Rofo 2013; 185(11): 1063-1069
DOI: 10.1055/s-0033-1350155
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Evaluation of the Use of a Tablet Computer with a High-Resolution Display for Interpreting Emergency CT Scans

Evaluation eines Tablet-Computers mit hochauflösendem Display zur Befundung von Notfall-CT-Untersuchungen
S. Tewes
,
T. Rodt
,
S. Marquardt
,
E. Evangelidou
,
F. K. Wacker
,
C. von Falck
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

14. Dezember 2012

24. Mai 2013

Publikationsdatum:
26. Juli 2013 (online)

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Abstract

Purpose: Evaluation of the potential usability of an iPad 3 with a high-resolution display in CT emergency diagnosis compared to a 3 D PACS workstation.

Materials and Methods: 3 readers used a 5-point Likert scale to evaluate 40 CCT scans and 40 CTPA scans to determine the detectability of early signs of infarction in CCT or segmental and subsegmental pulmonary embolisms in CT angiography of the pulmonary arteries (CTPA) on the iPad 3 (Apple Inc., USA) using an application for image viewing (Visage Ease, Visage Imaging GmbH, Berlin) and on a 3 D PACS workstation (Visage 7.1, Visage Imaging, Berlin) using a certified monitor for image viewing. The results were compared using the Wilcoxon rank sum test, Spearman’s correlation coefficient, and a kappa statistic.

Results: There was no significant difference in the median evaluations for the readings of both the CCT scans and the CTPA scans on the iPad 3 and on the workstation (p > 0.05) for all three readers. The mean Spearman’s correlation coefficient for CCT and CTPA was 0.46 (± 0.2) and 0.69 (± 0.16), respectively, for the comparison iPad/PACS, 0.41 (± 0.16) and 0.68 (± 0.06), respectively, for the interobserver agreement on the iPad, and 0.35 (± 0.05) and 0.68 (± 0.10), respectively, for the interobserver agreement on the PACS. Mean kappa values for CCT of 0.52 (± 0.17) for the comparison iPad/PACS and 0.33 (± 0.16) and 0.32 (± 0.16), respectively, for the interobserver agreement on the iPad and the PACS were achieved. For CTPA average kappa values of 0.67 (± 0.19) were calculated for the comparison iPad/PACS and 0.69 (± 0.08) and 0.60 (± 0.14), respectively, for the interobserver concordance on the iPad 3 and the PACS. All differences were not statistically significant (p > 0.05).

Conclusion: The variability of the interpretation of typical emergency scans on an iPad 3 with a high-resolution display and on a 3 D PACS workstation does not differ from the interobserver variability.

Key Points:

  • Variability of interpretation of emergency scans on an iPad 3 and on a 3 D PACS workstation shows no difference in interobserver variabilitiy.

  • New applications for the Ipad in radiology include quick preliminary evaluation on duty and real-time consultation of radiological background services or expert opinions.

  • Limitations for the application of tablet-computers in radiology are screen size and inconsistent and non-standardized environmental conditions when using a mobile image display device.

Citation Format:

Tewes S, Rodt T, Marquardt S et al. Evaluation of the Use of a Tablet Computer with a High-Resolution Display for Interpreting Emergency CT Scans. Fortschr Röntgenstr 2013; 185: 1063 – 1069

Zusammenfassung

Ziel: Evaluation einer potentiellen Nutzbarkeit eines iPad 3 mit hochauflösendem Display im Rahmen der CT-Notfalldiagnostik im Vergleich zu einer 3D-PACS-Workstation.

Material und Methoden: Die Erkennbarkeit von Infarktfrühzeichen in der CCT bzw. von segmentalen und subsegmentalen Lungenembolien in der CT-Angiografie der Pulmonalarterien (CTPA) wurde durch 3 Leser anhand von jeweils 40 Untersuchungen sowohl am iPad 3 (Apple Inc., USA) unter Verwendung einer Applikation zur Bildbetrachtung (Visage Ease, Visage Imaging GmbH, Berlin) als auch an einer 3D-PACS-Workstation (Visage 7.1, Visage Imaging, Berlin) unter Verwendung eines zertifizierten Befundmonitors anhand einer 5-Stufen Likert-Skala evaluiert. Die Ergebnisse wurden mithilfe des Wilcoxon-Rangsummentests, des Korrelationskoeffizienten nach Spearman und einer Kappa-Statistik verglichen.

Ergebnisse: Es ergab sich bei allen 3 Lesern sowohl für die CCT als auch für die CTPA kein signifikanter Unterschied der medianen Bewertungen zwischen den Lesungen am iPad und am PACS (p > 0,05). Der mittlere Korrelationskoeffizient nach Spearman betrug für CCT und CTPA 0,46 (± 0,2) bzw. 0,69 (± 0,16) für den Vergleich iPad/PACS, 0,41 (± 0,16) bzw. 0,68 (± 0,06) für die Interobserverübereinstimmung am iPad und 0,35 (± 0,05) bzw. 0,68 (± 0,10) für die Interobserverübereinstimmung am PACS. Es ergaben sich für die CCT mittlere Kappa-Werte von 0,52 (± 0,17) für den Vergleich iPad/PACS sowie 0,33 (± 0,16) bzw. 0,32 (± 0,16) für die Interobserverübereinstimmung am iPad bzw. am PACS. Für die CTPA wurden mittlere Kappa-Werte von 0,67 (± 0,19) für den Vergleich iPad/PACS sowie 0,69 (± 0,08) bzw. 0,60 (± 0,14) für die Interobserverkonkordanz am iPad bzw. am PACS errechnet. Sämtliche Differenzen waren statistisch nicht signifikant (p > 0,05).

Schlussfolgerung: Die Variabilität der Interpretation von typischen Notfalluntersuchungen an einem iPad 3 mit hochauflösendem Display und an einer 3D-PACS-Workstation unterscheidet sich nicht von der Interobservervariabilität.

Deutscher Artikel/German Article