; 9: 427-433
  • 19 Jones KR, Fink R, Pepper G et al. Improving nursing home staff knowledge and attitudes about pain. Gerontologist 2004; 44: 469-478
  • 20 Kelley AS, Siegler EL, Reid MC. Pitfalls and recommendations regarding the management of acute pain among hospitalized patients with dementia. Pain Med 2008; 9: 581-586
  • 21 Kovach CR, Logan BR, Noonan PE et al. Effects of the Serial Trial Intervention on discomfort and behavior of nursing home residents with dementia. Am J Alzheimers Dis Other Demen 2006; 21: 147-155
  • 22 Krulewitch H, London MR, Skakel VJ et al. Assessment of pain in cognitively impaired older adults: a comparison of pain assessment tools and their use by nonprofessional caregivers. J Am Geriatr Soc 2000; 48: 1607-1611
  • 23 Kunik ME, Snow AL, Davila JA et al. Causes of aggressive behavior in patients with dementia. J Clin Psychiatry 2010; 71: 1145-1152
  • 24 Laschet H. Neue „Versorgungslandschaft“ als Angebot an die Kassen. Gemeinsamer Kampf gegen Demenz. Hausarzt 2013; 50: 20
  • 25 Mantyselka P, Hartikainen S, Louhivuori-Laako K et al. Effects of dementia on perceived daily pain in home-dwelling elderly people: a population-based study. Age Ageing 2004; 33: 496-499
  • 26 Mehta SS, Siegler EL, Henderson Jr CR et al. Acute Pain Management in Hospitalized Patients with Cognitive Impairment: A Study of Provider Practices and Treatment Outcomes. Pain Medicine 2010; 11: 1516-1524
  • 27 Miro J, Paredes S, Rull M et al. Pain in older adults: a prevalence study in the Mediterranean region of Catalonia. Eur J Pain 2007; 11: 83-92
  • 28 Morrison RS, Siu AL. A comparison of pain and its treatment in advanced dementia and cognitively intact patients with hip fracture. J Pain Symptom Manage 2000; 19: 240-248
  • 29 Nygaard HA, Jarland M. Are nursing home patients with dementia diagnosis at increased risk for inadequate pain treatment?. Int J Geriatr Psychiatry 2005; 20: 730-737
  • 30 Osterbrink J, Hufnagel M, Kutschar P et al. Die Schmerzsituation von Bewohnern in der stationären Altenhilfe. Schmerz 2012; 26: 27-35
  • 31 Pergolizzi J, Boger RH, Budd K et al. Opioids and the management of chronic severe pain in the elderly: consensus statement of an International Expert Panel with focus on the six clinically most often used World Health Organization Step III opioids (buprenorphine, fentanyl, hydromorphone, methadone, morphine, oxycodone). Pain Pract 2008; 8: 287-313
  • 32 Roy R, Thomas M. A survey of chronic pain in an elderly population. Can Fam Physician 1986; 32: 513-516
  • 33 Sengstaken EA, King SA. The problems of pain and its detection among geriatric nursing home residents. J Am Geriatr Soc 1993; 41: 541-544
  • 34 Titler MG, Herr K, Schilling ML et al. Acute pain treatment for older adults hospitalized with hip fracture: current nursing practices and perceived barriers. Appl Nurs Res 2003; 16: 211-227
  • 35 Vauth C. Gesundheitsökonomische Sekundärforschung. Das Beispiel der Bewertung stark wirksamer Analgetika in der chronischen Schmerztherapie. 1st edn. Beiträge zum Gesundheitsmanagement, 29. Baden-Baden: Nomos;
  • 36 Winkler A. Schmerzmanagement bei fortgeschrittener Demenz. Psychopraxis 2011; 14: 25