Klin Monbl Augenheilkd 2012; 229(4): 369-373
DOI: 10.1055/s-0031-1299232
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Comparison of Histopathological Findings with Duplex Sonography of the Temporal Arteries in Suspected Giant Cell Arteritis

Vergleich der histopathologischen Befunde mit den duplexsonografischen Befunden bei klinisch vermuteter Riesenzellarteriitis
L. Pfenninger
1   Department of Ophthalmology, Kantonsspital Winterthur, Switzerland
,
A. Horst
2   Department of Neurology, Kantonsspital Winterthur, Switzerland
,
G. Stuckmann
3   Department of Radiology, Kantonsspital Winterthur, Switzerland
,
R. Flury
4   Department of Pathology, Kantonsspital Winterthur, Switzerland
,
J. Stürmer
1   Department of Ophthalmology, Kantonsspital Winterthur, Switzerland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

19 September 2011

01 January 2012

Publication Date:
12 April 2012 (online)

Abstract

Introduction: In clinical practice the temporal artery biopsy (TAB) in suspected giant cell arteritis (GCA) is still believed to be the “gold standard”. The purpose of this study was to compare the histopathological findings of the TAB with duplex sonography of the temporal artery.

Patients and Methods: In our retrospective study we analysed 85 consecutive patients (52 female, mean age 71.5, range 55 – 91 years; 33 male, mean age 71.6, range 44 – 91 years) with suspected GCA who underwent TAB in our clinic between January 1999 – February 2011. All patients received a preoperative duplex sonography, 57 patients including description of the temporal arteries.

Results: 38 of 85 (44.7 %) of the artery biopsies were proven positive for GCA by histopathology. Interpretation of the duplex sonography was congruent of histopathological interpretation of the biopsy in 39 patients (68.4 %) and incongruent in 18 patients (31.6 %). Sensitivity of duplex-sonography was 44.4 %, specificity 90 %, positive predictive value 80 %.

Discussion: Duplex sonography is a non-invasive and very helpful diagnostic tool to guide the clinician in cases of suspected GCA but needs considerable skills. It shows a good specificity and relatively high positive predictive value as there are only few false positive results. A negative report however does not rule out GCA, so that in our opinion the TAB – at least in those cases – should still be performed.

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Biopsie der Temporalarterie bei klinisch vermuteter Arteriitis temporalis ist auch heute noch der „Goldstandard“. Unsere Studie verglich die histopathologischen Befunde mit den Befunden der Duplex-Sonografie.

Patienten und Methoden: In unserer retrospektiven Studie analysierten wir 85 Patienten (52 Frauen, mittleres Alter 71,5 Jahre, Spannweite 55 – 91 Jahre und 33 Männer, mittleres Alter 71,7 Jahre, Spannweite 44 – 91 Jahre) mit klinisch vermuteter Riesenzellarteriitis. Alle Patienten hatten eine Temporalisbiopsie in unserer Klinik zwischen Januar 1999 und Februar 2011. Alle Patienten hatten präoperativ eine Duplex-Sonografie, 57 inklusive Untersuchung der Temporalarterien.

Ergebnisse: In 38 von 85 (44,7 %) der Temporalisbiopsien wurde histopathologisch eine Riesenzellarteriitis nachgewiesen. Die Interpretation der Duplex-Sonografie war kongruent zur Beurteilung der histopathologischen Interpretation in 39 Patienten (68,4 %) und inkongruent in 18 Patienten (31,6 %). Die Sensitivität der Duplex-Sonografie war 44,4 %, die Spezifität 90 %, der positive prädiktive Wert 80 %.

Schlussfolgerungen: Die Duplex-Sonografie ist eine nicht invasive und sehr hilfsreiche diagnostische Untersuchung bei klinisch vermuteter Riesenzellarteriitis, braucht aber viel Erfahrung. Sie zeigte eine gute Spezifität und einen relativ guten positiven prädiktiven Wert bei nur wenigen falsch positiven Resultaten. Eine unauffällige duplexsonografische Untersuchung schließt jedoch eine Riesenzellarteriitis nicht aus, sodass unserer Ansicht nach in diesen Fällen immer noch eine Biopsie durchgeführt werden sollte.