Arzneimittelforschung 2000; 50(10): 910-914
DOI: 10.1055/s-0031-1300314
Sex Hormones and Inhibitors
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Bioequivalence of a Newly Developed 17β-Estradiol Tablet versus an Identical Reference Formulation

Lee G Gisclon
a   The R. W. Johnson Pharmaceutical Research Institute, Spring House, PA, USA
*   Present address: see address for correspondence
,
Angela J Bowen
a   The R. W. Johnson Pharmaceutical Research Institute, Spring House, PA, USA
b   The Middleton Foundation, Inc., Olympia, WA, USA
,
Terry E O’Reilly
a   The R. W. Johnson Pharmaceutical Research Institute, Spring House, PA, USA
b   The Middleton Foundation, Inc., Olympia, WA, USA
,
Dorothy Lakewold
a   The R. W. Johnson Pharmaceutical Research Institute, Spring House, PA, USA
b   The Middleton Foundation, Inc., Olympia, WA, USA
,
Christopher R Curtin
a   The R. W. Johnson Pharmaceutical Research Institute, Spring House, PA, USA
,
Kathy L Larson
a   The R. W. Johnson Pharmaceutical Research Institute, Spring House, PA, USA
,
Sally A Palmer
a   The R. W. Johnson Pharmaceutical Research Institute, Spring House, PA, USA
,
Jaya Natarajan
a   The R. W. Johnson Pharmaceutical Research Institute, Spring House, PA, USA
,
Frankie A Wong
a   The R. W. Johnson Pharmaceutical Research Institute, Spring House, PA, USA
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
27 December 2011 (online)

Summary

Two open-label, randomized studies determined the bioequivalence of a test preparation (Prefest™) of micronized 17β-estradiol (E2, CAS 50-28-2) tablets as compared with a reference preparation of micronized E2 tablets in healthy postmenopausal women. In Study 1, 36 fasting subjects received 4 test preparation 0.5-mg E2 tablets in one period and 4 reference preparation 0.5-mg E2 tablets in the other period. In Study 2, 36 fasting subjects received 1 test preparation 2-mg E2 tablet in one period and 1 reference preparation 2-mg E2 tablet in the other period. Blood samples were collected before and after dosing to determine serum concentrations of E2, estrone, and estrone sulfate. The 90% confidence intervals for the ratios of mean Cmax and AUC values (test preparation/reference preparation) for all three analytes were within the prescribed 80%-125% range of bioequivalence. In conclusion, the test preparation 0.5-mg and 2-mg micronized E2 tablets are bioequivalent to the respective strength reference preparation micronized E2 tablets.

Zusammenfassung

Bioäquivalenz einer neu entwickelten 17β-Estradiol-Tablette im Vergleich zu einer identischen Referenzformulierung

In zwei offenen, randomisierten Studien wurde die Bioäquivalenz eines Testpräparates (Prefest™) in Form mikronisierter 17β-Estradiol-(E2, (CAS 50-28-2)-Tabletten im Vergleich zu einem aus mikronisierten E2-Tabletten bestehenden Referenzpräparat bei gesunden, postmenopausalen Frauen ermittelt. 36 fastende Probandinnen in Studie 1 erhielten vier 0,5 mg E2-Tabletten des Testpräparates in einem Zyklus und vier 0,5 mg E2-Tabletten des Referenzpräparates im anderen Zyklus. In Studie 2 erhielten 36 fastende Probandinnen eine 2 mg E2-Tablette des Testpräparates in einem Zyklus und eine 2 mg E2-Tablette des Referenzpräparates im anderen Zyklus. Vor und nach der Verabreichung wurden Blutproben entnommen, um die Serumkonzentrationen von E2, Estron und Estronsulfat zu bestimmen. Die 90%-Konfidenzintervalle für das Verhältnis der mittleren Cmax- und AUC-Werte (Testpräparat/Referenzpräparat) lagen für alle drei analysierten Substanzen innerhalb des vorgeschriebenen Bioäquivalenzbereichs von 80%-125%. Daraus ergibt sich, daß die mikronisierten E2-Tabletten des Testpräparates von 0,5 mg und 2 mg im Vergleich zu der entsprechenden Stärke der mikronisierten E2-Tabletten des Referenzpräparates bioäquivalent sind.