Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0031-1300462
Therapeutic and Operational Profiles of Metrifonate and Praziquantel in Schistosoma haematobium Infection
Publication History
Publication Date:
28 December 2011 (online)
Summary
A systematic analysis of the existing literature has been undertaken to compare the therapeutic and operational profiles of metrifonate (CAS 52-68-6), and praziquantel (CAS 55-268-74-1), two anti-schistosomal compounds. The criteria evaluated were therapeutic efficacy against Schistosoma haematobium and other helminths, impact on pathology commonly associated with S. haematobium infection, frequency, type and duration of adverse reactions, health risk associated with inadvertent overdosage, applicability and practicality of treatment in various medical settings, tolerance and resistance, pharmacological properties, toxicity and economic aspects.
It is concluded that both medical and operational criteria indicate that praziquantel is superior to metrifonate for the treatment of schistosomiasis caused by S. haematobium. Since, compared to praziquantel, metrifonate has a number of disadvantages, future antischistosomal chemotherapy can do without this drug.
Zusammenfassung
Therapeutisches und operationales Profil von Metrifonat und Praziquantel bei Infektion mit Schistosoma haematobium
Um die therapeutische Wirksamkeit und die operationalen Profile von Metrifonat (CAS 52-68-6) und Praziquantel (CAS 55268-74-1), zweier Wirkstoffe, die gegen Schistosomen eingesetzt werden, zu vergleichen, wurde die existierende Literatur systematisch analysiert. Die Medikamente wurden nach folgenden Kriterien beurteilt: therapeutische Effizienz gegen Schistosoma haematobium und andere Helminthen, Reversibilität von mit S. haematobium assoziierter Pathologie nach der Chemotherapie, Häufigkeit, Typ und Dauer von Nebenwirkungen, Gesundheitsrisiken bei unbeabsichtigter Überdosierung, Anwendbarkeit des Medikaments unter unterschiedlichen medizinischen und sozialen Verhältnissen, Toxizität und wirtschaftliche Aspekte.
Es ergibt sich die Schlußfolgerung, dass sowohl unter biomedizinischen wie unter operationellen Gesichtspunkten Praziquantel das Mittel der Wahl zur Behandlung einer durch S. haematobium verursachten Bilharziose ist. Im Vergleich zu Praziquantel hat Metrifonat eine Reihe von Nachteilen. Es scheint deshalb die Aussage gerechtfertigt, dass in der Zukunft auf Metrifonat als Bilharziosemittel verzichtet werden kann.