Gesundheitswesen 2013; 75(06): e74-e94
DOI: 10.1055/s-0032-1327746
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Geschlechtsspezifische Analyse von Fehlzeiten am Arbeitsplatz und Erwerbsunfähigkeit aufgrund psychischer Erkrankungen – ein systematischer Literaturreview

Sickness Absence and Disability due to Psychiatric Disorders from a Gender Perspective – A Systematic Literature Review
S. Dietrich
1   Arbeitsgruppe Geschlechterforschung in der Medizin, Medizinische Fakultät der Universität Leipzig
,
K. Stengler
1   Arbeitsgruppe Geschlechterforschung in der Medizin, Medizinische Fakultät der Universität Leipzig
2   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Leipzig AöR
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 November 2012 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie:

Psychische Erkrankungen sind häufig und folgenschwer, mit kurz- und langfristigen Auswirkungen in Form von Fehlzeiten am Arbeitsplatz und Erwerbsunfähigkeit. Die Arbeit fasst geschlechtsspezifische Aspekte dieser kurz- und langfristigen Auswirkungen sowie relevante Implikationen für geschlechtersensible Präventionsstrategien am Arbeitsplatz zusammen.

Methodik:

Systematische Literaturrecherche aller Originalarbeiten zu Fehlzeiten und Erwerbsunfähigkeit in PubMed zwischen 2000 und 2011.

Ergebnisse:

Frauen hatten häufigere und längere Fehlzeiten aufgrund psychischer Erkrankungen, Männer hingegen ein erhöhtes Risiko der Erwerbsunfähigkeit. Arbeitsbezogene, sozioökonomische, biologisch/physiologische Merkmale aber auch Rollenbilder- und verhalten sind als mögliche Prädiktoren und Risikofaktoren für Unterschiede bei Fehlzeiten und Erwerbsunfähigkeit zwischen Frauen und Männern bedeutsam.

Schlussfolgerung:

Zukünftig sollten geschlechtsspezifische Aspekte bei der Prävention von Fehlzeiten und Erwerbsunfähigkeit aufgrund psychischer Erkrankungen am Arbeitsplatz stärkere Berücksichtigung finden.

Abstract

Objective

This work is aimed at providing a review of the literature on gender differences in the prevalence of mental disorders at the workplace.

Methods:

A systematic literature search of all original works on sickness absence and disability due to psychiatric disorders published in PubMed from 2000 through to 2011 was undertaken.

Results:

Female employees have more frequent and longer sickness absences due to psychiatric disorders. Male employees are at a high risk of disability due to psychiatric disorders.

Conclusion:

Gender-specific prevention strategies at the workplace should target the prevention of short and long-term consequences for female employees and the long-term impact of psychiatric disorders in male employees. However, there is still a lack of knowledge about implications for gender specific prevention strategies at the workplace.

 
  • Literatur

  • 1 Jacobi F, Wittchen H-U, Hölting C et al. Prevalence, co-morbidity and correlates of mental disorders in the general population: results from the German Health Interview and Examination Survey (GHS). Psychological Medicine 2004; 34: 1-15
  • 2 World Health Organization. World Health Report. Geneva 2002; 8
  • 3 Richter D. Psychische Störungen und Erwerbsminderungsberentungen. DRV-Schriften 2006; 55: 212-223
  • 4 Heyde K, Macco K. Krankheitsbedingte Fehlzeiten aufgrund psychischer Erkrankungen – Eine Analyse der AOK-Arbeitsunfähigkeitsdaten des Jahres 2008. In: Badura B, Schröder H, Klose J, Macco K. Hrsg Fehlzeiten-Report 2009. Arbeit und Psyche: Belastungen reduzieren – Wohlbefinden fördern. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag; 2010: 33
  • 5 Wittchen HU, Jacobi F, Rehm J et al. The size and burden of mental disorders and other disorders of the brain in Europe 2010. European Neuropsychopharmacology. 2011 21. 655-679
  • 6 Wido. Fehlzeiten-Report 2011. Mit dem Chef als Partner sind Mitarbeiter gesünder. Pressemitteilung des Wissenschaftlichen Instituts der AOK vom 16.08.2011. Onlinequelle: http://www.wido.de/uploads/media/pm_wido_2011-16-08_FZR2011_final.pdf
  • 7 Statistisches Bundesamt Hohe Kosten durch Demenz und Depressionen. Pressemitteilung Nr. 280 vom 11.08.2010. Onlinequelle: http://www.destatis.de/jetspeed/portal/cms/Sites/destatis/Internet/DE/Presse/pm/2010/08/PD10__280__23631,templateId=renderPrint.psml
  • 8 Jacobi F. Nehmen psychische Störungen zu?. Report Psychologie 2009; 34: 16-28
  • 9 BKK Bundesverband Hrsg Gesundheitsreport 2010. Gesundheit in einer älter werdenden Gesellschaft. Berlin: 2010: 28 Onlinequelle: http://www.bkk.de/fileadmin/user_upload/PDF/Arbeitgeber/gesundheitsreport/BKK_Gesundheitsreport_2010.pdf
  • 10 Richter D, Berger K, Reker T. Nehmen psychische Störungen zu? Eine systematische Literaturübersicht. Psychiatrische Praxis 2008; 35: 321-330
  • 11 Hausmann A, Rutz W, Meise U. Frauen suchen Hilfe – Männer sterben! Ist die Depression wirklich weiblich?. Neuropsychiatrie 2008; 22 (01) 43-48 , 45
  • 12 Möller-Leimkühler AM. Männer und Depression: geschlechtsspezifisches Hilfesuchverhalten. Fortschritte der Neurologie – Psychiatrie 2000; 68: 489-495
  • 13 Möller-Leimkühler AM. Psychische und Verhaltensstörungen. In: Bardehle D, Stiehler M. Hrsg Erster Deutscher Männergesundheitsbericht. W. Zuckschwerdt Verlag; München: 2010: 135-156
  • 14 Macco K. Fehlzeiten Report. Immer mehr Arbeitsausfälle durch psychische Erkrankungen. G+G Wissenschaft 2009; 4: 5
  • 15 Lang UE, Hellweg R. Prävalenz und Rolle psychiatrischer Erkrankungen bei Einschränkung der beruflichen Leistungsfähigkeit. Versicherungsmedizin 2006; 58 (04) 164-169
  • 16 Hensing G, Wahlström R. Chapter 7. Sickness absence and psychiatric disorders. Scandinavian Journal of Public Health 2004; 32 (63) 152-180
  • 17 Andersson L, Nyman CS, Spak F et al. High incidence of disability pension with a psychiatric diagnosis in western Sweden. A population-based study from 1980 to 1998. Work. 2006 26. 343-353
  • 18 Andersson L, Wiles N, Lewis G et al. Disability pension for psychiatric disorders: Regional differences in Norway 1988–2000. Nordic Journal of Psychiatry 2006; 60: 255-262
  • 19 Barbosa-Branco A, Souza WR, Steenstra IA. Incidence of work and non-work related disability claims in Brazil. American Journal of Industrial Medicine. 2011 DOI: 10.1002/ajim.20974
  • 20 Bratberg E, Gjesdal S, Maeland JG. Sickness absence with psychiatric diagnoses: individual and contextual predictors of permanent disability. Health Place 2009; 15 (01) 308-314
  • 21 Brown J, Hanlon P, Turok I et al. Mental health as a reason for claiming incapacity benefit – a comparison of national and local trends. Journal of Public Health 2008; 31 (01) 74-80
  • 22 Bültmann U, Rugulies R, Lund T et al. Depressive symptoms and the risk of long-term sickness absence. A prospective study among 4747 employees in Denmark. Social Psychiatry Psychiatric Epidemiology 2006; 41: 875-880
  • 23 Claussen B, Dalgard OS. Disability pensioning: The gender divide can be explained by occupation, income, mental distress and health. Scandinavian Journal of Public Health 2009; 37: 590-597
  • 24 Clouth J. Kosten der Frühverrentung am Beispiel der Schizophrenie. Psychiatrische Praxis 2004; 31 (02) S238-S245
  • 25 De Rijk A, Janssen N, Alexanderson K et al. Gender differences in return to work patterns among sickness absentees and their associations with health: a prospective cohort study in The Netherlands. International Journal of Rehabilitation Research 2008; 31: 327-336
  • 26 Duijts SFA, Kant IJ, Landeweerd JA et al. Prediction of sickness absence: development of a screening instrument. Occupational and Environmental Medicine 2006; 63: 564-569
  • 27 Eriksson HG, von Celsing AS, Wahlström R et al. Sickness absence and self-reported health a population-based study of 43 600 individuals in central Sweden. BMC Public Health 2008; 8: 426-432
  • 28 Evans O, Steptoe A. The contribution of gender-role orientation, work factors and home stressors to psychological well-being and sickness absence in male- and female-dominated occupational groups. Social Science & Medicine 2002; 54: 481-492
  • 29 Gjesdal S, Haug K, Ringdal P et al. Sickness absence with musculoskeletal or mental diagnoses, transition into disability pension and all-cause mortality: A 9-year prospective cohort study. Scandinavian Journal of Public Health 2009; 37: 387-394
  • 30 Gjesdal S, Ringdal PR, Haug K et al. Long-term sickness absence and disability pension with psychiatric diagnoses: A population-based cohort study. Nordic Journal of Psychiatry 2008; 62: 294-301
  • 31 Gjesdal S, Ringdal PR, Haug J et al. Predictors of disability pension in long-term sickness absence. Results from a population-based and prospective study in Norway 1994-1999. European Journal of Public Health 2004; 14 (04) 398-405
  • 32 Godin I, Kornitzer M, Clumeck N et al. Gender specificity in the prediction of clinically diagnosed depression. Social Psychiatry Psychiatric Epidemiology 2009; 44: 592-600
  • 33 Hensing G, Andersson L, Brage S. Increase in sickness absence with psychiatric diagnosis in Norway: a general population-based epidemiologic study of age, gender and regional distribution. BMC Medicine 2006; 22: 4-9
  • 34 Hensing G, Brage S, Nygard JF et al. Sickness absence with psychiatric disorders – an increased risk for marginalisation among men?. Social Psychiatry Psychiatric Epidemiology 2000; 35: 335-340
  • 35 Karlsson NE, Carstensen JM, Gjesdal S et al. Risk factors for disability pension in a population-based cohort of men and women on long-term sick leave in Sweden. European Journal of Public Health 2008; 18 (03) 224-231
  • 36 Karpansalo M, Kauhanen J, Lakka TA et al. Depression and early retirement: prospective population based study in middle aged men. Journal of Epidemiology and Community Mental Health 2005; 59: 70-74
  • 37 Karpansalo M, Manninen P, Kauhanen J et al. Perceived health as a predictor of early retirement. Scandinavian Journal of Work and Environmental Health 2004; 30 (04) 287-292
  • 38 Kivimäki M, Ferrie JA, Hagberg J et al. Diagnosis-specific sick leave as a risk marker for disability pension in a Swedish population. Journal of Epidemiology and Community Health 2007; 61: 915-920
  • 39 Koopmans PC, Bültmann U, Roelen CAM et al. Recurrence of sickness absence due to common mental disorders. International Archives of Occupational and Environmental Health 2011; 84: 193-201
  • 40 Koopmans PC, Roelen CA, Bültmann U et al. Gender and age differences in the recurrence of sickness absence due to common mental disorders: a longitudinal study. BMC Public Health 2010; 10: 426
  • 41 Laaksonen M, Mastekaasa A, Martikainen P et al. Gender differences in sickness absence – the contribution of occupation and workplace. Scandinavian Journal of Work Environment and Health 2010; 36 (05) 394-403
  • 42 Laaksonen M, Martikainen P, Rahkonen O et al. Explanations for gender differences in sickness absence: Evidence from middle-aged municipal employees from Finland. Journal of Occupational Rehabilitation 2008; 65 (05) 325-330
  • 43 Laitinen-Krispijn S, Bijl RV. Mental disorders and employee sickness absence: the NEMESIS study. Social Psychiatry Psychiatric Epidemiology 2000; 35: 71-77
  • 44 Melchior M, Ferrie JE, Alexanderson K et al. Does sickness absence due to psychiatric disorder predict cause-specific mortality? A 16-year follow-up of the GAZEL occupational cohort study. American Journal of Epidemiology 2010; 172 (06) 700-707
  • 45 Melchior M, Berkman LF, Niedhammer I et al. The mental health effects of multiple work and family demands. A prospective study of psychiatric sickness absence in the French GAZEL study. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology 2007; 42: 573-582
  • 46 Moncrieff J, Pomerleau J. Trends in sickness benefits in Great Britain and the contribution of mental disorders. Journal of Public Health Medicine 2000; 22 (01) 59-67
  • 47 Nystuen P, Hagen KB, Herrin J. Mental health problems as a cause of long-term sick leave in the Norwegian workforce. Scandinavian Journal of Public Health 2001; 29: 175-182
  • 48 Olesen SC, Butterworth P, Rodgers B. Is poor mental health a risk factor for retirement? Findings from a longitudinal population survey. Social Psychiatry Psychiatric Epidemiology. 2011 DOI: 10.1007/s00127-011-0375-7
  • 49 Overland S, Glozier N, Sivertsen B et al. A comparison of insomnia and depression as predictors of disability pension: the HUNT study. SLEEP 2008; 31 (06) 875-880
  • 50 Roelen CAM, Koopman PC, Hoedeman R et al. Trends in the incidence of sickness absence due to common mental disorders between 2001 and 2007 in the Netherlands. European Journal of Public Health 2009; 19 (06) 625-630
  • 51 Rohm S, Richter D. Erwerbsminderungsrente aufgrund einer psychischen Störung: Welche Rolle spielt das Geschlecht der Versicherten?. DRV-Schriften 2006; 55: 257-269
  • 52 Sandanger I, Nygard JF, Brage S et al. Relation between health problems and sickness absence: Gender and age differences. Scandinavian Journal of Public Health 2000; 28: 244-252
  • 53 Smeby L, Bruusgaard D, Claussen B. Sickness absence: Could gender divide be explained by occupation, income, mental distress and health?. Scandinavian Journal of Public Health 2009; 37: 674-681
  • 54 Sogaard HJ, Bech P. Psychiatric disorders in long-term sickness absence – a population-based cross-sectional study. Scandinavian Journal of Public Health 2009; 37: 682-689
  • 55 Sperling W. Frühberentung aufgrund psychiatrischer Erkrankungen. Eine Analyse von 94 Berufsunfähigkeitsgutachten. Fortschritte Neurologie-Psychiatrie 2010; 78: 213-218
  • 56 Thorlacius S, Steffánsson SG, Ólafsson S et al. Increased incidence of disability due to mental and behavioural disorders in Iceland 1990–2007. Journal of Mental Health 2010; 19 (02) 176-183
  • 57 Vaez M, Rylander G, Nygren A et al. Sickness absence and disability pension in a cohort of employees initially on long-term sick leave due to psychiatric disorders in Sweden. Social Psychiatry Psychiatric Epidemiology 2007; 42: 381-388
  • 58 Virtanen M, Kivimäki M, Elovainio M et al. Contingent employment, health and sickness absence. Scandinavian Journal of Work and Environmental Health 2001; 27 (06) 365-372
  • 59 Weber A, Lederer P. Morbidität und vorzeitige Dienstunfähigkeit von Lehrkräften an beruflichen Schulen. Versicherungsmedizin 2006; 58 (01) 22-28
  • 60 Wedegärtner F, Arnhold-Kerri S, Sittaro NA et al. Invalidität und Tod bei Erwerbsfähigen mit Depressionen. Psychiatrische Praxis 2011; 38 (03) 135-141
  • 61 Wedegärtner F, Sittaro NA, Emrich HM et al. Invalidisierung durch affektive Erkrankungen – Lehren aus den Daten der Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Psychiatrische Praxis 2007; 34 (S3) S252-S255
  • 62 Wynne-Jones G, Mallen CD, Mottram S et al. Identification of UK sickness certification rates, standardised for age and sex. British Journal of General Practice 2009; 59: 510-516
  • 63 Hausmann A, Rutz W, Benke U. Frauen suchen Hilfe – Männer sterben! Ist die Depression wirklich weiblich?. Neuropsychiatrie 22: 43-48
  • 64 Klose M, Jacobi F. Can gender differences in the prevalence of mental disorders be explained by sociodemographic factors?. Archives of Women’s Mental Health 2004; 7: 133-148
  • 65 Riecher-Rössler A. Prospects for the classification of mental disorders in women. European Psychiatry 25: 189-196
  • 66 Möller-Leimkühler AM. Geschlecht und psychische Störungen. Public Health Forum 2011; 19: 5.e1-5.e3
  • 67 Möller-Leimkühler AM. Psychische und Verhaltensstörungen. In: Bardehle D, Stiehler M. Hrsg Erster Deutscher Männergesundheitsbericht (135–156). München: Zuckerschwert; 2010