Der Nuklearmediziner 2012; 35(04): 202-208
DOI: 10.1055/s-0032-1327721
Strahlenexposition bei Hybridbildgebung
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Anwendung und Durchführung der Hybridverfahren PET/CT, PET/MRT und SPECT/CT bei Kindern unter Berücksichtigung von Nutzen und Strahlenexposition

Application of Hybrid Imaging PET/CT, PET/MRT and SPECT/CT in Children with Consideration of Benefit and Radiation Exposure
C. Franzius
1   Zentrum für morphologische und molekulare Diagnostik (ZEMODI), MR und MR/PET, Bremen
2   Zentrum für Nuklearmedizin und PET/CT, Bremen
3   Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin, Universitätsklinikum Münster, Münster
,
K.-U. Juergens
1   Zentrum für morphologische und molekulare Diagnostik (ZEMODI), MR und MR/PET, Bremen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 December 2012 (online)

Zusammenfassung

Auch im Kindesalter ist die Durchführung der PET an Hybridgeräten heute Standard. Für die PET/CT im Kindesalter gibt es schon länger Anweisungen zur optimierten Durchführung. Die Indikationen für die SPECT/CT im Kindesalter sind noch nicht klar formuliert. Dennoch kann auch hier die Hybridbildgebung durch die exakte anatomische Zuordnung und die gleichzeitige Erfassung der funktionellen und strukturellen Charakteristik eines Krankheitsprozesses einen erheblichen diagnostischen Zugewinn bringen. Neben der Anpassung der Aktivität des Radiopharmakons an die Körpermasse des Kindes ist es zwingend erforderlich, auch die CT-Parameter bei der PET/CT und SPECT/CT an das Kind anzupassen. Für die meisten Fragestellungen sind (Ultra-)Niedrigdosis-CT-Protokolle bei der CT-Komponente ausreichend. Die PET/MRT bietet den Vorteil einer hochauflösenden morphologischen Bildgebung in Fusion mit der PET ohne zusätzliche Strahlenexposition durch die morphologische Komponente. Wo immer verfügbar (derzeit nur an wenigen Orten), sollte die PET im Kindesalter an einem Hybridgerät mit MRT aufgenommen werden.

Abstract

It is already standard to perform PET in children using a hybrid system. There are already guidelines how to perform PET/CT in pediatric patients. The indications for SPECT/CT in children are not yet exactly defined. However, SPECT/CT can give clinically relevant additional information by exact anatomical correlation und combined functional and structural characterization of a disease. For hybrid imaging using CT in PET/CT and SPECT/CT in pediatric patient, it is mandatory to adopt the level of applied activity as well as CT scan parameters to size and body weight of each individual. (Ultra) low-dose CT protocols are preferable whenever possible und usually sufficient. Recently introduced PET/MRI enables state-of-the-art PET together with high soft-tissue contrast with excellent anatomical resolution without additional radiation exposure. Therefore, PET should be performed in children using a PET/MRI system wherever there is access to such a hybrid system (at the moment only in few places).

 
  • Literatur

  • 1 Amthauer H, Kluge R, Pfluger T et al. Empfehlungen zu Durchführung der Knochenszintigraphie bei Kindern. . noch nicht publiziert 2012
  • 2 Bar-Sever Z, Steinmetz A, Ash S et al. The role of MIBG SPECT/CT in children with neuroblastoma. JNM 2008; 49 (Suppl. 01) 84P
  • 3 Brenner DJ, Elliston CD, Hall EJ et al. Estimated risks of radiation-induced fatal cancer from pediatric CT. Am J Roentgenol 2001; 176: 286-296
  • 4 Brisse H, McCarville M, Granata C et al. Giudelines for imaging and staging of neuroblastic tumors: consensus report from the International Neuroblastoma Risk Group Project. Radiology 2011; 261: 243-257
  • 5 Bundesamt für Strahlenschutz. Bekanntmachung der diagnostischen Referenzwerte für radiologische und nuklearmedizinische Untersuchungen. BAnz, Nr. 143 vom 05.08.2003
  • 6 Chawla S, Federman N, Zhand D et al. Estimated cumulative radiation dose from PET/CT in children with malignencies: a 5-year-retrospective review. Pediatr Radiol 2010; 40: 681-686
  • 7 Drzezga A, Souvatzoglou M, Eiber M et al. First clinical experience with integrated whole-body PET/MR: Comparison to PET/CT in patients with oncologic diagnoses. JNM 2012; 53: 845-855
  • 8 Fahey F. Dosimetry of pediatric PET/CT. J Nucl Med 2009; 50: 1483-1491
  • 9 Fahey F, Palmer M, Strauss K. a. e. Dosimetry and adequacy of CT-based attenuation correction for pediatric PET: phantom study. Radiology 2007; 243: 96-104
  • 10 Franzius C, Daldrup-Link HE, Sciuk J et al. FDG-PET for detection of pulmonary metastases from malignant primary bone tumors: comparison with spiral CT. Ann Oncol 2001; 12: 479-486
  • 11 Franzius C, Hartmann L, Juergens K et al. Analyse der PET-CT-Akquisitionsprotokolle pädiatrischer Patienten: Bildqualität, Kontrastierung, Strahlenexposistion. Nuklearmedizin 2008; 47: A79
  • 12 Franzius C, Juergens K, Schober O. Is PET/CT necessary in paediatric oncology? For. Eur J Nucl Med Mol Imaging 2006; 33: 960-965
  • 13 Franzius C, Juergens KU, Vormoor J. PET/CT with diagnostic CT in the evaluation of childhood sarcoma. Am J Roentgenol 2006; 186: 581
  • 14 Franzius C, Juergens K. PET/CT in paediatric oncology: indications and pitfalls. Pediatr Radiol 2009; 39 (Suppl. 03) 446-449
  • 15 Franzius C, Stauss J, Pfluger T et al. Durchführung der Ganzkörper F-18-FDG-PET und -PET/CT bei Kindern mit onkologischen Erkrankungen. Nuklearmedizin 2010; 49: 225-233
  • 16 Gelfand M. Dosimetry of FDG PET/CT and other molecular imaging applications in pediatric patients. Pediatr Radiol 2009; 39: S46-S56
  • 17 Gelfand M, Lemen L. PET/CT and SPECT/CT dosimetry in children: the challenge to the pediatric imager. Semin Nucl Med 2007; 37: 291-298
  • 18 Gelfand M, O’Hara S, Curtwright L et al. Pre-medication to block F-18-FDG uptake in brown adipose tissue of pediatric and adolescent patients. Pediatr Radiol 2005; 35: 984-990
  • 19 Gelfand M, Sharp S. SPECT/CT imaging in bone in pediatric patients. JNM 2009; 50 (Suppl. 01) 257
  • 20 Gerth H, Juergens K, Dirksen U et al. Significant benefit of multimodal imaging: PET/CT compared with PET alone in staging and follow-up of patients with Ewing sarcoma. J Nucl Med 2007; 48: 1932-1939
  • 21 Hahn K, Fischer S. Strahlenexposition und Strahlenschutz bei nuklearmedizinischen Untersuchungen in der Pädiatrie. Der Nuklearmediziner 2002; 2002: 90-100
  • 22 Hahn K, Pfluger T. Is PET/CT necessary in paediatric oncology? Against. Eur J Nucl Med Mol Imaging 2006; 33: 966-968
  • 23 ICRP . Publication 80: Radiation dose to patients from radiopharmaceuticals. Vol. 28. 3. Oxford: Pergamon Press; 1998
  • 24 Juergens K, Weckesser M, Stegger L et al. Tumor staging using whole-body high-resolution 16-channel PET-CT: Does additional low-dose chest CT in inspiration improve the detection of solitary pulmonary nodules?. Eur Radiol 2006; 16: 1131-1137
  • 25 Kaste S. F-18-PET-CT in extracranial paediatric oncology: when and for whom is it useful. Pediatr Radiol 2008; 38: S459-S466
  • 26 Kotzerke J, Oehme L, Lindner O et al. Positron emission tomography 2008, Results of the query and current suatus. Nuklearmedizin 2010; 49: 58-64
  • 27 la Fougère C, Pfluger T, Schneider V et al. Restaging von Lymphom-Patienten mit PET/CT – Vergleich von Niedrigdosis-CT (20 mAs) mit kontrastmittelverstärkter diagnostischer CT. Nuklearmedizin 2009; 47: 37-42
  • 28 Lassmann M, Biassoni L, Monsieurs M et al. The new EANM paediatric dosage card. Additional notes with respect to F-18. Eur J Nucl Med Mol Imaging 2008; 35: 1748
  • 29 Pfluger T, Melzer H, Schneider V et al. PET/CT in malignant melanoma:constrast enhanced CT versus plain low-dose CT. EJNMMI 2011; 38: 822-831
  • 30 Pfluger T, Schmied C, Porn U et al. Integrated imaging using MRI and I-123-metaiodobenzylguanidine scintigraphy to improve sensitivity and specificity in the diagnosis of pediatric neuroblastoma. Am J Roentgenol 2003; 181: 1115-1124
  • 31 Pfluger T, Melzer HI, Mueller WP et al. Diagnostic value of combined (18)F-FDG PET/MRI for staging and restaging in paediatric oncology. Eur J Nucl Med Mol Imaging 2012; 39: 1745-1755
  • 32 Piwowarska-Bilska H, Hahn L, Birkenfeld B et al. Optimizazion of low-dose CT protocol in pediatric nuclear medicine imaging. JNM Technol 2010; 38: 181-185
  • 33 Schmidt M, Hero B, Pfluger T et al. Empfehlungen zur Durchführung der mIBG-Szintigraphie bei Kindern. noch nicht publiziert 2012
  • 34 Schneider P, Düren C, Reiners C. SPECT-CT imaging fusion could enhance Meckel scan. World J Pediatr 2010; 6: 281
  • 35 Schwenzer N, Schmiedt H, Claussen C. Whole-body MR/PET: applications in abdominal imaging. Abdom Imaging 2012; 37: 20-28
  • 36 Schwenzer N, Schraml C, Müller M et al. Pulmonary lesion assessment: Comparison of whole-body hybrid MR/PET and PET/CT imaging – pilot study. Radiology 2012; 264: 551-558
  • 37 Schwenzer N, Stegger L, Bisdas S et al. Simultaneous PET/MR imaging in a human brain PET/MR system in 50 patients – Current state of imaging quality. Eur J Radiol 2012; 37: 20-28
  • 38 Sharp S, Gelfand M. Utility of SPECT/CT in neuroblastoma. JNM 2009; 50 (Suppl. 01) 200
  • 39 Sharp S, Gelfand M, Anton C et al. Bone SPECT/CT compared to bone SPECT and conventional radiographs in pediatric spondylolysis evaluation. JNM 2012; 53 (Suppl. 01) 262
  • 40 Stabin M, Gelfand M. Dosimetry of pediatric nuclear medicine procedures. Q J Nucl Med 1998; 42: 93-112
  • 41 Yong T, Yuan Z, Jun Z et al. Sensitivity of PET/MR imaging in liver metastases from colorectal carcinoma. Hell J Nucl Med 2011; 14: 264-268