Psychiatr Prax 2015; 42(01): 30-34
DOI: 10.1055/s-0033-1349558
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ergebnisse wiederholter qualifizierter stationärer Opiatentzugsbehandlungen bei innerhalb eines Jahres mehrfach aufgenommenen Patienten

Outcomes of Comprehensive Inpatient Opiate Detoxification in Patients Re-Admitted to Treatment Within One Year
Michael Specka
Klinik für abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, LVR-Klinikum Essen, Kliniken der Universität Duisburg-Essen
,
Kristina Lopez Gonzales
Klinik für abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, LVR-Klinikum Essen, Kliniken der Universität Duisburg-Essen
,
Norbert Scherbaum
Klinik für abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, LVR-Klinikum Essen, Kliniken der Universität Duisburg-Essen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 November 2013 (online)

Zusammenfassung

Anliegen: Wie erfolgreich sind wiederholte stationäre Entzugsbehandlungen bei opiatabhängigen Patienten?

Methode: Auswertung der Krankenakten von 169 Patienten einer Station zur qualifizierten Entzugsbehandlung.

Ergebnisse: Innerhalb eines Jahres wurden 43 % der Patienten erneut aufgenommen. 31 % der erneut aufgenommenen Patienten beendeten die weitere Behandlung regulär.

Schlussfolgerungen: Bei wiederholter Behandlung ist ein Teil der Patienten erfolgreich im Hinblick auf die Perspektive einer abstinenzorientierten Behandlung. Ein anderer Teil strebt mutmaßlich eher eine Akutbehandlung zur Sicherung des Überlebens und der Gesundheit an.

Abstract

Objective: Do patients readmitted to inpatient detoxification within a short time show favourable treatment outcomes?

Methods: Data were from a treatment facility providing for comprehensive opiate detoxification treatment. It was recorded whether consecutively admitted patients (n = 169) were re-admitted within 1 year after discharge. Outcome data were collected from patient files.

Results: There were 43 % readmissions within 1 year. Readmission was predicted by lack of transfer to drug-free follow-up treatment, longer duration of opiate dependence, and comorbid axis 1 disorders. Rates of regular completion were 42 % for the index treatment and 31 % for the first readmission treatment. Of those repeaters who had prematurely terminated their first treatment, 77 % also did not complete their second treatment.

Conclusions: Treatment programs have to prepare for increased rates of comorbid psychiatric disorders in early treatment repeaters. Outcome quality of repeated treatments was not significantly worse compared to index treatment. However, for a subgroup of patients opiate detoxification may not serve as a gateway to abstinence oriented treatment, but as a means of harm reduction.

 
  • Literatur

  • 1 Kuhlmann T, Hasse HE, Sawalies D. Die qualifizierte stationäre Akutbehandlung Drogenabhängiger in NRW. Psychiat Prax 1994; 21: 13-18
  • 2 Mattick R, Hall W. Are detoxification programmes effective?. Lancet 1996; 347: 97-100
  • 3 Erbas B, Jaedike JP, Tretter F. Strukturdaten von 2387 Drogenpatienten in stationärer Entzugsbehandlung in Bayern. Sucht 2003; 49: 188-196
  • 4 Specka M, Buchholz A, Kuhlmann T et al. Outcome of in-patient opiate detoxification treatment in immigrants as compared to native Germans. Eur Psychiatry 2010; 25: 242-248
  • 5 IFT Institut für Therapieforschung. Deutsche Suchthilfestatistik 2012. Alle Bundesländer. Tabellenband für Krankenhaus/-abteilungen. München: IFT Institut für Therapieforschung; 2013
  • 6 Broers B, Giner F, Dumont P et al. Inpatient opiate detoxification in Geneva: follow-up at 1 and 6 months. Drug Alcohol Depend 2000; 58: 85-92
  • 7 Hättenschwiler J, Rüesch P, Hell D. Effectiveness of inpatient drug detoxification: Links between process and outcome variables. Eur Addict Res 2000; 6: 123-131
  • 8 Murphy PN, Bentall RP, Ryley LD et al. Predicting postdischarge opiate abstinence from admission measures of motivation and confidence. Psychol Addict Behav 2003; 17: 167-170
  • 9 Smyth BP, Barry J, Keenan E et al. Lapse and relapse following inpatient treatment of opiate dependence. Ir Med J 2010; 103: 176-179
  • 10 Zinkler M, Valdes J, von Cranach M et al. Katamnestische Untersuchung niederschwellig entgifteter Opiatabhängiger. Sucht 1998; 44: 25-33
  • 11 Strang J, Marks I, Dawe S et al. Type of hospital setting and treatment outcome with heroin addicts. Br J Psychiatry 1997; 171: 335-339
  • 12 Shanahan M, Havard A, Teesson M et al. Patterns and costs of treatment for heroin dependence over 12 months: findings from the Australian Treatment Outcome Study. Aust N Z J Public Health 2006; 30: 305-311
  • 13 Lundgren ML, Sullivan L, Amodeo M. How do treatment repeaters use the drug treatment system? An analysis of injection drug users in Massachusetts. J Subs Abuse Treat 2006; 30: 121-128
  • 14 Trujols J, Guàrdia J, Peró M et al. Multi-episode survival analysis: an application modelling readmission rates of heroin dependents at an inpatient detoxification unit. Addict Behav 2007; 32: 2391-2397
  • 15 Amodeo M, Lundgren L, Chassler D et al. High-frequency users of detoxification: who are they?. Subst Use Misuse 2008; 43: 839-849
  • 16 Brewer DD, Catalano RF, Haggerty K et al. A meta-analysis of predictors of continued drug use during and after treatment for opiate addiction. Addiction 1998; 93: 73-92
  • 17 Rodler R, Härtel-Petri R, Steinmann J et al. Qualifizierte stationäre Drogenentzugsbehandlung. Anzahl und Dauer der notwendigen Entgiftungsbehandlungen bei DrogenpatientInnen vor Entwöhnungsantritt. Krankenhauspsychiatrie 2006; 17: 15-18
  • 18 Hser YI, Hoffman V, Grella CE et al. A 33-year follow-up of narcotics addicts. Arch Gen Psychiatry 2001; 58: 503-508
  • 19 Scherbaum N, Specka M. Factors influencing the course of opiate addiction. Int J Methods Psychiatr Res 2008; 17 (Suppl. 01) S39-S44
  • 20 Specka M, Buchholz A, Kuhlmann T et al. Prediction of the outcome of inpatient opiate detoxification treatment: results from a multicenter study. Eur Addiction Res 2011; 17: 178-184
  • 21 Steffen S, Kalkan R, Völker K et al. Entlassungsplanung bei Menschen mit hoher Inanspruchnahme psychiatrischer Versorgung in einer randomisierten kontrollierten Multicenterstudie: Durchführung und Qualität der Intervention. Psychiat Prax 2011; 38: 69-76