Geburtshilfe Frauenheilkd 2011; 71(11): 973-978
DOI: 10.1055/s-0031-1280426
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Somatic Classifications of Neonates Based on Weight-for-Length and Rohrer's Ponderal Index: Effects of Maternal BMI and Smoking

Somatische Klassifikationen von Neugeborenen nach längenbezogenem Geburtsgewicht und Rohrer-Index: Auswirkungen von mütterlichem BMI und RauchenH. Krentz1 , M. Voigt1 , 2 , V. Hesse2 , F. Guthmann1 , U. Wittwer-Backofen3 , S. Straube4
  • 1Department of Neonatology, Charité Universitätsmedizin Berlin, Berlin
  • 2German Center for Growth, Development and Health Encouragement during Childhood and Youth, Berlin
  • 3Department of Anthropology, University of Freiburg, Freiburg
  • 4Department of Occupational, Social and Environmental Medicine, University Medical Center Göttingen, Göttingen
Further Information

Publication History

received 13.9.2011 revised 12.10.2011

accepted 17.10.2011

Publication Date:
23 November 2011 (online)

Abstract

Background and aim: Maternal smoking and body mass index (BMI) affect the somatic classifications of neonates based on birth weight, length, and head circumference. Here we investigate the somatic classifications of neonates based on weight-for-length and Rohrer's ponderal index. Material and Methods: Singleton neonates (n = 433 643; data from the German perinatal survey of 1998–2000) were classified as small, appropriate or large for gestational age (SGA, AGA, LGA) based on the 10th and 90th population percentiles of weight-for-length (weight/length) and ponderal index (weight/length3). Maternal BMI was classified as underweight (< 18.5 kg/m2), normal weight (18.5–24.99 kg/m2), overweight (25–29.99 kg/m2), or obese (≥ 30 kg/m2). Smoking during pregnancy was categorized as 0, 1–7, 8–14, or ≥ 15 cigarettes per day. The somatic classification of neonates was compared between different maternal BMI and smoking groups. Results: Classifying neonates by weight-for-length we found that the SGA rate was greater for underweight women (16.3 %) and smaller for overweight (7.5 %) and obese women (7.0 %) compared with the normal weight reference population (9.9 %, all data for non-smokers). Furthermore, SGA rates increased with increasing cigarette consumption. The combination of smoking ≥ 15 cigarettes per day and being underweight was associated with a very high SGA rate of 35.7 %. Classifying neonates according to ponderal index showed qualitatively similar but smaller changes: here smoking ≥ 15 cigarettes per day and being underweight was associated with an SGA rate of 14.4 %. Conclusions: The somatic classification of neonates according to weight-for-length illustrates the effects of maternal BMI and smoking more clearly than the classification according to the ponderal index.

Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung: Mütterliches Rauchen und Body-Mass-Index (BMI) beeinflussen die somatischen Klassifikationen von Neugeborenen nach Geburtsgewicht, -länge und -kopfumfang. Hier untersuchen wir die somatischen Klassifikationen nach längenbezogenem Geburtsgewicht und Rohrer-Index. Material und Methodik: Neugeborene Einlinge (n = 433 643; Daten der deutschen Perinatalerhebung von 1998–2000) wurden aufgrund der 10. und 90. Populationsperzentile des längenbezogenen Geburtsgewichts (Gewicht/Länge) und des Rohrer-Indexes (Gewicht/Länge3) als „small“, „appropriate“ oder „large for gestational age“ (SGA, AGA, LGA) klassifiziert. Mütterlicher BMI wurde als untergewichtig (< 18,5 kg/m2), normalgewichtig (18,5–24,99 kg/m2), übergewichtig (25–29,99 kg/m2) oder adipös (≥ 30 kg/m2) klassifiziert. Rauchen während der Schwangerschaft wurde kategorisiert als 0, 1–7, 8–14 oder ≥ 15 Zigaretten pro Tag. Die somatische Klassifikation der Neugeborenen wurde zwischen den verschiedenen Müttergruppen, die nach BMI und Rauchverhalten gebildet wurden, verglichen. Ergebnisse: Bei der Klassifikation nach dem längenbezogenen Geburtsgewicht war die SGA-Rate höher bei untergewichtigen Frauen (16,3 %) und geringer bei übergewichtigen (7,5 %) und adipösen Frauen (7,0 %) im Vergleich zur normalgewichtigen Referenzpopulation (9,9 %; alle Angaben für Nichtraucherinnen). Weiterhin nahmen die SGA-Raten mit steigendem Zigarettenkonsum zu. Die Kombination von einem Zigarettenkonsum von ≥ 15 Zigaretten pro Tag und Untergewichtigkeit war mit einer sehr hohen SGA-Rate von 35,7 % assoziiert. Die Klassifikation der Neugeborenen nach dem Rohrer-Index ergab qualitativ ähnliche, aber geringere Veränderungen: ein Zigarettenkonsum von ≥ 15 Zigaretten pro Tag und Untergewichtigkeit waren hier mit einer SGA-Rate von 14,4 % verbunden. Schlussfolgerungen: Die somatische Klassifikation von Neugeborenen nach dem längenbezogenen Geburtsgewicht zeigt die Auswirkungen von mütterlichem BMI und Rauchen deutlicher als die somatische Klassifikation nach dem Rohrer-Index.

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PD Dr. Dr. Manfred Voigt

German Center for Growth, Development and Health Encouragement during Childhood and Youth
Berlin Working Group Rostock-Sievershagen

Kükensteg 13

18069 Sievershagen

Email: voim13@t-online.de

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