Arzneimittelforschung 2000; 50(7): 591-596
DOI: 10.1055/s-0031-1300256
CNS-active Drugs · Hypnotics · Psychotropics · Sedatives
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Study on the Interaction of the Dopamine Agonist α-Dihydroergocryptine with the Pharmacokinetics of Digoxin

Angelika Retzow
a   Desitin Arzneimittel GmbH, Hamburg, Germany
,
Michael Althaus
a   Desitin Arzneimittel GmbH, Hamburg, Germany
,
Christian de Mey
b   Applied Clinical Pharmacology Services, Mainz-Kastel, Germany
,
Dago Mazur
c   Phoenix International Life Sciences Hamburg GmbH, Hamburg, Germany
,
Bernhard Vens-Cappell
c   Phoenix International Life Sciences Hamburg GmbH, Hamburg, Germany
› Author Affiliations
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Publication History

Publication Date:
27 December 2011 (online)

Summary

Aim: The study was carried out to explore the potential for pharmacokinetic interaction of a single oral dose of α-dihydroergocryptine (CAS 14271-05-7, DHEC, Almirid®) with digoxin. Methods: The serum pharmacokinetics of digoxin were analysed after the administration of single oral doses of 0.5 mg digoxin administered either alone or concomitantly with 20 mg DHEC according to a randomised, non-blinded, two-period cross-over design, with study periods 2 weeks apart. Twelve healthy male subjects, 23 to 39 years of age were enrolled and were investigated in accordance with the protocol. Venous blood was sampled up to 48 h after dosing. Concentrations of digoxin in serum were determined by a competitive radioimmunoassay.

Results: The mean Cmax were 1.97 ± 0.87 (after a median tmax of 1 h) and 2.05 ± 0.95 ng/ml (after a median tmax of 0.83 h) after the administration of digoxin with (test) and without (reference) concomitant DHEC, respectively; the corresponding estimated treatment ratio for test: reference was 0.939, 95% CI: 0.781 to 1.129. The mean AUC(0-48) were 13.6 ± 5.0 ng · h/ ml and 13.3 ± 4.7 ng · h/ml for the test and reference treatment, respectively; the corresponding estimated treatment ratio for test: reference was 1.011, 95% CI: 0.866 to 1.142. In addition, no clinically significant changes were observed by ECG monitoring. The tolerability of digoxin alone was good, significantly more adverse events occurred when co-administered with DHEC; these corresponded with the known adverse reaction profile and were of moderte intensity. No premature study termination was thus necessary.

Conclusion: The present study did not demonstrate clinically relevant interaction of a single dose of DHEC on the pharmacokinetics of digoxin. On the basis of these observations there is no indication for an a priori adjustment of the dose of digoxin when concomitant treatment with DHEC is initiated.

Zusammenfassung

Studie zur Interaktion des Dopamin-Agonisten α-Dihydroergocryptin mit der Pharmakokinetik von Digoxin

Zielsetzung: Die Studie untersuchte eine mögliche pharmakokinetische Interaktion einer Einmalgabe von α-Dihydroergocryptin (CAS 14271-05-7, DHEC, Almirid®) mit Digoxin. Methodik: Die Pharmakokinetik von Digoxin im Serum wurde nach Verabreichung einer Einzeldosis von 0,5 mg Digoxin und nach Gabe von 0,5 mg Digoxin zusammen mit 20 mg DHEC untersucht. Die Studie wurde im randomisierten, nicht-blinden, 2-Perioden Cross-over Design mit einer Auswaschphase von 2 Wochen durchgeführt. 12 gesunde männliche Probanden im Alter von 23 bis 39 Jahren wurden aufgenommen und entsprechend der Vorgaben des Prüfplans behandelt. Venöse Blutproben wurden bis zu 48 h nach Einnahme abgenommen. Die Konzentrationen von Digoxin im Serum wurden mittels eines kompetitiven Radioimmunoassays bestimmt.

Ergebnisse: Die mittleren Cmax Werte betrugen 1,97 ±0,87 (bei tmax (Median) von 1h ) und 2,05 ± 0,95 ng/ml (bei tmax (Median) von 0,83 h) für die kombinierte Gabe von Digoxin und DHEC (Test) bzw. für Digoxin alleine (Referenz). Das geschätzte Verhältnis von Cmax für Test: Referenz betrug 0,939 (95% CI: 0,781 bis 1,129). Die mittleren Werte für AUC(0-48) waren 13,6 ± 5,0 ng · h/ml und 13,3 ± 4,7 ng · h/ml für Test bzw. Referenz. Das geschätzte Verhältnis von AUC(0-48) für Test: Referenz betrug 1,011 (95% CI: 0,866 bis 1,142). Es wurden keine klinisch signifikanten Veränderungen im EKG festgestellt. Die Verträglichkeit von Digoxin alleine war gut, die in Kombination mit DHEC signifikant häufiger aufgetretenen unerwünschten Ereignisse entsprachen dem bekannten Nebenwirkungsprofil und waren in ihrer Ausprägung moderat, so daß ein Studienabbruch in keinem Fall erforderlich war. Schlußfolgerung: Die Studie zeigte keine klinisch relevante Interaktion einer Einmalgabe von DHEC auf die Pharmakokinetik von Digoxin. Auf Basis dieser Ergebnisse ist eine a priori Anpassung der Digoxin Dosis nicht erforderlich, wenn eine zusätzliche Therapie mit DHEC begonnen wird.