Rofo 2014; 186(6): 576-584
DOI: 10.1055/s-0033-1356254
Chest
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Dose Reduction in Computed Tomography of the Chest: Image Quality of Iterative Reconstructions at a 50% Radiation Dose Compared to Filtered Back Projection at a 100% Radiation Dose

Dosisreduktion in der Thorax-CT: Vergleich der Bildqualität bei 50% Dosis und iterativer Bildrekonstruktion mit 100% Dosis und gefilterter Rückprojektion
M. S. May
1   Department of Radiology, University Hospital Erlangen
,
A. Eller
1   Department of Radiology, University Hospital Erlangen
,
C. Stahl
1   Department of Radiology, University Hospital Erlangen
,
W. Wuest
1   Department of Radiology, University Hospital Erlangen
,
M. Scharf
1   Department of Radiology, University Hospital Erlangen
,
M. Hammon
1   Department of Radiology, University Hospital Erlangen
,
P. Dankerl
1   Department of Radiology, University Hospital Erlangen
,
P. M. Schlechtweg
1   Department of Radiology, University Hospital Erlangen
,
T. Allmendinger
2   Healthcare, Siemens AG, Forchheim
,
M. Sedlmair
2   Healthcare, Siemens AG, Forchheim
,
B. Schmidt
2   Healthcare, Siemens AG, Forchheim
,
M. Uder
1   Department of Radiology, University Hospital Erlangen
,
M. M Lell
1   Department of Radiology, University Hospital Erlangen
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

15. Februar 2013

18. Oktober 2013

Publikationsdatum:
29. Januar 2014 (online)

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Abstract

Purpose: The aim of this study was to evaluate the potential of iterative reconstruction (IR) in chest computed tomography (CT) to reduce radiation exposure. The qualitative and quantitative image quality of standard reconstructions with filtered back projection (FBP) and half dose (HD) chest CT data reconstructed with FBP and IR was assessed.

Materials and Methods: 52 consecutive patients underwent contrast-enhanced chest CT on a dual-source CT system at 120 kV and automatic exposure control. The tube current was equally split on both tube detector systems. For the HD datasets, only data from one tube detector system was utilized. Thus, FD and HD data was available for each patient with a single scan. Three datasets were reconstructed from the raw data: standard full dose (FD) images applying FBP which served as a reference, HD images applying FBP and IR. Objective image quality analysis was performed by measuring the image noise in tissue and air. The subjective image quality was evaluated by 2 radiologists according to European guidelines. Additional assessment of artifacts, lesion conspicuity and edge sharpness was performed.

Results: Image noise did not differ significantly between HD-IR and FD-FBP (p = 0.254) but increased substantially in HD-FBP (p < 0.001). No statistically significant differences were found for the reproduction of anatomical and pathological structures between HD-IR and FD-FBP, subsegmental bronchi and bronchioli. The image quality of HD-FBP was rated inferior because of increased noise.

Conclusion: A 50 % dose reduction in contrast-enhanced chest CT is feasible without a loss of diagnostic confidence if IR is used for image data reconstruction. Iterative reconstruction is another powerful tool to reduce radiation exposure and can be combined with other dose-saving techniques.

Key Points:

• Iterative reconstructions allow for image noise and artifact reduction.

• Comparable image data can thus be attained even at 50 % radiation dose.

• Diagnostic confidence remains unaffected.

Citation Format:

• May MS, Eller A, Stahl C et al. Dose Reduction in Computed Tomography of the Chest: Image Quality of Iterative Reconstructions at a 50% Radiation Dose Compared to Filtered Back Projection at a 100% Radiation Dose. Fortschr Röntgenstr 2014; 186: 576 – 584

Zusammenfassung

Ziel: Evaluation der iterativen Rekonstruktionstechnik (IR) zur Dosisreduktion in der Thorax-CT. Vergleich quantitativer und qualitativer Kriterien zur Bildqualität bei um 50 % reduzierter Dosis (HD) mit den mittels gefilterter Rückprojektion (FBP) rekonstruierten Datensätzen bei voller (FD) und HD.

Material und Methode: Bei 52 konsekutiven Patienten wurde der anatomisch modulierte Röhrenstrom bei 120 kV zu gleichen Teilen auf die zwei Röhren-Detektor-Einheiten eines Dual-Source-CT aufgeteilt. Aus jeder Untersuchung wurden je 3 Datensätze rekonstruiert: FD-FBP durch Auswertung der Rohdaten aus beiden, sowie HD-FBP und HD-IR aus Rohdaten eines einzelnen Röhren-Detektor-Systems. Die objektive Bewertung der Bildqualität erfolgte durch Messung des Bildrauschens, die subjektive durch 2 Untersucher analog europäischer Richtlinien. Zusätzlich wurden Bildartefakte sowie die Abgrenzbarkeit und Randschärfe von Läsionen evaluiert.

Ergebnisse: Das Bildrauschen in HD-IR und FD-FBP zeigte keine signifikanten Unterschiede (p = 0,254) und war in HD-FBP deutlich erhöht (p < 0,001). Mit Ausnahme der Subsegmentbronchien und Bronchiolen zeigten FD-FBP und HD-IR sowohl bzgl. der scharfen Darstellung pulmonaler und mediastinaler Strukturen als auch der pathologischen Läsionen keine signifikanten Unterschiede. Die HD-FBP-Bilddaten wurden hingegen überwiegend qualitativ signifikant schlechter bewertet.

Schlussfolgerung: Bei der Kontrastmittel-CT des Thorax kann eine vergleichbare Bildqualität und diagnostische Wertigkeit bei halber Strahlendosis mittels IR dank Rausch- und Artefaktreduktion erreicht werden. Iterative Rekonstruktionen ermöglichen eine deutliche Verringerung der CT-Strahlendosis und können mit anderen Reduktionsalgorithmen kombiniert werden.

Deutscher Artikel/German Article