Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0033-1343204
Effektivität der Dialektisch-Behavioralen Therapie (DBT) in der tagesklinischen Behandlung der Borderline-Persönlichkeitsstörung – Bedeutung von Medikation und Behandlungskosten
Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy (DBT) in an Outpatient Clinic for Borderline Personality Disorders – Impact of Medication Use and Treatment CostsPublication History
Publication Date:
03 June 2013 (online)
Zusammenfassung
Anliegen: Nachweis der Effektivität tagesklinischer Therapie bei Borderline-Persönlichkeitsstörungen (BPS).
Methode: Naturalistische, offene Beobachtungsstudie einer 12-wöchigen zertifizierten tagesklinischen DBT. Erhebung von Symptom-Checkliste (SCL-90), Beck-Depressions-Inventar (BDI) und Borderline-Symptomliste 95 (BSL-95) in der 1. und 11. Woche sowie Dokumentation der Pharmakotherapie.
Ergebnisse: Einschluss von 31 Fällen. Verbesserung im BDI um 50,8 % (p < 0,001), in der SCL-90 um 42,9 % (p < 0,01) und der BSL-95 um 48,4 % (p < 0,001) (Power = 0,99). Es fand sich kein Zusammenhang zwischen Medikationsänderung und Symptomreduzierung.
Schlussfolgerungen: Erstmals wurde die Effektivität einer teilstationären DBT belegt.
Abstract
Objective: Investigation of the clinical effectiveness of dialectical behavioral therapy in a day clinic setting (DBT-DC) for borderline personality disorders (BPD), and impact of medication and daily costs.
Methods: In a prospective, naturalistic, open and uncontrolled design BPD patients were enclosed in a 12-week DBT-DC. This DBT-program was certified by the German network of DBT. We collected data from the Symptom Checklist (SCL-90), the Beck Depression Inventory (BDI) and the Borderline Symptom List 95 (BSL-95) in the first and at the end of the 11th week. The concomitant medication and its changes were described.
Results: 31 cases were included (9 drop-outs: 29 %). The average age was 33.3 years (18 – 52, SD = 10.6). 21 females and one male completed the program. There was no relationship between changes of BDI, SCL-90 and BSL-95 scores (p < 0.001) and medication (and its alteration). The BDI scores improved by 50.8 % (p < 0.001), the SCL-90 by 42.9 % (p < 0.01) and the BSL-95 by 48.4 % (p < 0.001). The power was 0.99 (α = 0.05), the effect size was 1.41. In our setting the daily costs showed a reduction of about 6500 € per case compared to an inpatient DBT. Medications played no significant role for improvement.
Conclusions: For the first time a partial remission for BPD patients after 12 weeks has been shown to be achieved in a DBT-DC setting. DBT-DC reduces the primary costs of BPD compared to a specific inpatient therapy.
-
Literatur
- 1 Stiglmayr C. Spannung und Dissoziation bei der Borderline-Persönlichkeitsstörung. 10. Frankfurt/M., Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien: Verlag Peter Lang; 2003
- 2 Coid J, Yang M, Tyrer P et al. Prevalence and correlates of personality disorder in Great Britain. Br J Psychiatry 2006; 188: 423-431
- 3 Torgersen S, Lygren S, Oien PA et al. A twin study of personality disorders. Compr Psychiatry 2000; 41: 416-425
- 4 Zanarini MC, Frankenburg FR, Dubo ED et al. Axis I comorbidity of borderline personality disorder. Am J Psychiatry 1998; 155: 1733-1739
- 5 Dammann G. Für eine „Neue Sozialpsychiatre“: Aktuelle Brennpunkte und Entwicklungslinien der psychiatrischen Versorgung im Spannungsfeld von integrativen und gesundheitsökomischen Perspektiven. Fortschr Neurol Psychiatr 2007; 75: 593-606
- 6 Bohus M. Zur Versorgungssituation von Borderline-Patienten in Deutschland. Persönlichkeitsstör Theorie Ther 2007; 11: 149-153
- 7 Bohus M, Kröger C. Psychopathologie und Psychotherapie der Borderline-Persönlichkeitsstörung: Zum gegenwärtigen Stand der Forschung. Nervenarzt 2011; 82: 16-24
- 8 Lieb K, Vollm B, Rucker G et al. Pharmacotherapy for borderline personality disorder: Cochrane systematic review of randomised trials. Br J Psychiatry 2010; 196: 4-12
- 9 Sansone RA, Wiederman MW. The abuse of prescription medications: borderline personality patients in psychiatric versus non-psychiatric settings. Int J Psychiatry Med 2009; 39: 147-154
- 10 Jobst A, Horz S, Birkhofer A et al. Einstellung von Psychotherapeuten gegenüber der Behandlung von Patienten mit Borderline-Persönlichkeitsstörung. Psychother Psychosom Med Psychol 2010; 60: 126-131
- 11 Dachverband DBT. Behandlungsangebote in Deutschland, Österreich und in der Schweiz (2011). Im Internet: http://www.dachverband-dbt.de/index.php (Stand: 13.11.2012)
- 12 Kallert TW, Schutzwohl M, Matthes C. Aktuelle Struktur- und Leistungsmerkmale allgemeinpsychiatrischer Tageskliniken in der Bunderepublik Deutschland. Psychiat Prax 2003; 30: 72-82
- 13 Eikelmann B. Tagesklinische Behandlung in der Psychiatrie. Nervenarzt 2010; 81: 355-363
- 14 Krüger M, Grüner A, Sokolova-Igci K. Dialektisch-behaviorale Therapie in der Tagesklinik – Beschreibung und Evaluation. Verhaltensther psychosoz Prax 2009; 41: 317-324
- 15 Lynch TR, Trost WT, Salsman N et al. Dialectical behavior therapy for borderline personality disorder. Annu Rev Clin Psychol 2007; 3: 181-205
- 16 Franke G. SCL-90-R – Die Symptom-Checkliste von L. R. Derogatis. Göttingen: Beltz Test GmbH; 2002
- 17 Hautzinger M, Bailer M, Worall H. BDI Beck-Depressions-Inventar Testhandbuch. 2.. überarbeitete Auflage edn. Bern: Verlag Hans Huber; 1995
- 18 ZI-Mannheim BRU. Borderline Symptom Liste 95 (BSL-95). 2008. Im Internet: http://www.zi-mannheim.de/fileadmin/user_upload/downloads/forschung/PSM_downloads/BSL_95_deutsch_06_2008.pdf (Stand: 13.11.2012)
- 19 Kliem S, Kroger C, Kosfelder J. Dialectical behavior therapy for borderline personality disorder: a meta-analysis using mixed-effects modeling. J Consult Clin Psychol 2010; 78: 936-951
- 20 van Manen JG, Andrea H, van den Eijnden E et al. Relationship between patient characteristics and treatment allocation for patients with personality disorders. J Pers Disord 2011; 25: 656-667
- 21 Soyez V, De Leon G, Rosseel Y et al. Motivation and readiness for therapeutic community treatment: psychometric evaluation of the Dutch translation of the Circumstances, Motivation, Readiness, and Suitability scales. J Subst Abuse Treat 2006; 30: 297-308
- 22 Pasieczny N, Connor J. The effectiveness of dialectical behaviour therapy in routine public mental health settings: An Australian controlled trial. Behav Res Ther 2011; 49: 4-10