Z Geburtshilfe Neonatol 2013; 217(06): 220-224
DOI: 10.1055/s-0033-1361175
Original Paper
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Thermoregulation of Premature Infants during and after Skin-to-Skin Care

Thermoregulation von Frühgeborenen vor und nach dem Kangarooing
K. Heimann
1   University Children’s Hospital, RWTH Aachen University, Aachen, Germany
,
A. M. Ebert
1   University Children’s Hospital, RWTH Aachen University, Aachen, Germany
,
A. K. Abbas
2   Philips Chair of Medical Information Technology, RWTH Aachen University, Aachen, Germany
,
N. Heussen
3   Department of Medical Statistics, RWTH Aachen University, Aachen, Germany
,
S. Leonhardt
2   Philips Chair of Medical Information Technology, RWTH Aachen University, Aachen, Germany
,
T. Orlikowsky
1   University Children’s Hospital, RWTH Aachen University, Aachen, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 17 September 2013

accepted 19 November 2013

Publication Date:
07 January 2014 (online)

Abstract

Objective:

Providing normothermia is an important issue in daily routine care of premature neonates. We recently found with infrared thermography (IRT) a drop in skin temperature of premature babies after they were positioned from skin-to-skin care (SSC) back into the incubator. Since this did not disappear within 10 min, we wanted to find out how long it takes until the baby has fully warmed up after SSC and if the IRT measurements correlate with conventional rectal temperature?

Study design:

A prospective observational study was undertaken with 5 premature infants [3 male, median gestational age 28 weeks (25–29), median age at study 34 d (28–52), median birth weight 898 g (400–1 095), median weight at study 1 263 g (790–1 465)], temperature was determined with IRT (leg, back, arm, head, upper abdomen; diameter 1 cm, scale 0.00°C), comparison with 2 conventional sensors and rectal temperature. Temperatures were recorded every 2 min and displayed for 4 time points, namely at the beginning and the end of skin-to-skin care (SSC1, SSC2), as well as at the beginning and the end of a subsequent 60 min incubator period (I).

Results:

A significant rise during SSC occurred while the cooling after SSC persisted during the complete incubator measurement time (I; p<0.05). Rectal temperature remained stable through the whole measuring period.

Conclusion:

While SSC in our setting led to an increase in temperature, the lack of compensation of peripheral heat loss in the incubator after 60 min may express an inadequate peripheral regulation of body temperature. This should be taken into account before routine care after SSC.

Zusammenfassung

Hintergrund:

Die Sicherstellung der Normothermie ist wesentlicher Bestandteil der Versorgung Frühgeborener. Wir konnten mittels Infrarotthermografie (IRT) zeigen, dass Frühgeborene nachdem sie im Anschluss an das Kangarooing in den Inkubator zurückgelegt wurden, einen signifikanten Abfall der Hauttemperatur aufwiesen. Da innerhalb von 10 min keine Erwärmung stattfand, wollten wir herausfinden, wie lange ein Frühgeborenes zur Wiedererwärmung benötigt und ob die IRT-Messungen mit der rektalen Temperatur korrelieren?

Studiendesign:

Prospektive Beobachtungsstudie bei 5 Frühgeborenen [3 männlich, Median Gestationsalter 28 SSW (25–29), Median Geburtsgewicht 898 g (400–1 095), Median Gewicht zum Untersuchungszeitpunkt 1 263 g (790–1 465)] Messung der Temperatur mittels IRT (Bein, Rücken, Arm, Kopf, Oberbauch; Durchmesser 1 cm, Skala 0,00°C), Vergleich mit 2 konventionellen Temperatursensoren und rektaler Temperatur. Die Temperatur wurde alle 2 min registriert und zu 4 Zeitpunkten angegeben: Zu Beginn und am Ende des Kangarooings (K1, K2) sowie am Anfang und am Ende der abschließenden 60-minütigen Inkubatorphase (I).

Ergebnisse:

Es trat ein signifikanter Temperaturanstieg beim Kangarooing auf, während ein unmittelbarer Abfall nach dem Kangarooing während der kompletten anschließenden Inkubatorphase erfolgte (I; p<0,05). Die rektale ­Temperatur blieb während des gesamten Unter­suchungszeitraumes stabil.

Schlussfolgerung:

Während Kangarooing in unserem Versuchsaufbau zu einem Temperaturanstieg führte, ist die fehlende Kompensation des peripheren Wärmeverlustes möglicherweise Ausdruck einer inadäquaten peripheren Regulation der Körpertemperatur. Dies sollte vor Durchführung von Routinemaßnahmen nach dem Kangarooing bedacht werden.

Condensed Content

 
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