Geburtshilfe Frauenheilkd 2012; 72(5): 392-396
DOI: 10.1055/s-0031-1298446
Original Article
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Prescription of the Morning-After Pill in a Berlin Emergency Department Over a Four-Year Period – User Profiles and Reasons for Use

Die Verordnung der sog. Pille danach in einer Berliner Kliniknotfallambulanz in einem 4-Jahres-Zeitraum – Anwenderinnenprofil und Anwendungsgründe
M. David
1   Department of Gynaecology, Charité – University Medicine Berlin, Virchow Hospital Campus, Berlin
,
A.-M. Radke
1   Department of Gynaecology, Charité – University Medicine Berlin, Virchow Hospital Campus, Berlin
,
K. Pietzner
2   Department of Obstetric Medicine, Charité – University Medicine Berlin, Virchow Hospital Campus, Berlin
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

received 24. Februar 2012
revised 19. März 2012

accepted 20. März 2012

Publikationsdatum:
22. Mai 2012 (online)

Abstract

Questions: There are no current health care studies from Germany regarding the “morning-after pill”. This paper will use routine data to analyse details regarding the usersʼ profiles, reasons for using it and the utilisation of hospital outpatient facilities. Patient Collective and Methods: Retrospective analysis of all triage sheets in the emergency department of the Virchow Hospital Campus/Charité University Hospital, Berlin, over a four-year period from 2007 to 2010 that were coded with the ICD diagnosis Z30 (= contraception advice) and statistical processing of the associated administrative data. Results: 860 triage sheets were included in the analysis. The emergency department is used most frequently for the prescription of the “morning-after pill” at the weekend. The average age of the users was 25.1 years. The most common reason cited for needing emergency contraception was unprotected sexual intercourse, with the second-most common being “condom failure”. Around half of the women attended the department within 12 hours of having unprotected sex. Less than 2 % (n = 14) of all women decided against a prescription of emergency contraceptive after counselling. Conclusions: The user profile and reasons for using emergency oral contraception correlate largely with the information contained in international literature. Although the “morning-after pill” is probably prescribed mainly in general practices in Germany, and despite the availability of new drugs with a permitted post-exposure interval of up to 120 hours after unprotected sex, there appears to still be a high demand for counselling and prescriptions of the “morning-after pill” in the context of the emergency department.

Zusammenfassung

Fragestellungen: Aktuelle Versorgungsforschungsstudien aus Deutschland zur „Pille danach“ liegen nicht vor. Auf der Basis von Routinedaten sollen Angaben zum Anwenderinnenprofil, zu Motiven für die Anwendung und zum Inanspruchnahmeverhalten von Klinikambulanzen analysiert werden. Patientinnenkollektiv und Methoden: Retrospektive Auswertung aller sog. Erste-Hilfe-Scheine der Kliniknotfallambulanz des Campus Virchow-Klinikums/Universitätsklinikum Charité, Berlin, im 4-Jahres-Zeitraum 2007 bis 2010, die mit der ICD-Diagnose Z30 (= Kontrazeptionsberatung) kodiert waren, sowie statistische Bearbeitung der dazugehörigen administrativen Daten. Ergebnisse: 860 Erste-Hilfe-Scheine konnten in die Auswertung eingeschlossen werden. Die Inanspruchnahme der Kliniknotfallambulanz für die Verschreibung der „Pille danach“ erfolgt überwiegend am Wochenende. Das mittlere Alter der Nutzerinnen lag bei 25,1 Jahren. Der am häufigsten angegebene Grund für die Notwendigkeit der Notfallkontrazeption war ungeschützter Geschlechtsverkehr, der zweithäufigste „Kondomversagen“. Etwa die Hälfte der Frauen suchte innerhalb von 12 Stunden nach ungeschütztem Verkehr die Klinik auf. Weniger als 2 % (n = 14) aller Frauen entschieden sich nach der Beratung gegen die Verschreibung eines Notfallkontrazeptivums. Schlussfolgerungen: Anwenderinnenprofil und Motive für die Anwendung der oralen Notfallkontrazeption korrelieren weitgehend mit den Angaben in der internationalen Literatur. Obwohl die „Pille danach“ in Deutschland wohl zu großen Teilen in der niedergelassenen Praxis verschrieben wird und trotz der Verfügbarkeit neuer Präparate mit einem zulässigen Einnahmeintervall von bis zu 120 Stunden nach ungeschütztem Verkehr scheint weiterhin ein hoher Bedarf an Beratung und Verschreibung der „Pille danach“ im Kontext einer Kliniknotfallambulanz zu bestehen.

 
  • References

  • 1 Cameron ST, Glasier A, Johnstone A et al. Ongoing contraception after use of emergency contraception from a specialist contraceptive service. Contraception 2011; 84: 368-371
  • 2 Gemzell-Danielsson K, Meng CX. Emergency contraception: potential role of ulipristal acetate. Int J Womens Health 2010; 9: 53-61
  • 3 Langston A. Emergency contraception: update and review. Semin Reprod Med 2010; 28: 95-102
  • 4 Medimed Spotlight. 04/2010. http://www.medimed.info/spot/Health_Spotlight_0410.pdf last access: 18.11.2010
  • 5 Goeckenjan M, Rabe T, Hessling A et al. Jugendliche und Sexualität heute. Frauenarzt 2011; 52: 468-474
  • 6 Razum O, Zeeb H, Akgün S. How useful is a name-based algorithm in health research among Turkish migrants in Germany?. Trop Med Int Health 2001; 6: 654-661
  • 7 Spallek J, Kaatsch P, Spix C et al. Namensbasierte Identifizierung von Fällen mit türkischer Herkunft im Kinderkrebsregister Mainz. Gesundheitswesen 2006; 68: 643-649
  • 8 Piaggio G, von Hertzen H, Grimes D et al. Timing of emergency contraception with levonorgestrel or the Yuzpe regimen. Lancet 1999; 353: 721
  • 9 Richardson AR, Maltz FN. Ulipristal acetate: review of the efficacy and safety of a newly approved agent for emergency contraception. Clin Ther 2011; 34: 24-36
  • 10 Checa MA, Pascual J, Robles A et al. Trends in the use of emergency contraception: an epidemiological study in Barcelona, Spain (1994–2002). Contraception 2004; 70: 199-201
  • 11 Vergara Cano JC, López-Guerrero Almansa A, López López F. [Emergency contraception: userʼs profile in primary care emergency services]. Aten Primaria 2004; 34: 279-282
  • 12 Amt für Statistik Berlin-Brandenburg. Statistischer Bericht. Melderechtlich registrierte Einwohner im Land Berlin am 31. Dezember 2010. Potsdam: 2011.
  • 13 BZgA. Frauen leben – Familienplanung und Migration im Lebenslauf. Forschungsbericht. Köln: Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung; Hrsg. 2010
  • 14 Ward KK, Roncancio AM, Berenson AB. Cultural adaptation among Hispanic women as related to awareness and acquisition of emergency contraception. Contraception 2010; 82: 534-537
  • 15 Bastianelli C, Farris M, Benagiano G. Reasons for requesting emergency contraception: a survey of 506 Italian women. Eur J Contracept Reprod Health Care 2005; 10: 157-163
  • 16 Lukic A, Agostini P, Signore M et al. The emergency department gynaecologist and emergency postcoital contraception. Clin Exp Obstet Gynecol 2000; 27: 197-199
  • 17 Albig A. Notfallkontrazeption – Deutschland ist wegweisend. Frauenarzt 2012; 53: 12