Klin Monbl Augenheilkd 2013; 230(6): 604-610
DOI: 10.1055/s-0032-1328407
Experimentelle Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Neue Möglichkeiten der digitalen Fotodokumentation im klinischen Alltag für Augenärzte

New Options for Digital Photo Documentation during Routine Examination for Ophthalmologists
A. Tietjen
1   Augenklinik, Pallas Klinik, Olten, Switzerland
,
B. V. Stanzel
2   Augenklinik, Universität Bonn
,
S. Saxena
1   Augenklinik, Pallas Klinik, Olten, Switzerland
,
A. Bezatis
2   Augenklinik, Universität Bonn
,
M. Müller
1   Augenklinik, Pallas Klinik, Olten, Switzerland
,
C. H. Meyer
1   Augenklinik, Pallas Klinik, Olten, Switzerland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 23 September 2012

akzeptiert 30 January 2013

Publication Date:
14 May 2013 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Viele Untersuchungsmethoden können heute nicht an der Untersuchungseinheit oder der Spaltlampe durchgeführt werden. In dieser Arbeit werden 3 neue Möglichkeiten zur digitalen Bilddokumentation an der Spaltlampe demonstriert und auf ihre Anwenderfreundlichkeit im klinischen Alltag hin untersucht.

Methoden: A) Zunächst wird eine digitale Fotodokumentation an einer konventionellen Spaltlampe über einen binokularen Strahlenteiler untersucht. Der eine Strahlengang des binokularen Strahlenteilers wird zur Bildaufnahme mit einer Digitalkamera verbunden, während der zweite Strahlengang in dem patentierten Prototypen zur Ausleuchtung des Sichtfeldes mit einem synchronisierten Blitzlicht verbunden ist. B) Mit einem Smartphone wurden Fundusaufnahmen über das Monokular eines Mikroskops erstellt. Makroskopische Details am äußeren Auge wurden außerdem mit einem Lupenaufsatz von einem handgehaltenen iPhone festgehalten. C) Mit einem sog. USB-Kameramikroskop wurden hochauflösende Bilder ohne großen technischen Aufwand direkt am Arbeitsplatz erstellt und über einen USB-Anschluss auf dem PC-Desktop archiviert.

Ergebnisse: Die Bilddokumentation an einer Spaltlampe war mit allen 3 Digitalkameras von einem geübten Ophthalmologen schnell und ohne große Einarbeitung möglich. Mit dem neuen Strahlenteiler konnte die Bildqualität am vorderen und hinteren Augenabschnitt an einer Standardspaltlampe deutlich gesteigert werden. Auch mit dem Smartphone können über seine Autofokusfunktion und Belichtungsautomatik hochauflösende Fundusbilder erstellt werden. Der handgehaltene Lupenaufsatz eignet sich zur Dokumentation mit einer 20-fachen Vergrößerung und wird bereits in der Dermatologie als Handyskop verwendet. Das USB-Mikroskop eignet sich zur Darstellung von makroskopischen Details mit einer 200-fachen Vergrößerung und Auflösung von 2 Mio. Pixel. Es ist allerdings an den PC-Desktop am Arbeitsplatz gebunden und hat bei den Aufnahmen nur eine geringe Tiefenschärfe, weshalb eine präzise Fokussierung erforderlich ist.

Schlussfolgerung: Die zunehmende Verbreitung an Smartphones und deutliche Verbesserung neuer Digitalkameras machen ihren Einsatz in der Medizin sinnvoll. Preiswerte Lösungsansätze und mobile Einsatzmöglichkeiten eröffnen neue Einsatzgebiete in der Dokumentation von ophthalmologischen Patienten.

Abstract

Background: Many clinical investigations cannot be carried out at the examination unit or a slit lamp. Here we present three new options to obtain digital pictures in a routine clinic at a slit lamp and evaluate how user friendly they are.

Methods: A) First, a digital photo documentation is examined at a conventional slit lamp by a modified binocular ray splitter. One ray of the binocular ray splitter is connected to a digital camera, while the second ray in this patented prototype is connected to the light sources of a synchronised flash light. B) A Smartphone generated fundus images via the monocular of a microscope. Macroscopic details up to 60× at the external eye were obtained by a magnifying gadget of the iPhone. C) With a USB microscope, high resolutions pictures were generated without large technical expense directly at the job and digitally were archived over an USB connection.

Results: A trained ophthalmologist demonstrated an excellent documentation at a slit lamp using all 3 digital camera systems. The new ray splitter allows enhanced the image quality at the anterior and posterior segments of the eye. Also the Smartphone obtained by its autofocus and automatic exposure control stunningly high resolution images at the fundus. An attached magnifying aperture glass enables documentation with a 20-fold magnification and is already used in dermatology as the “Handyskope”. The USB microscope may be used to record macroscopic details with a 200-fold magnification and resolution of 2 million pixels. It is connected to a PC desktop at the workstation and has only a limited depth resolution, requiring a precise focus.

Conclusion: The increasing distribution of the Smartphone and significant improvement of its digital camera make its use in medicine meaningful. Low-priced attempts and mobile applications open new implications in the evaluation of ophthalmological patients.

 
  • Literatur

  • 1 Vogt A. Lehrbuch und Atlas der Spaltlampenmikroskopie des lebenden Auges. Erster Teil. Berlin: Springer; 1930
  • 2 Kroll P, Meyer CH, Schulze S. Grundprinzipien der Ophthalmoskopie. In: Kroll P, Küchle M, Küchle HJ. Augenärztliche Untersuchungsmethoden. 3. Aufl. Stuttgart: Thieme; 2008: 243-261
  • 3 Eter N. Molecular imaging in the eye. Br J Ophthalmol 2010; 94: 1420-1426
  • 4 Mirshahi A, Lorenz K, Kramann C et al. Ophthalmologic diagnostic procedures and imaging of retinal vein occlusions. Ophthalmologe 2011; 108: 111-116
  • 5 Wegener A, Laser-Junga H. Photography of the anterior eye segment according to Scheimpflugʼs principle: options and limitations – a review. Clin Experiment Ophthalmol 2009; 37: 144-154
  • 6 Helb HM, Charbel Issa P, Fleckenstein M et al. Clinical evaluation of simultaneous confocal scanning laser ophthalmoscopy imaging combined with high-resolution, spectral-domain optical coherence tomography. Acta Ophthalmol 2010; 88: 842-849
  • 7 Fleckenstein M, Wolf-Schnurrbusch U, Wolf S et al. Imaging diagostics of geographic atrophy. Ophthalmologe 2010; 107: 1007-1015
  • 8 Kenyeres P. Stereophotographie des optischen Schnittes der Spaltlampe. Graefes Arch Klin Exp Ophthalmol 1964; 167: 446-451
  • 9 Müller M, Schulz-Wackerbarth C, Steven P et al. Slit-lamp-adapted Fourier-domain OCT for anterior and posterior segments: preliminary results and comparison to time-domain OCT. Curr Eye Res 2010; 35: 722-732
  • 10 Slczak H. Eine Spaltlampe zur Untersuchung. Eine Spaltlampe zur Untersuchung Liegender. Graefes Arch Klin Exp Ophthalmol 1973; 186: 283-286
  • 11 Gutner RK. Slit lamp photodocumentation. Am J Optom Physiol Opt 1979; 56: 559-562
  • 12 Chalam KV, Shah VA. Slitlamp biomicroscopy adapter for simultaneous photodocumentation during clinical assessment. J Cataract Refract Surg 2004; 30: 1808-1809
  • 13 Kenyeres P. Zur Umfeldbeleuchtung bei der Spaltlampenphotographie. Graefes Arch Klin Exp Ophthalmol 1972; 184: 262-266
  • 14 Meyer CH, Saxena S. Non-mydriatic imaging of a giant retinal tear with the Optos Optomap Panoramic 200MA. Clin Experiment Ophthalmol 2010; 38: 427
  • 15 Asmuth J, Madjarov B, Sajda P et al. Mosaicking and enhancement of slit lamp biomicroscopic fundus images. Br J Ophthalmol 2001; 85: 563-565
  • 16 Barsam A, Bhogal M, Morris S et al. Anterior segment slitlamp photography using the iPhone. J Cataract Refract Surg 2010; 36: 1240-1241
  • 17 Werner RP, Mader TH, Chamberlain DG et al. Adaptation of the iphone 4 to slit lamp telemedicine. Invest Ophthalmol Vis Sci 2011; 52: 1346
  • 18 Della Mea V. Camera phones: an emergency solution. J Telemed Telecare 2010; 2010: 16
  • 19 Lichtor JL. Camera phone as the medium. Anesthesiology 2010; 112: 196
  • 20 Teichman JC, Sher JH, Ahmed II. From iPhone to eyePhone: A technique for photodocumentation. Can J Ophthalmol 2011; 46: 284-286
  • 21 Nizvi SA. A low-cost, slit lamp-based video-photodocumentation system. Community Eye Health 2005; 18: 128-129
  • 22 Schlechtweg PM, Kuefner MA, Heberlein C et al. A useful tool for routine radiological examinations : the iPhone application „KM Helper“. Radiologe 2011; 51: 392-396
  • 23 Stang A, Schmidt-Pokrzywniak A, Lash TL et al. Mobile phone use and risk of uveal melanoma: results of the risk factors for uveal melanoma case-control study. J Natl Cancer Inst 2009; 101: 120-123
  • 24 Schreier G, Hayn D, Kastner P et al. A mobile-phone based teledermatology system to support self-management of patients suffering from psoriasis. Conf Proc IEEE Eng Med Biol Soc 2008; 2008: 5338-5341
  • 25 Zeiler SR, Kaplan PW. Our digital world: camera phones and the diagnosis of a seizure. Lancet 2009; 373: 2136
  • 26 Riis HL, Zimmermann SJ, Riis P. Isocentric rotational performance of the Elekta Precise Table studied using a USB-microscope. Phys Med Biol 2010; 55: 7597-7614
  • 27 Scheeline A. Teaching, learning, and using spectroscopy with commercial, off-the-shelf technology. Appl Spectrosc 2010; 64: 256A-268A
  • 28 Tseng D, Mudanyali O, Oztoprak C et al. Lensfree microscopy on a cellphone. Lab Chip 2010; 10: 1787-1792
  • 29 McLean R, Jury C, Bazeos A et al. Application of camera phones in telehaematology. J Telemed Telecare 2009; 15: 339-343
  • 30 Meyer CH. Smart ophthalmologists: Smartphones for nothing and the Apps for free?. Ophthalmologe 2012; 109: 6-7
  • 31 Chhablani J, Kaja S, Shah VA. Smartphones in ophthalmology. Indian J Ophthalmol 2012; 60: 127-131
  • 32 Stanzel BV, Meyer CH. Smartphones in ophthalmology: Relief or toys for physicians?. Ophthalmologe 2012; 109: 8-20
  • 33 Kumar S, Wang EH, Pokabla MJ et al. Teleophthalmology assessment of diabetic retinopathy fundus images: smartphone versus standard office computer workstation. Telemed J E Health 2012; 18: 158-162