Zusammenfassung
Anamnese und klinischer Befund: Ein
64-jähriger Patient erlitt infolge einer kompliziert verlaufenden
Sigmaresektion bei Divertikulitis rezidivierend subphrenische Abszessbildungen. Nach
zwei erfolglosen Versuchen einer konservativen Behandlung mit perkutaner
Abszessdrainage zeigte sich schließlich radiologisch eine
Fistel zum Colon descendens. Diese konnte endoskopisch identifiziert
und nach Injektion von Farbstoff in die Drainage als interne Fistelöffnung
bestätigt werden.
Therapie und Verlauf: Die endoskopische
Applikation eines „Over-the-scope“-Clips (OTSC)
auf die Anker-retrahierte Fistelöffnung führte
innerhalb von 4 Tagen zu einem kompletten Verschluss der Fistel,
wie radiologisch und durch erneute Farbstoffinjektion dokumentiert
werden konnte. Nachfolgend wurde die transkutane Drainage schrittweise
retrahiert und nach 14 Tagen komplett entfernt. Ein Rezidivabszess
trat nicht mehr auf.
Folgerungen: Der OTSC ist ein neu entwickelter endoskopischer
Clip, der es ermöglicht, einen großen „krallenartigen“ Clip
zum Verschluss von Vollwanddefekten und zur Blutstillung im Gastrointestinaltrakt
anzuwenden. Er ist eine neue Option, sicher und erfolgreich Fisteln
des unteren Gastrointestinaltraktes endoskopisch zu verschließen.
Prospektiv kontrollierte Multizenter-Studien sollten die Anwendung
des OTSC zum konservativ-endoskopischen Management von Fisteln im
unteren Gastrointestinaltrakt weiter untersuchen.
Abstract
History and admission findings: A 64
year old male patient suffered from recurrent subphrenic abscesses
following a complicated postoperative course after sigmoidectomy
for chronic recurrent diverticulitis. Two previous attempts of abscess
treatment by transcutaneous drainage had failed. Radiographic studies
eventually showed a fistula of the descending colon leading to the
abscess formation, which could be identified and confirmed endoscopically
by installation of dye.
Treatment and course: Endoscopic application
of an „over-the-scope clip“ (OTSC) onto the anchor-retracted
enteric fistula orifice led to complete closure of the fistula within
four days as demonstrated by radiographic studies and repeat dye
installation. Subsequently the transcutaneous drainage could be
gradually retracted and eventually successfully removed within 14 days
of OTSC application without recurrence of abscess formation.
Conclusion: The OTSC is a recently developed
endoscopic tool, allowing the application of a large claw-like clip
for endoscopic closure of full thickness enteric wall defects and
cessation of large vessel bleeding within the gastrointestinal tract.
It is a novel tool which can be safely and successfully employed
to endoscopically close a fistula of the lower intestinal tract.
Future controlled multicenter-studies should address the usefulness
of OTSC in the conservative-endoscopic management of intestinal fistulizing
disease.
Schlüsselwörter
endoskopische Therapie - gastrointestinale Fistel - OTSC
Keywords
endoscopic therapy - gastrointestinal fistula - OTSC
Literatur
- 1
Bini R, Coppola F, Recchia S. et al .
Endoscopic treatment of postgastrectomy
duodenal fistula with an over-the-Scope clip.
Surg Innov.
2011;
18
102-104
- 2
Conio M, Blanchi S, Repici A. et
al .
Use of an over-the-scope clip for endoscopic sealing
of a gastric fistula after sleeve gastrectomy.
Endoscopy.
2010;
42 Suppl 2
E71-72
- 3
Iacopini F, Di Lorenzo N, Altorio F. et al .
Over-the-scope clip closure of two chronic
fistulas after gastric band penetration.
World J Gastroenterol.
2010;
16
1665-1669
- 4
Kirschniak A, Kratt T, Stuker D. et al .
A new endoscopic over-the-scope clip system
for treatment of lesions and bleeding in the GI tract: first clinical
experiences.
Gastrointest Endosc.
2007;
66
162-167
- 5
Kirschniak A, Subotova N, Zieker D, Konigsrainer A, Kratt T.
The Over-The-Scope Clip (OTSC) for the treatment of gastrointestinal
bleeding, perforations, and fistulas.
Surg Endosc.
2011;
25
2901-2905
- 6
Mangiavillano B, Viaggi P, Masci E.
Endoscopic closure of acute iatrogenic perforations during diagnostic
and therapeutic endoscopy in the gastrointestinal tract using metallic
clips: a literature review.
J Dig Dis.
2010;
11
12-18
- 7
Messmann H, Schmidbaur W, Jackle J, Furst A, Iesalnieks I.
Endoscopic and surgical management of leakage and mediastinitis
after esophageal surgery.
Best Pract Res Clin Gastroenterol.
2004;
18
809-827
- 8
Neumann H, Nagel A, Bernatik T. et al .
Endoscopic closure of large, spontaneous,
choledochoduodenal fistula by using an over-the-scope clip.
Gastrointest
Endosc.
2011;
74
200-202
- 9
Parodi A, Repici A, Pedroni A, Blanchi S, Conio M.
Endoscopic management of GI perforations with a new over-the-scope
clip device (with videos).
Gastrointest Endosc.
2010;
72
881-886
- 10
Traina M, Curcio G, Tarantino I. et al .
New endoscopic over-the-scope clip system
for closure of a chronic tracheoesophageal fistula.
Endoscopy.
2010;
42 Suppl 2
E54-55
- 11
von Renteln D, Denzer U W, Schachschal G. et al .
Endoscopic closure of GI
fistulae by using an over-the-scope clip.
Gastrointest
Endosc.
2010;
72
1289-1296
- 12
von Renteln D, Schmidt A, Vassiliou M C, Rudolph H U, Caca K.
Endoscopic full-thickness resection and defect closure in the
colon.
Gastrointest Endosc.
2010;
71
1267-1273
PD Dr. Johannes Grossmann
Medizinische Klinik
Evangelisches Krankenhaus
Bethesda
Ludwig Weber Straße 15
41061
Mönchengladbach
Phone: 02161/981-2150
Fax: 02161/981-2151
Email: grossmann@bethesda-mg.de