Arzneimittelforschung 2000; 50(3): 248-253
DOI: 10.1055/s-0031-1300194
Antihypertensives
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Characterization of the Renal Action of Pranidipine in the Rat

Takahiko Nagahama
Department of Internal Medicine, School of Medicine, Keio University, Tokyo, Japan
,
Koichi Hayashi
Department of Internal Medicine, School of Medicine, Keio University, Tokyo, Japan
,
Keiji Fujiwara
Department of Internal Medicine, School of Medicine, Keio University, Tokyo, Japan
,
Yuri Ozawa
Department of Internal Medicine, School of Medicine, Keio University, Tokyo, Japan
,
Takao Saruta
Department of Internal Medicine, School of Medicine, Keio University, Tokyo, Japan
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
27. Dezember 2011 (online)

Summary

Although calcium antagonists elicit predominant dilation of afferent arterioles that might be associated with glomerular hypertension, there have been reported diverse observations demonstrating the effect of calcium antagonists on the progression of renal injury. The present study examined the effect of pranidipine (CAS 99522-79-9) on the renal microvascular tone in the isolated perfused hydronephrotic rat kidney, and the progression of renal insufficiency in subtotally nephrectomized spontaneously hypertensive rats.

In the hydronephrotic kidney, angiotensin II caused marked constriction of both afferent and efferent arterioles. The subsequent addition of pranidipine (10 nmol/l, 100 nmol/l, 1 µmol/l) elicited dose-dependent afferent arteriolar dilation, with 97 ± 3% reversal at 1 µmol/l. In contrast, efferent arterioles were resistant to pranidipine, with only 20 ± 4% reversal at 1 µmol/l.

In subtotally nephrectomized rats, 10-week treatment with pranidipine (3.0 mg/kg/day) markedly decreased blood pressure (from 270 ± 6 to 158 ± 8 mmHg) and improved renal histopa-thological changes, including glomerular and arteriolar sclerosis. Proteinuria was also less than than in the control rats (233 ± 5 vs. 305 ± 26 mg/day).

Thus, although glomerular hypertension might develop as a consequence of preferential afferent arteriolar dilation, pranidipine actually improved the renal injury in subtotally nephrectomized SHR. These ostensibly discrepant observations could be attributed to the simultaneous reduction in blood pressure and the salutary actions of this agent mediated by non-hemodynamic mechanisms.

Zusammenfassung

Charakterisierung der renalen Wirkung von Pranidipin bei der Ratte

Obwohl Kalzium-Antagonisten vorwiegend eine Dilatation der möglicherweise an der Entstehung des glomerularen Hochdruckes beteiligten afferenten Arteriolen hervorrufen, sind auch Beobachtungen über die Auswirkungen dieser Kalzium-Antagonisten auf die Progredienz renaler Läsionen berichtet worden. In der vorliegenden Studie wurden die Wirkungen von Pranidipin (CAS 99522-79-9) auf den Tonus der Mikrogefäße in isolierten, perfundierten, hydro-nephrotischen Rattennieren sowie die Progredienz der Niereninsuffizienz bei subtotal nephrek-tomierten Ratten mit spontanem Hochdruck untersucht.

In der hydronephrotischen Niere führte Angiotensin II zu einer deutlichen Konstriktion sowohl afferenter wie auch efferenter Arteriolen. Die anschließende Behandlung mit Pranidipin (10 nmol/l, 100 nmol/l, 1 µmol/l) führte zu einer dosisabhängigen Dilatation der afferenten Ateriolen, die bei einer Konzentration von 1 µmol/l in 97 ± 3% der Fälle reversibel war. Demgegenüber erwiesen sich die efferenten Arteriolen resistent gegenüber Pranidipin, so daß hier eine Umkehrung nur in 20 ± 4% der Fälle auftrat.

Bei den sub total nephrektomierten Ratten führte eine 10wöchige Behandlung mit Pranidipin (3,0 mg/kg/Tag) zu einem deutlichen Abfall des Blutdruckes (von 270 ± 6 auf 158 ± 8 mmHg) und einer Verbesserung der histologischen Veränderungen, einschließlich der glomerularen und arteriolaren Sklerose. Proteinurie war ebenfalls geringer als in den Kontrollratten (233 ± 5 vs. 305 ± 26 mg/Tag).

Obwohl sich durch die Dilatation der afferenten Arteriolen ein glomerularer Hochdruck einstellt, kann Pranidipin in subtotal nephrektomierten SHR Ratten trotzdem zu einer Verbesserung der renalen Läsionen führen. Diese Diskrepanz könnte auf die gleichzeitige Herabsetzung des Blutdruckes und die durch andere als hämodynamische Mechanismen hervorgerufenen heilenden Wirkungen zurückgeführt werden.